петак, 10.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:05

Нафта појефтинила за 24 одсто, а гориво за два динара

Гориво би могло да појефтини када би акцизе биле ниже
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићнедеља, 16.02.2020. у 11:58

Иако је цена барела нафте од 20. јануара 2020. године до 10. фебруара пала са скоро 70 на 53,27 долара, што је више од 24 одсто за мање од месец дана, возачи тај озбиљан пад нису приметили на бензинским пумпама. Наиме, од 6. јануара до 10. фебруара ове године, гориво је занемарљиво појефтинило. Бензин за 0,9 динара, дизел за 1,95, а течни нафтни гас је поскупео за 0,78 динара. Тиме се још једном потврдило да цена горива у Србији знатно спорије пада чак и уз стабилан курс евра и долара и пад цене нафте за скоро четвртину.

Да ли ће гориво наставити да појефтињује наредних дана остаје да се види, мада треба имати у виду да је барел нафте пре два дана са 53 поскупео на 55,79 долара, што би могао бити довољан разлог да се од даљег снижења за сада одустане.

У Удружењу нафтних компанија Србије кажу да на цену горива утиче много фактора, а не само цена сирове нафте, и због тога је незахвално прогнозирати даље кретање цена. Међународна агенција за енергетику ИЕА смањила је своју прогнозу раста глобалне потражње нафте у 2020. години за 365.000 барела на дан, што је најнижи ниво од 2011, пошто избијање епидемије вируса корона смањује потрошњу у кинеској економији, јавља „Глобал платс”.

Гориво би свакако могло да појефтини када би државна захватања била мања. Како ствари сада стоје, 55 одсто малопродајне цене горива чине државни намети, тако да се пад цене нафте и сви други утицаји односе на само 45 одсто цене. Компаније су сада смањиле цене, јер су им трошкови мањи.

Нафтне компаније оптимизују залихе према тржишту, те би држава могла, у периоду када се процени да су цене ниже, да повећа залихе, али је чињеница да већина држава ипак не чини.

Ако се упореде најновије цене горива код нас и у региону, Србија је, кад је о дизелу реч, и даље у самом врху, са ценом од 161,7 динара за литар. Скупље је само у Албанији. Истовремено је евро-дизел у Северној Македонији јефтинији за чак 51 динар него код нас, док је у БиХ јефтинији за 32,9 динара, а у Румунији за 32,2 динара по литру.

Ситуација је нешто повољнија ако се упореде цене бензина код нас и у региону. У Северној Македонији је најјефтинији и продаје се по цени нижој за 23 динара од домаћег. У Румунији је јефтинији за 22,2 динара по литру.

Иако се протеклих дана повела полемика о томе да би држава требало да почне озбиљно да стимулише потрошњу ауто-гаса као еколошког горива, због евидентних проблема се загађењем ваздуха у Србији, ово погонско гориво је од 6. јануара до данас поскупело на домаћим пумпама. Ауто-гас је у нашој земљи скупљи него у Бугарској за 24,9 динара, а у Македонији за 22,5 динара. Државна захватања у цени ауто-гаса износе 48,6 одсто, што значи да се скоро половина пара од сваке литре прелије у буџет.


Коментари28
ee61b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mile
..ili istiniti predlozi ili nista , hvalospevi nije odlika pamentih i moralnih ljudi ... .. kod nas je ekstremno skupo ,gorivo , ekstremno visoke komunalne dazbine , skupa struja , hrana , a ljudi /kupci i korisnici glasaju za vlast koja to namece ? ..gde je tu ozbiljnos i kvalitet ljudi? ...naivnost je ostala u 20 veku ..,
Горан
Тачно је да држава учествује у малпродајној цени са око 55%. Али исто тако тачно је и то да да је цена горива под доминатнијим утицајем тржишних околности.Другим речима, допринос недржавних фактора на укупну цену је доминантан у односу на допринос државних захватања.Државна захватања се сваке године увећавају за око 1,5 динара а гориво много више поскупљује или појефтињује што значи да недржавна захватања иако мања у структури имају већи утицај због вечиг стопи раста.Утицај државе је "назидан" .
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
"...У Удружењу нафтних компанија Србије кажу да на цену горива утиче много фактора..." Јашта, море! Не отимате се ви да нас снабдевате горивом, зато што нас волите, него због "много фактора"!
Boris
Rafinerijska cena evro dizela je 71,05, benzina 95 je 60,01, a auto gasa 38,51 dinar. Sve ostalo uzima država i od toga se namiruje budžet a to je nešto što diktiraju MMF i Svetska banka. Uvoz derivata je slobodan od 2011, pa se gorivo iz raznih zemalja prodaje na celom Balkanu po različitim cenama i svaljivati krivicu na neke Ruse je nekorektno ako ne i bezobrazno. Osim toga, u NIS-u 56% akcija poseduje Gazprom, oko 30% je u vlasništvu države Srbije, dok je oko 13% akcija u vlasništvu građana.
Pera Segedinac
Akciza je fiksna i ne zavisi od cene goriva.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља