понедељак, 06.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:51

Све оштрији услови за регистрацију „кршева”

Више од половине возила у Србији, 1,2 милиона од укупно 2,2 милиона, није у складу с фабрички прописаном емисијом штетних гасова – прелазе границу дозвољеног
Аутор: Озрен Милановићуторак, 18.02.2020. у 22:55
(Фото А. Васиљевић)

За возаче препрека до препреке, све су оштрији услови регистрације „кршева”. Таквих је у нашој земљи највише. Вози их сиромашнији део нације, што је врло лако да се закључи, на њима је терет намета, а загађење се тако баш и не решава. Ускоро ће ето катализатори да нас „спасу” од загађења, али и да доведу до великих проблема при продужењу регистрације. И док нам се изнад глава одвија најдинамичнији транзитни авио-саобраћај у Европи, јер авиони сагоре више керозина за дан него сви дизели у Србији за два месеца, главни проблем су постали ти филтери гасова који тек за неки проценат смањују количину штетних честица.

Та мера је предвиђена Правилником о техничким прегледима који је уведен 5. јула 2018. године. Од тада се контролише и бележи емисија издувних гасова на сваком возилу, али се још не санкционише код оних где превазилази прописе. Возачима је дат рок од три године да на возилима „среде” издувне гасове јер преко дозвољене количине неће моћи да се легално возе. Ригорознији технички преглед за ових годину и по дана показао је страшну статистику – да више од половине возила у Србији, 1,2 милиона од укупно 2,2 милиона, није у складу с фабрички прописаном емисијом штетних гасова, да прелазе границу дозвољеног. Та граница није за сва возила иста и зависи од модела, годишта и стандарда мотора. А то значи ништа друго него да такви неће моћи да прођу техничку контролу од 5. јула 2021. Од тог датума нема праштања.

На питање откуд у нашем возном парку више од половине броја „штетних” возила, одговор је прилично једноставан – уклоњени су им катализатори који су главни пречистачи издувних гасова. Питање зашто изискује мало дужи одговор... На простору ЕУ мотори норме евро 1 (познате и као ЕЦ 93) уведени су 1993. године, затим је три године касније евро 2 (ЕЦ 96) постао обавеза, а евро 3 је ступио на снагу 2000. године. Од 2006. се примењује евро 4, од 2009. и евро 5 стандард. У 2014. су произвођачи већ прешли на евро 6 емисиону класу, а припремају се сад и за евро 7. Сви ови стандарди су подразумевали уграђене пречистаче. А наш народ кô народ, скидао их је с возила да би мотори „продисали” јер их издув кроз филтере „гуши”.

С друге стране, паладијум као део катализатора је скуп и тражен метал. Унца паладијума тренутно износи 1.388 долара, док је унца злата око 1.310 долара. Какве то везе има са скидањем, па и крађама катализатора? Паладијум је један од племенитих метала који је тренутно најтраженији у ауто-индустрији, будући да га примењују у катализаторима који регулишу ниво издувних гасова аутомобила. Многи препродавци и несавесни људи су избацили тоне канцерогених честица у ваздух који дишемо, јер су скидали катализаторе и продавали их за неколико десетина евра. И сад ништа друго него враћај те уређаје на возила. Читава „операција” није јефтина, а није ни сигурна у смислу да ће возилу вратити фабрички прописану чистоћу.

Оригинални катализатори с монтажом коштају и до 500 евра, што зависи од модела возила. Универзални су јефтинији, коштају од 10.000 до 15.000 динара. Нису толико дуговечни, али ако се правилно одржавају, могу да трају од 50.000 до 100.000 километара, али остаје питање да ли могу емисију гасова из мотора да сведу у дозвољени опсег. Јагма је сада и за половним катализаторима који се у огласима нуде за 50 до 60 евра. „Сигурни” су као и сва половна роба, а како се датум приближава цена ће им расти.

У стратегији еколошке заштите катализатори на аутомобилима добили су незаслужено високо и значајно место, а опет ће возачку нацију добро да лупе по џепу. Рачуница је јасна – ако 1.200.000 возила у Србији мора да их има, пута 50 евра, па до 500 по комаду, ето државног харача прве врсте. Много већи проблем је увоз крнтија старих до 20 година које никако да забране, јер надлежна министарства не могу да се сложе шта је граница, стандард мотора, годиште или нешто треће. У највећем броју земаља у Европи и окружењу само шасија служи за идентификацију, а мотор не, он је резервни део и кад одслужи своје мења се без пардона. А код нас се поправља до бескраја, па му ислуженом не вреди ни катализатор „од злата”. Кад би се дозволило једноставније уграђивати нове моторе, чистији би био ваздух, а катализатор – смешна прича. Прогресивном еколошком таксом многе земље решавају и увоз и употребу и старих и нових возила, али и свих загађивача. Папрена такса на крнтије одвратиће купце од таквих, логика је ту јасна, а нема забрана, нема ограничења. Плати, па вози и загађуј ако ти се исплати.

Због сплета наших застарелих, а самим тим и непрактичних прописа, возила из Европе долазе и долазиће у Србију да „умру” и тако ће бити све док не упростимо све садашње компликоване и често погрешне процедуре. Министарство саобраћаја, унутрашњих послова, трговине, заштите средине и које још ваљало би да заједнички реше и питају експерте како. Или да препишу позитивна и добра решења од других. Овако како је, криви ће нам бити катализатори, истрошене гуме, прозукли ауспуси и возачи који имају скупље телефоне од кола. А ваздух кô ваздух, све док се не види, добар је.


Коментари31
ef1ef
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Grim
Ne interesuje vlast zagađenje, nego kako da napune državnu kasu. A to je najlakše po leđima vozača. Kada budu uveli taj zakon treba svi da prestanemo da registrujemo automobile. Pa kada budu morali da stave 1,2 miliona ljudi u zatvor odmah će promeniti zakon. Samo građanska neposlušnost može pomoći!
Lela
Konacno odlican tekst o problemu zagadjenja. Prvi put se spominje zagadjenje od aviona, pri tome niko ne spominje koridor koji ide preko Banovog brda i rezervoara pitke vode Savskog jezera, Kosutnjaka, pluca Beograda, avioni lete nisko i osim kerozina kojim zasipaju ovaj kraj prave nesnosnu buku, na hiljade ljudi je ugrozeno. Ranije nisu leteli tako nisko i tim putem. O toplanama, individualnim lozistima i fabrikama bez filtera da ne govorimo. Tako da su automobili u stvari najmanji problem.
Građanin
Ako izbacimo dizele i pređemo na benzince, količina potrošenog goriva anuliraće svaki katalizator, filter ili šta već.Poenta je da nema poente osim da vlasteličići napune sopstvene i burazerske džepove preko firmi koje će od jednom postati jedine ovlašćene za ovo i ono.Logika i zdrav razum su odavno proterani iz zemlje Stradije, jer da nije tako , ne bi se besomučno sekli gradski parkovi, šume, zagađivale reke i sl.Imamo rigorozan tehnički pregled a ulici su kao makadamski putevi ...razbiju auto
Aca
Sta bre pričate norme, ograničenja kada je sve to politika liberalnog kapitalizma na sirotinju kao i sve što potiče sa jednog mesta. Nemam privatni avion, nisam nikada leteo avionom, vozim dizela starog 32 godine, školujem studenta i srednjoškolca, otplaćujem ratu za stan, nisam išao na more 15 godina, ne mogu da dobijem dozvoljeni minus u banci jer sam prijavljen na minimalac kod privatnika i posedujem diplomu fakulteta! Voleo bih da vozim auto i sa normom 6, samo ne mogu to sebi da priuštim.
vox ex populi
Pa šta hoćete, ako smo država gdje narod ima plate oko 300 Evra? Da vozimo hibridne? Zašto se ne spustite na zemlju? Treba promovisati TNG i vratiti cene pod kontrolu države, a ne ovih secikesa. Ne terajte vlasnike automobila da sertifikuju TNG instalaciju, već one koji imaju ovlaštenje za ugradnju. Zašto vam je osnovno da olešite narod? Subvencionišete elektromobile, a njih će možda biti oko 1000. Taj novac da date na subvencije TNG, rešili bi sto hiljada "krševa".

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља