уторак, 29.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 18.12.2019. у 16:00 Александар Апостоловски

Која је најтраженија реч на „Гуглу“ у Србији

Грађане наше земље у години на измаку највише интересовали ријалити „Задруга”, фудбал и телевизијске серије
(Срђан Печеничић)

Ивана и Бане направили су пожар у спаваћој соби. Кога занима шта се касније догодило под јорганом, нека гуглује. Поменуте персоне свакако нису расправљале о вредности Хандкеове литературе и повезаности нобеловца с филмовима Вима Вендерса и подршци Србима. Ријалити формат „Задруга”, који се емитује на телевизији Пинк, најпретраживанији је појам у Србији одлазеће 2019. према „Гугловој” традиционалној годишњој листи најгуглованијих речи, чиме се нуди јединствени увид у најзначајније трендове у Србији.

На другом месту налази се пад Берлинског зида, што показује да смо и те како били заинтересовани за подсећање на тридесетогодишњицу догађаја који је ујединио Немачку, а потом кључно утицао на распад једне друге земље. Звала се Југославија. Биће, ипак, да је тај судбоносни догађај најбоље схватио власник телевизије Пинк, Жељко Митровић, јер се „Задруга” и прошле године највише истраживала у виртуелном свету, па ко год се питао зашто је у том ријалитију, где све пршти од простоте, учествовао и Војислав Шешељ, држећи јавни час дрвету и старлетама о великосрпском национализму, нека поразмисли шта доносе гледаност и гуглованост.

Грађани Србије су у 2019. години претраживали и утакмицу између Србије и Португалије, што ће рећи да нису одустали од фудбала иако је репрезентација одустала од икакве амбиције да постигне добар резултат. Куцкали су, редом, и следеће речи: FIBA World Cup, „Игра престола”, „Жигосани у рекету”, Australian Open 2019, „Убице мог оца 3”, „Сенке над Балканом 2” и „Евровизија 2019”. Дакле, осим задругара и фудбала, интересовао нас је тенис, телевизијске серије и, наравно, „Евровизија”.

Гугловање у региону
Резултати из земаља региона доста су другачији. Хрвате су највише интересовали резултати ЕУ избора, штрајкови, утакмица Динамо–Бенфика и првенство у рукомету. И Словенци су пратили годишњицу пада Берлинског зида, али их је највише занимало како Лука Дончић, словеначки кошаркаш, бриљира у НБА лиги.
За Северну Македонију, Босну и Херцеговину, као и за лажну државу Косово, нема података.

И прошле године, осим „Задругом”, били смо такође опчињени фудбалом и серијама, али је као друга најпретраживанија реч – био Небојша Глоговац. Велики глумац преминуо је 9. фебруара 2018. године, оставивши неизбрисив траг у филмској и позоришној уметности.

Пре две године „Задруга” је била на трећем месту у српској „Гугл” галаксији, док је евробаскет био на другом, а „време” на првом! Зашто су нас највише интересовале временске прилике или неприлике? Одговорићу кад изгуглујем. Дакле, време је било променљиво, што је за нас постало уобичајено, баш као и политичко: Ана Брнабић постала је премијерка 2017. године, те се отуда нашла на осмом месту. Кошаркаш Богдан Богдановић је био девети, а „Узми рачун и победи” – на 10 месту. Била је то наградна игра, као део едукативне кампање против сиве економије. Народ је скупљао фискалне рачуне и очекивао дарове од државе.

Током 2014, 2015. и 2016. године Србија се није нашла на списку земаља за коју је „Гугл” урадио анализу претраге. Пријатељ „Гугл” све наше активности које обављамо на његовој платформи бележи и памти, а интересовања о којима му се поверавамо одају економске, друштвене и социјалне навике. Усмереност наших интересовања је кључ за цртање скице о особинама народа и грађана.

Тако се ми поверавамо „Гуглу”, а он нам не узвраћа саветима, прекорима или одобравањем, већ пажљиво анализира свако слово које му откријемо о себи, а потом објави завршни рачун наших нарави.

Како се испоставило, свакодневица Иване, Банета, Миљане, Золе и осталих ријалити јунака овогодишњег маратонског серијала била је најинтригантнија. Шта можемо закључити сами о себи, на основу „Гугл” тужибабе? Он нам поручује да живимо у демократској либералној епохи која није савршена, али има своја правила. По њима народ је тај који врши избор свега, па и телевизијског програма. Шта је хтео да, између редова, поручи Жељко Митровић пласирајући нам „Задругу”? Свакако није мислио на удруживање пољопривредних произвођача који тиме остварују економски интерес, већ промоцију вредности Луне Ђогани. Дакле, Жељко прати светске трендове. На другој страни света, у ријалитију „Шегрт”, супермагнат кињи своје менаџере и запослене, а потом их сурово отпушта. Камере су га пратиле 24 часа и из његовог луксузног кабинета главни јунак ушао је у Белу кућу. Зове се Доналд Трамп.

Ко се гнуша над резултатима „Гуглове” магнетне резонанце, тај греши. Ми само пратимо светске трендове. Отупљени, поред телевизора, гледамо у добро плаћене заточенике које прате камере, а потом их претражујемо, све више и све чешће, не схватајући да онај коме се поверавамо, зна сваку ситницу о нама.

Коментари1
2c338
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Зоран Маторац
Кад Жељко Митровић не би имао право да у "Задругу" умеће рекламе, не би је ни организовао. Тај ријлити служи само као оквир за рекламе.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља