понедељак, 03.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 08.12.2019. у 20:00
ДИЗАЈН

Јапански цвет

У собну фотељу „ружа” ћемо се завалити, опустити и – уживати
(Фотографије из приватне архиве ауторке)

Јапанци обожавају природу, цвеће код њих има далеко веће значење него у другим културама, сваком дрвету дају посебну симболику и по њима, ниједно цвеће није тек тако „залутало” на земљу. То је нарочито изражено у њиховој столетној уметности аранжирања − икебани. Јапански дизајнер Масанори Умеда дао је свој допринос 1990. године овој лепој традицији, дизајнирајући собну фотељу и подаривши јој једноставно име „Ружа”.

Фотеља заиста има облик цвета руже, чија расцветана круница с распуклим латицама − служи за седење и уживање. Она је привлачна, лепа и удобна. Неки аналитичари дизајна су је сврстали у тзв. „еротски намештај”, толика је снага њене привлачности. Масанори Умеда, иначе припадник „Мемфис” групе, која се, нарочито седамдесетих година прошлог века, трудила да редизајнира предметни свет и дизајн уопште, успео је да искористи традиционалне вредности јапанске уметности и њене бројне варијетете флоралних мотива с циљем да реконструише и модернизује традиционалну естетику културе своје земље.

Шкољка фотеље је стабилна, од пресованог шпера и тапацирана полиуретаном пресвученим у црвени баршун, док су јастучићи у облику латица цвета убачени у стабилну шкољку, израђени од полиуретана и такође пресвучени баршуном исте боје. Читава конструкција почива на три стабилна ослонца − купасте форме од челичног алуминијума, које дају жељену стабилност фотељи.

На размеђи између традиције и модерности, јапански дизајнер нуди модерној Европи фотељу у облику руже, желећи да њено потпуно савршенство и довршеност без грешке преточи у један обичан предмет. У ствари, само на први поглед „обичан”, јер фотеља у соби која нам је блиска и која је често „само наша”, никада не може бити обичан предмет. Уместо да је с исеченом стабљиком и полумртву ставимо у вазу за цвеће на столу или да је заденемо за ревер, ми ћемо се у њу завалити, опустити и − уживати.

Масанори Умеда

Јапански дизајнер, рођен је 1941. године. Похађао је Кувасава школу за дизајн у Токију до 1962. године. Крајем шездесетих година прошлог века одлази из Јапана у Италију, у Милано, где је сарађивао с браћом Кастиљони, дизајнирајући намештај за савремене ентеријере. Седамдесетих година радио је за фирму „Оливети” заједно с архитектом Еторе Сотсасом, који је имао великог утицаја на његов даљи дизајнерски опус. Тако се упознао с идејама новог правца у архитектури, ентеријеру и дизајну које су прокламовали оснивачи познате групе „Мемфис”, која је одиграла значајну улогу у прекомпоновању идеје „мање је више” у ону добро познату „мање је − досадно”. Учествовао је на бројним изложбама, заједно с истомишљеницима, и за дизајн намештаја био је више пута награђиван.

Арх. Радмила Милосављевић
www.dopisna-skola-ambijent.rs

Коментари0
6165a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља