среда, 11.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:05

Страни инвеститори најбоље оценили нафташе и дуванџије

Савет страних инвеститора скреће пажњу да би требало регулисати процедуру стечаја физичких лица било кроз измене и допуне постојећег закона или кроз доношење посебног закона
Аутор: Маријана Авакумовићсреда, 13.11.2019. у 22:55

Закон о јавном бележништву, индустрија нафте и гаса и дуванска индустрија имали су најбољи учинак у протеклих годину дана према оцени Беле књигe Савета страних инвеститора за 2019. годину. Ова публикација која је данас објављена даје годишњи приказ пословне климе и нуди скуп препорука за њено унапређење. Најлошије оцене добили су радно право у области запошљавања инвалида, порески поступак и јавне набавке.

Кад је реч о порезима, у периоду од новембра 2018. до октобра ове године уочена су побољшања у делу укидања ограничења висине расхода по основу рекламе и пропаганде који се признају за сврхе пореза на добит, нова правила о пореској амортизацији, ослобођење од опорезивања порезом на доходак расхода по основу рекреације запослених.

Усвојен је Закон о накнадама за коришћење јавних добара којим су бројне таксе и накнаде обједињене у један закон, што ће учинити ову област транспарентнијом, оцењује Савет страних инвеститора.

Међутим, у области пореског поступка није забележен напредак. Иначе, свака област се оцењује оценама од један до три. Лоше је рангиран и порез на додату вредност (1,14), као и порез на имовину (1,20), док је највише учињено у области парафискалних намета (2).

Савет страних инвеститора скреће пажњу да би убудуће требало организовати правовремене јавне расправе о свим новим прописима уз редован дијалог са пословном заједницом.

– Требало би побољшати примену увођењем „инструкција за примену пореских закона”, у виду једног пропратног документа за сваки закон. Али и наставити унапређење постојећих закона и регулативе, као и модернизацију Пореске управе – препорука је најновије Беле књиге.

У области радноправних прописа побољшања су уочена кроз измене и допуне Закона о запошљавању странаца из 2017. и 2018, као и нови Закон о странцима усвојен 2018. године, који би требало да поједноставе и убрзају запошљавање странаца у Србији.

Препорука Савета страних инвеститора је да се поједностави начин обрачуна зарада. Потом да се измени обрачун накнаде зараде за време одсуства и уреде флексибилније форме рада. Као и да се уведе дигитализација (комуникација између послодавца и запосленог, дигитално архивирање докумената уместо папирног). Они скрећу пажњу да би требало да се осигура да сви играчи на тржишту поштују прописе (јачање инспекције рада). У овој области набоље су оцењени изнајмљивање радне снаге (2) и рад странаца (1,33).

У домену дигитализације и електронског пословања позитивно је оцењено то што је документ у електронској форми изједначен са писаном формом, иако и даље има отпора у примени. Нови прописи о трговини и електронској трговини су позитивни знаци у правцу даљег унапређења електронске трговине као новог пословног модела, указује Савет страних инвеститора.

Главне препоруке за будућност су законско регулисање института „дигиталне менице”, како би могла да буде регистрована у јединственом регистру меница, односно потписана електронским путем.

Потребно је олакшати коришћење дигиталног идентитета, односно потписа, тако да постану доступни најширем кругу грађана, на једноставан начин и без високих трошкова.

Скреће се пажња да би требало формулисати јединствен приступ регулисања односа између традиционалних и дигиталних пословних модела, уважавајући и потребе развоја дигиталне економије и фискалних интереса државе.

Кад је реч о некретнинама и изградњи, приметни су сталан раст броја издатих грађевинских дозвола и унапређена ефикасност у спровођењу поступака конверзије. Нови Закон о поступку уписа у катастар непокретности и водова доприноси убрзању поступка, јаснијим и ефикаснијим катастарским процедурама.

Међутим, Савет страних инвеститора скреће пажњу да би требало осигурати да реституција не одлаже конверзију, осим за предузећа са већинским друштвеним или државним капиталом. Потребно је организовати образовне програме за државне чиновнике и увести јасније смернице како би се даље побољшала примена закона и прописа, али и изменити Закон о хипотеци и Закон о финансијском лизингу. Грађевинско земљиште и изградња добили су оцену 1,80, а хипотека и финансијски лизинг некретнина оцењени су јединицом, док је реституција добила оцену 1,33.

У домену борбе против недозвољене трговине и инспекцијског надзора у протеклих годину дана континуирано се реализује Акциони план за спровођење Националног програма за сузбијање сиве економије са акцентом на даљем унапређењу система инспекцијског надзора. Похваљен је и почетак примене јединственог информационог система за инспекцијски надзор „е-инспектор” у 2018. години, у оквиру којег су четири пилот-инспекције повезане за потребе тестирања.

Главне препоруке за будућност су увођење специјализација за судије за прекршаје у привреди. Потом успостављање система извештавања о мерама и ефектима Планова активности (ходограма), а треба наставити и са усвајањем новог ходограма за контролу ТНГ, као и за друге производе од интереса. Потребно је унапредити систем фискалног оптерећења за предузећа која послују у Србији израдом регистра важећих накнада, у циљу даље контроле парафискалних намета.

Када је реч о храни и пољопривреди, објављене су дугонајављиване измене и допуне Закона о безбедности хране и Закона о средствима за заштиту биља. Објављен је и Правилник о посебним елементима процене ризика из делокруга санитарне и пољопривредне инспекције крајем 2018. године и створен оквир за започињање процене ризика.

Препорука Беле књиге је да се успостави транспарентан и свеобухватан систем анализе ризика свих инспекцијских служби и јасно дефинишу процедуре у раду инспекција. Потребно је усвојити извршне прописе о раду санитарне и фитосанитарне инспекције усаглашене са Законом о инспекцијском надзору и прописима ЕУ. Потом, треба осигурати уједначена тумачења и примену правилника и Водича о декларисању, означавању и рекламирању хране.

Кад је реч стечају, према оцени Беле књиге Измене Закона о стечају (децембар 2018) донеле су извесна побољшања, чији ефекти тек треба да се потврде у пракси, као што су повећање транспарентности поступка, избор и промена стечајног управника и појачана улога скупштине поверилаца и прецизно утврђени распони износа предујма трошкова стечајног поступка.

Главне препоруке за будућност јесу регулисање аутоматског стечаја у форми која би била у складу са Уставом. Потребно је додатно ограничити могућност усвајања мере забране извршења над имовином стечајног дужника током поступка усвајања унапред припремљеног плана реорганизације, како би се избегла могућност да стечајни дужници неограничено и без подршке већинских поверилаца онемогућавају принудну наплату на њиховој имовини. Савет страних инвеститора скреће пажњу да би требало регулисати процедуру стечаја физичких лица било кроз измене и допуне постојећег закона или кроз доношење посебног закона.

У домену девизног пословања, према оцени Беле књиге, у протеклих годину дана није било значајних побољшања, осим усвајања и измена одређених подзаконских аката.

Савет страних инвеститора сматра да треба прилагодити закон и његово тумачење тако да се могу спроводити све активности које нису експлицитно забрањене и учинити јавно доступним сва мишљења државних институција, посебно НБС, како би се осигурала доследност у примени. Сугеришу и да би требало размотрити широка овлашћења НБС да ограничи резидентима могућност да дају јемство или обезбеђење по кредитним пословима са иностранством. Осим тога, требало би поједноставити правила о пребијању потраживања за све врсте текућих и капиталних послова и дозволити удруживање новчаних средстава, односно салда на рачунима између повезаних лица.

Што се тиче фармацетуске индустрије, у 2018. и првој половини 2019. године, према оцени Савета страних инвеститора, настављен је позитиван тренд преговарања и склапања посебних уговора РФЗО и фармацеутских компанија. Знатно побољшање констатују у делу нормативног решавања питања дугова дела државних установа, дефинисањем крајњег рока и обвезника плаћања, као и увођењем директног плаћања лекова добављачима по централизованим јавним набавкама (ЦЈН) од стране РФЗО, чиме се спречава стварање нових дугова болница и домова здравља и обезбеђује континуирано снабдевање лековима.

Главне препоруке за будућност су обезбеђивање стабилног финансирања иновативних лекова, као и генеричких лекова уз проширење индикација наменским трансфером буџетских средстава према РФЗО. Потребно је хитно приступити решавању питања измирења старих дугова државних здравствених установа према веледрогеријама за испоручене лекове и медицинска средства како би се обезбедило даље континуирано снабдевање установа.


Коментари1
9022e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мунгос
Савет Страних Инвеститора, то су најбољи стручњаци за прављење Топ листа врхунских достигнућа у текућој години.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља