недеља, 05.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:08

Србија има право да подигне прст због повреде Дејтона

Аутор: Јелена Попадићсубота, 22.02.2020. у 21:00
(Фото Танјуг)

Савез независних социјалдемократа (СНСД) Милорада Додика предложиће закон о Уставном суду БиХ како би троје страних судија били замењени домаћим, тачније судијама који представљају сва три конститутивна народа. Ово законско решење СНСД је упутио на усаглашавање странкама из Републике Српске у парламенту БиХ и представницима хрватског народа. Двојица судија, како су јуче пренели медији, била би бирана из Федерације БиХ, а један из Републике Српске. Дипломата Зоран Миливојевић каже за „Политику” да Србија има право да подржи ову иницијативу. Такав став не представља мешање у унутрашње ствари БиХ, јер је реч о спровођењу одредби Дејтонског споразума.

„Уставни суд у којем одлуке доносе три странца требало је да траје само пет година, али то тело се одржава већ 25 година”, објашњава Миливојевић додајући да Србија има и право и обавезу да штити Дејтонски споразум као и српски народ у БиХ. Објашњава да је улога Србије још значајнија јер је БиХ и даље под страним протекторатом, што значи да није суверена држава. „Иако су истекли сви рокови за то, функција високог представника и даље постоји, као и Савет за имплементацију мира. То значи да БиХ није суверена као држава и због тога је још значајније да потписници штите Дејтонски споразум и да наша земља гарантује његову пуну примену”, каже Миливојевић.

Није тешко закључити да нема никакве основе за жалбе представника федерације када је у питању мешање Србије у унутрашња питања БиХ. Често се чују и потпуно погрешна тумачења наших права и обавеза. Крајем прошле године хрватски члан председништва БиХ Жељко Комшић изјавио је да Србија није „никакав гарант Дејтонског мировног споразума”, већ да је то била тадашња СР Југославија.

Међутим, Зоран Миливојевић каже да су такве тврдње потпуно неозбиљне и супротне међународном праву. Србија је правни следбеник свих држава насталих после Берлинског конгреса, Краљевине Југославије, СФРЈ, ФНРЈ, СРЈ... Самим тим наша држава је наследила права и обавезе који су произашли из тих држава. Један од њих је спровођење Дејтонског споразума.

Исти је став и некадашњег министра спољних послова Југославије Владислава Јовановића који тврди да Србија има право да подигне прст и укаже на повреду Дејтона. Осим Србије то право има и Хрватска, као и велике силе које су потписале овај споразум у својству сведока. „Сада је веома важно да инсистирамо на поштовању свих одредаба овог споразума без изузетака и  без права на накнадно исправљање онога што се једној страни учини као нејасно. За такво нешто потребна је сагласност сва три народа, као и потписника и гараната”, каже Јовановић.

Не може нико, ни високи представник, да има дискреционо право да мења одредбе споразума или да утиче на промену снага између два ентитета. Јовановић наглашава да је високи представник више пута деловао на основу умишљених овлашћења. „То видимо и на примеру овог Уставног суда чије судије, странци, углавном, Србе виде као најодговорније за рат и стање у БиХ. Када је у питању тај Уставни суд, одговорност свих земаља потписница и гараната је да исправе ту аномалију”, нагласио је бивши министар спољних послова СРЈ.

Објашњава и да је високи представник учинио низ повреда тиме што је одузео Републици Српској двадесетак надлежности, а да је он био овлашћен само да укаже потписницима и гарантима да нешто не функционише најбоље. „Република Српска је у праву када указује на арбитрарно понашање високог представника и инсистира да се томе стане на крај. Осим тога, БиХ је кандидат за члана ЕУ и као таква мора да буде правно ваљана. Да би се то десило мора да се ослободи старатељства страних чиновника, што би јој створило могућност да аплицира за чланство у ЕУ”, објашњава Јовановић. Он је поновио да земља потписница Дејтонског споразума има дужност да указује на неправилности у БиХ, када је у питању спровођење овог документа. Такође, Србија може да  захтева да те неправилности буду превазиђене демократским и одговорним политичким дијалогом.

Република Српска била је услов за успостављање БиХ

Успостављање Републике Српске је био услов за престанак крвавог рата и за успостављање Босне и Херцеговине, подсећа Владислав Јовановић. Без тога, како каже, Дејтон не би могао да има позитиван исход. „То што је урађено је деликатно и не дозвољава ниједној страни да нарушава споразум, а све како би мир био очуван. Донета је одлука о успостављању државе са два ентитета и централним органима који нису превише наредбодавни како би коначно била стављена тачка на тај несрећни рат. Та врста уније била је максимум који је могао да буде постигнут”, подсећа некадашњи министар спољних послова.


Коментари10
d2d62
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Roko
Svi znamo da taj Ustavni sud sa strancima narusava konzenzus i jednakopravnost tri naroda cemu ti pritisci i trazenje necega sto je neostvarivo i ponizava jedan narod. Kako mislite ostvariti zajednistvo politikom preglasavanja zar stvarno mislite da tako moze funkcionisati drzava. Moze se ukinuti Deyton to je namanji problem ali nemozete ukinuti narod koji ce traziti svoja prava ili mozda mislite da po ugledu na bracu hrvate proterate srbe to je samo bio neuspeli pokusaj.
nikola andric
Izraz ''x ima pravo A'' je narodno -laicki. Prototip analogije sa ''x ima konja A''. Pravna definicija bi bila : ''x ispunjava pravne uslove a,b,c...n '' pa po osnovu tih ispunjenih uslova pretendira pravo P. U ovom slucaju bi se to odnosilo na Republiku Srpsku a ne na Republiku Srbiju. ''Narodna volja'' je izmisljotina politicara. Bosna nije konstruisana kao Federacija posto je Republika Srpska poseban deo te konstrukcije. Ona ne funkcionise pa je persistiranje na njoj tvrdoglavost.
Леон Давидович
Аутори кризе у БиХ су они који не поштују Дејтонски мировни споразум и Устав БиХ. У државама широм света где год постоји Уставни суд он је први у заштити устава те државе , а у БиХ је по свој прилици обрнуто, Уставни суд је први у кршењу устава као пто је у кршењу устава и администрација Високог представника.
Daca
Sve je krenulo od Slovenije.Naša bivša braća su odlično prošli u Jugoslaviji.Svi su našli žrtvu ,i na nama p oentirali.Ostalo je da naprave novi narod u C.G.odvoje Sandzak i Vojvodinu...Ako i tada budu zadovoljni.Pa i Turska je uradila sve to i više pa je Srbija opet ostala.Neće valjda ni ovi bolje proći.
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Јесте ли чули некад Словенце да, за Србе или БИЛО КОЈИ народ, кажу "наша браћа" (бивша или садашња, свеједно)? Никад ми неће бити јасна та српска МАНИЈА, да некога називамо "братом", док су нека од те "браће" за Србе чули само у бајци о Ивици и Марици (ми смо она зла вештица!)
Препоручујем 42
Бранко Срб Козаковић
На који се тачно прст мисли? - сваки има своју симболику.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља