четвртак, 02.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:41

Нерадо возе иако су пажљивији возачи

Студија Министарства саобраћаја показала је да свега трећина жена у Србији има положен возачки испит, још мање их касније стално седа за волан, иако истраживања Саобраћајног факултета сведоче да су жене обазривији возачи
Аутор: Катарина Ђорђевићпонедељак, 10.02.2020. у 20:20
(Фото Пиксабеј)

Свега трећина жена у Србији има положен возачки испит, у поређењу с две трећине мушкараца који имају тај документ. Међутим, без обзира на положен испит за возача, тек свака шеста жена у нашој земљи вози аутомобил – у поређењу са 40 одсто мушкараца.

Поређења ради, европска статистика говори да 67 процената жена у Великој Британији и 76 одсто Немица вози аутомобил, показала је студија „Родна равноправност у саобраћају”, која је спроведена уз подршку Светске банке за потребе Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Координационог тела за родну равноправност.

Ова студија потврдила је да жене користе јавни превоз много чешће од мушкараца – четвртину свих путовања жена заврши превозећи се јавним превозом, у поређењу са 14 процената свих путовања мушкараца. Осим тога, жене чешће аутомобилом возе друге особе и склоније су комбиновању различитих средстава превоза током свог путовања. Проценат жена које имају саобраћајну дозволу за мотоцикл готово је занемарљив и износи 0,2 одсто, док статистика у исто време открива да седам одсто мушкараца има дозволу да вози мотор, мада по истом извору и бицикл као превозно средство чешће користе мушкарци него жене.

Студија о родној равноправности у саобраћају такође је показала да се жене много сигурније осећају када шетају или се возе у мањим превозним средствима попут аутомобила и минибуса, него у јавном превозу и возовима, иако чешће користе јавни превоз од мушкараца.

С обзиром на бројчану надмоћ џентлмена у саобраћају, црна статистика, нажалост, сведочи да мушкарци у саобраћају неупоредиво чешће страдају – било да су пешаци, возачи, путници или бициклисти.

– Током 2018. године у саобраћајним несрећама настрадало је седам одсто жена и 93 одсто мушкараца. У истој години повређено је 56 одсто жена и 44 процената мушкараца на месту сувозача, док су у периоду од 2012. до 2019. саобраћајне дозволе одузете од два одсто жена и 98 процената мушкараца – наводе аутори ове студије.

Жене су чешће изложене сексуалном узнемиравању у саобраћају,  посебно млађе жене – седам одсто девојака од 18 до 29 година и исти проценат жена старости од 30 до 45 година потврдио је да су доживеле овакву врсту непријатности у јавном превозу.

С. Печеничић

Када су у питању деца у саобраћају, истраживање је показало да малишани предшколског узраста и нижих разреда у школу најчешће воде мајке. Ако су у мајчиној пратњи, они углавном пешаче, а ако их доводе очеви, углавном колима долазе у школу. Док дечаци старијих разреда најчешће пешаче, девојчице обично иду аутобусом у школу. На ваншколске активности дечаци такође чешће иду пешке, док девојчице углавном користе јавни превоз.

Доктор Далибор Пешић, продекан Саобраћајног факултета, истиче да резултати њихових студија говоре да на четири мушкарца који страдају у саобраћајној несрећи долази једна жена која изгуби живот у саобраћају. И ово је, према тумачењу нашег саговорника, доказ тезе да су жене пажљивији возачи који више поштују саобраћајна правила, много мање пију пре него што седну за волан и ређе улазе у ризичне саобраћајне ситуације од мушкараца.

– Не постоји ниједан биолошки ни физиолошки разлог који говори у прилог тези да су жене лошији возачи – напротив. Жене представљају модел како би требало да се понаша возач у саобраћају јер је брига о другима уткана у њихово биће. Оне подједнако брину о својим сапутницима и о другим учесницима у саобраћају и нарочито су брижне и пажљиве када возе децу. Податак да свега трећина жена има положен возачки испит и да свега 16 одсто њих заиста вози може се објаснити културолошким и социјалним разлозима, односно чињеницом да живимо у патријархалном друштву. Када би се мушкарци угледали на жене у саобраћају имали бисмо много мање повређених и погинулих на путевима. У Ирској је недавно почела кампања „Он вози, она гине”, која има за циљ да скрене пажњу на статистику која сведочи да су мушкарци највећи виновници саобраћајних несрећа у саобраћају – истиче наш саговорник.

На примедбу да већина мушкараца сматра да се жене у саобраћају крећу брзином „рањеног пужа” и гласно протестује због тога, др Далибор Пешић каже да права истина гласи да жене поштују ограничења брзине, што мушкарце често нервира јер сами крше саобраћајна правила и возе брзо на деоницама где се саветује спорија вожња.

– Ако у колони од десет возила две жене поштују ограничење брзине, то ће да изнервира бар једног од осам мушкараца који се налази иза њих и он ће почети да претиче, улази у маказице и доводи у ризик све учеснике у саобраћају и на крају закључити да је за све „крива жена јер вози споро”. А то што мушкарци схватају као спорост, једноставно је синоним за безбедну вожњу – закључује наш саговорник.


Коментари12
937b5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mladen
Nisu pazljiviji nego plasljiviji vozaci. Iz mog iskustva jako jako losi.
Alisa
Ja volim da vozim, ali sam pocela redovno da vozim tek kada sam sebi kupila kola. Staro pravilo, ako postoje jedna kola u porodici, njih retko vozi zena. Treba se izboriti i za to pravo (na svakodnevnoj bazi) pored toliko drugih izazova.
Дејан
Студија о родној равноправности у саобраћају такође је показала да се жене много сигурније осећају када шетају или се возе у мањим превозним средствима попут аутомобила и минибуса, него у јавном превозу и возовима, иако чешће користе јавни превоз од мушкараца. Одеш код кардиохирурга,а он ти каже - нерадо оперишем срце, више волим да радим слепо црево,а ко баш мора могу и колено да ти оперишем. И ти изведеш закључак како је тај кардиохирург - ОПЕРЗАН. Нису жене опрезни возачи већ НЕСИГУРНИ.
Bane
To što ste Vi sigurni u sebe ne znači da ste dobar vozač. Takvi vozači najčešće i izazivaju udese jer žive u ubeđenju da su u apsolutnoj kontroli čime dokazuju odsustvo elementarnog razumevanja saobraćaja. Što se žena tiče... nesigurnost ne isključuje opreznost i obratno...ali to i nije poenta ove studije. Većim i češćim učešćem u saobraćaju ta nesigurnost će blagovremeno nestati zato treba ohrabriti a ne kritikovati.
Препоручујем 8
Тања
Возим доста дуго, иако не бих возила уопште, али радим 22 км далеко од куће. Захваљујући нашој саобраћајној култури, немам проблема са одржавањем линије јер стрес поједе вишак килограма. До сада сам 3 пута имала удес са МУШКАРЦИМА јер: нису стали на знак СТОП, јер су нагло кренули на семафору и јер нису гледали у ретровизор кад возе уназад. Разумем све жене које не узимају волан руке и радо бих им се придружила.
ауди јтс
Студија није добра, или подаци нису исправно наведени. Јер, ако се одузме број деце у Србији (0-18), и ако се женској и мушкој пунолетној популацији доделе наведени проценти, онда се на крају добије да у Србији има укупно нешто мање од 1,6 милиона возача. На око 2 милиона аутомобила!
Brojač
Neki ljudi imaju više automobila u svom vlasništvu. Statistika je dobra.
Препоручујем 2

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља