четвртак, 02.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:25

Бактерије и болести које погађају готово читаво човечанство

петак, 14.02.2020. у 13:03
(Фото: Пиксабеј)

Онолико колико постоји човек, траје и његова борба са разним болестима које су кроз векове настајале. За многе је човек нашао решење и данас је животни век људске јединке значајно дужи него што је био миленијумима уназад. Ипак, то не значи да смо успели да искоренимо болести, већ да смо нашли начин да се изборимо са њима.

Данас, ипак, имамо других проблема. Брз темпо живота који доноси велику количину стреса, као и недовољно времена за одмор и рекреацију довели су до појаве нових учесталих болести које погађају човечанство.

Хелико бактерија – узрок за гастроинтестиналне болести

Кривац за болести попут гастритиса, чира на желуцу, чира на дванаестопалачном цреву или доњем делу једњака дуго је неоткривена хелико бактерија. Деценијама уназад човечанство је било у заблуди да је за ова обољења крива искључиво повећана киселост у организму, не узимајући у обзир да би у желудачној киселини могло да постоји било шта што би допринело обољевању.

Међутим, 2005. године научници Бери Маршал и Робин Ворен откривају хелико бактерију - становника хлороводоничне киселине. Откриће хелико бактерије њима је донело Нобелову награду, а човечанству одговор на питање шта то још узрокује појаву гастроинтестиналних болести, које су се до тад безуспешно лечиле лековима за смањење и неутралисање желудачне киселине.

Особине хелико бактерије и како опстаје у телу

Оно по чему је хелико бактерија најпрепознатљивија јесте чињеница да живи у киселини, те је ниска pH вредност унутар желуца уопште не угрожава. Одговор на питање како јој то успева јесте тај што хелико бактерија има способност да се сакрије у желудачном епителу (слузи), врло танком слоју који штити зид желуца од киселине. Осим тога, овај танак слој убија готово све друге микробе који се нађу на путу.

Даље, и сама хелико бактерија има сопствену заштиту од киселине у виду омотача или капсуле која је окружује, те говоримо о дуплој заштити. Још једна битна карактеристика ове бактерије јесте да се веома активно креће и то чини на основу процене промена нивоа киселости у желуцу које одлично детектује.

Због тога ова бактерија годинама опстаје у желуцу. Такође, хелико бактерија је анаеробна бактерија, што значи да умире у ваздуху.

Како се хелико бактерија манифестује код човека

Према савременим статистикама, хелико бактерију у свом организму има преко 50 одсто светске популације, али је проценат оних код којих долази до развијања обољења узрокованих овом бактеријом знатно нижи. Ова бактерија присутна је широм света, а поготово у земљама где су хигијенски услови на ниском нивоу.

Веома често заражене особе немају никакве симптоме инфекције хелико бактеријом, али када дође до развоја болести, симптоми могу укључивати мучнину и повраћање, болове у желуцу и цревима, осећај тежине у желуцу, надимање, брз осећај ситости, горушицу, лош задах и сличне гастроинтестиналне симптоме.

Ешерихија коли – бактерија која изазива инфекције уринарног тракта

Ешерихија коли је врста бактерије која нормално живи у нашем организму, и то у цревима. Већина врста ове бактерије је безопасна и чак помаже да ваш пробавни тракт буде здрав. Међутим, неки сојеви ове бактерије и те како могу проузроковати проблеме, уколико у свој организам унесете контаминирану храну или воду.

Без обзира на то што ова бактерија живи у цревима и што је многи повезују са тровањем храном, чак 75 одсто до 95 процената инфекција уринарног тракта узроковано је управо ешерихијом коли. Осим тога, инфекција ешерихијом коли може изазвати и упалу плућа. Неке верзије ове незгодне бактерије могу направити токсин који оштећује слузницу црева.

Како се ешерихија коли добија и који су њени симптоми

Ешерихијом коли лако можете да се заразите и то уносом врло мале количине ове бактерије у организам. Међу разне начине на које то може да се догоди спада унос различитих прехрамбених производа попут млевеног меса које садржи ову бактерију, а није добро термички обрађено. Затим приликом конзумирања непастеризованог млека или воћа и поврћа које је заражено водом у којој се налазила бактерија.

Ешерихија коли се може пренети и од човека до човека, тада она може инфицирати урогенитални тракт ако се пренесе из цревног тракта, где се иначе налази. То се такође дешава приликом неадекватног коришћења тоалета. Као и код већине инфекцијских болести, њен утицај зависи од имуног система организма у ком се налази.

Симптоми инфекције ешерихијом коли настају 2 до 5 дана од када се она деси, а изражени су грчевима у стомаку, дијарејом (или крвљу у столици), мучнином, константним замором, а некада и повишеном температуром.

Срчани проблеми - болести савременог човека

Темпо живота данашњице највише трпи мишић који непрестано ради у људском телу – срце. Водећи фактори ризика за срчана обољења су неправилна исхрана, недовољно физичке активности, пушење и повишен крвни притисак. Мушкарци имају већи ризик за појаву болести срца од жена све док оне не уђу у менопаузу, када се ризик изједначава.

Када говоримо о болестима срца, најчешће је реч о исхемијској тј. коронарној болести срца, која настаје због смањеног допремања кисеоника путем срчаних аорта до срца. Ова појава се назива атеросклероза и представља сужење крвних судова. Најтежи облик коронарног обољења срца је акутни коронарни синдром који доводи до инфаркта, ангине пекторис и изненадне срчане смрти.

Повишен крвни притисак – прикривени аларм нашег организма

Више од милијарду људи на свету болује од хипертензије, тј. повишеног крвног притиска који јесте један од фактора за развијање срчаних болести. Највећу опасност представља чињеница да је хипертензија прикривена, често без икаквих симптома и знакова упозорења, па има много оболелих који уопште нису свесни тога. Повишен крвни притисак који се не држи под контролом, осим срчаних обољења може изазвати и мождани удар, али и болест бубрега.

Бактерије и болести које најчешће погађају човечанство, углавном живе у нашем организму много пре него што постанемо свесни њихове опасности, зато је за сваку од ових опасности важна превенција и контрола.

Почетна / Специјални додаци /