уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:16

Расветљавање тамне стране свемира

У подземним постројењима ЦЕРН-а наставља се потрага за најситнијим честицама од којих је саздана васељена
Аутор: Дарко Пејовићнедеља, 23.02.2020. у 21:00
Највећи „алати” које је људска рука направила у подземном истраживачком граду на граници Швајцарске и Француске (Фото ЦЕРН)

Од чега је направљен универзум? И како је настао? Ова питања, налик „незгодним дечијим”, камен су темељац на коме од 1953. израста највећи и најскупљи експеримент у историји човечанства. Те године основана је Европска организацији за нуклеарно истраживање, познатија по француској скраћеници ЦЕРН. Циљеви ове организације су временом еволуирали до потраге за најдубљим тајнама свемира, која се одвија у престоници овог пројекта – чудесном подземном постројењу у близини Женеве.

О томе шта се тренутно догађа на тој првој линији научног фронта данашњице, на предавањима одржаним на Коларцу, известили су др Ненад Врањеш, др Лидија Живковић и др Марија Врањеш Милосављевић. Ово троје истраживача Института за физику у Београду део су међународне армије од неколико хиљада научника под заставом ЦЕРН-а. Прецизније, они су чланови АТЛАС-а, интернационалног тима истраживача окупљеног око истоименог детектора који обрађује масу података добијених из акцелератора названог велики хадронски сударач. Реч је о кружном тунелу дужине 27 километара, који пресеца границу Швајцарске и Француске, стотину метара испод површине тла. Kроз тај тунел елементарне честице се снажним електромагнетима убрзавају готово до брзине светлости – у супротним смеровима, што резултира њиховим сударањем.

Поједностављено речено, у тунелу се ствара мини-верзија Великог праска који се, према опште прихваћеној теорији, одиграо пре 15 милијарди година и из кога се „породио” читав космос. Обрада обиља података које продукује овај експеримент води до одговора о законитостима „постанка свега”. Јер управо од елементарних честица, груписањем, настали су атоми, па молекули, па органска једињења, читава жива и нежива природа. А можда и много тога чије постојање само слутимо. За сада.

– Препознатљиви облици, као што су планете, звезде, астероиди и гас, чине само пет процената свемира. Тамна материја, о којој не знамо готово ништа, чини 26 одсто универзума, а тамна енергија, о којој не знамо баш ништа, читавих 69 процената – каже др Марија Врањеш Милосављевић, дочаравајући величину неистраженог поља којим ступа експериментална физика елементарних честица.

Њено предавање на Коларцу управо је било посвећено претпоставци о суперсиметричним честицама – „идеалним партнерима” честица у тзв. стандардном моделу. Експериментална потврда тог концепта, сматрају у ЦЕРН-у, била би значајнија и од детектовања Хигсовог бозона 2012. године. Откриће честице из суперсиметричне категорије пресудно би помогло објашњењу природе тамне материје и разумевању историје свемира.

Како би изгледала филмска верзија таквог епохалног догађаја? Камера би вероватно зумирала лице истраживача који „нешто” види на монитору, а затим, орошеног чела и разрогачених очију, устаје и трчи према колегама да обзнани благовести. Авај, тако нешто је могуће само на филму. У збиљи ЦЕРН-а, пут до открића је много сличнији тражењу игле у пласту сена. С тим што и кад се игла нађе, мора да се додатно провери да ли је то игла која је тражена или је пак нека друга која јој је само слична...

– Велики хадронски сударач продукује 20 петабајта података годишње, што је око 20 милиона гигабајта. Таква огромна количина података дистрибуира се помоћу тзв. грид компјутерске мреже на рачунаре широм света, у научне центре који садејствују с ЦЕРН-ом. Тамо се подаци класификују, укрштају, анализирају – објашњава наша саговорница потеру за „иглом”, у овом случају суперсиметричном честицом.

Иначе, грид мрежа је једна од „колатералних добити” истраживања у ЦЕРН-у, где су постављени и темељи интернета. Овде је реч о глобалној мрежи нове генерације која омогућава да се један петабајт података из Европе у САД пренесе за седам сати, док би пренос те количине података стандардним нетом трајао – осам месеци.

Елем, потрага за суперсиметричном честицом није дала резултата, али то не значи да је претпоставка погрешна – може бити да нам на садашњем технолошком нивоу није дато да је егзактно потврдимо. Зато у ЦЕРН-у већ гледају иза хоризонта. Разрађују се планови о градњи новог суперакцелератора, који би могао да почне с радом 2050, а коштао би између 10 и 20 милијарди евра. Кружна писта за сударање честица била би 100 километара, готово четири пута дужа од садашње. С тим највећим „алатом” који је људска рука направила наставиће се потрага за најситнијим честицама од којих је саздана васељена.

Југословенски корени

Србија је у марту 2019. постала 23. пуноправна чланица ЦЕРН-а, после седам година у статусу придруженог члана. Десетине наших научника и много година раније учествовало у истраживачким пројектима на швајцарско-француској граници. Занимљиво је да је Југославија, као једина земља ван западног блока, била међу 12 потписница конвенције о оснивању Европске организације за нуклеарна истраживања, из које је 1961. иступила из економских разлога.

8cc13

Alex
Inspektor Nagib i ekipa na licu mjesta. Biti ili ne biti, pitanje je sad?
Бојан
Имам 40 година. У основној и средњој школи никада нисам видео ни чуо појам тамне материје и тамне енергије. Помало је апсурдно усвојити један теоријски модел и ако се нешто не уклапа и не може објаснити креирати појмове "тамне" материје и енергије. Назвали су их тако баш због тога што о томе ништа не знају па су у мраку. То је апсолутни пораз науке. Али нека уложе још 20 МИЛИЈАРДИ нечега за потрагу игле у пласту сена.
Alex
Pa valjda je nauka malo uznapredovala za tih 40 godina. Realno. ;)
Препоручујем 0
Boza rubiroza
Bolje tu nego u crkve i oružje. Ali da napomenem, da nauka vrlo dobro zna razliku izmedju tamne materije i tamne energije jer jedna utiče u masenom smislu na gravitaciju a druga na ubrzavanje širenja univerzuma. Tako da daj nauci malo vrememna i ispašće već nešto.
Препоручујем 1
MP
Gospodine Sale, mi teisti ćemo preći u ateiste tek kada neko oživi spoj neživih materija. Tada bi i učenje anglikanskog sveštenika Čarlsa Darvina imalo smisla. Sunce i njegove planete, posebno Zemlja, su poprilično naučno obrađene ali o beskrajnoj vasioni znamo vrlo, vrlo malo. Zato će za Tvorca nazvanog Bogom uvek biti mesta.
vitabrevis
Neuobičajena živost teista, mada zanemaruju (a ne osporavaju) činjenicu da NI JEDNO dosadašnje naučno otkriće ne ide u prilog njihovom verovanju?!
Srdjan Loncar
Ti i ne znas da verujes u BB-Darvinovu Religiju: Na pocetku ceo Univerzum, verovali ili ne, je bio samo 1 singularna tacka, nezamislivo velike mase!!Onda je dosao BB-boom! Stvori se ceo Univerzum! Posle dugo, dugo biliona godina ohladi se Zemlja. Iz kamena se nekako stvori 1-celija bakterija iz koje se stvorise biljke, ljudi i zivotinje!Kako? Eeeh pa putem:najsposobniji prezive i morfiranja.Punktualnom evolucijom se nekako desio skok vrsta (iz ribe --->ptice i biljke! Covekoliki majmun-->covek!
Препоручујем 3
MP
Tako je, gospodine Stojkoviću. Za pohvalu su napori ozbiljnih naučnika da odgonetnu neke tajne o načinu i vremenu Tvorčeve kreacije vasione. Samo, postoji ogrmna verovatnoća da će za svagda ostati na snazi "svemirska jednačina" : KOMPLETNA ISTINA O VASIONI - NAUČNA SAZNANJA = TVORAC NAZVAN BOGOM. Drugim rečima, Bog je sve ono našta čovek nema odgovora. A možda je On i "ovlastio" neke ljude (Ajnštajn, Njutn, Tesla, Bor, Radeford....) da dokuče ponešto o Njegovom veličanstvenom delu.
Sale
Istorijski gledano, razvoj nauke ostavlja sve manje mesta za Boga. Onog momenta kada naučnik uključi Boga u jednačinu, prestaje da pronalazi nove stvari. Dobar primer za ovo je Isak Njutn.
Препоручујем 5