Курирске службе од пре неколико дана раде по новим правилима која ће донети значајне користи за купце. На снагу је ступио Закон о поштанским услугама, а најзначајнија новина јесте то да ће убудуће, пре преузимања пошиљке, „курири” имати право да провере податке из личне карте пошиљаоца. Купци ће тако, као и курирске службе, имати увид и знати поуздано ко шаље пакете, што ће смањити број превара, којих је до сада било много. Нашој редакцији, иначе, последњих недеља се јавило више читалаца који су имали негативно искуство с наруџбинама преко интернета, односно нису могли да врате неодговарајућу робу пошиљаоцима, јер је на пакету била истакнута погрешна адреса и број телефона.
– Наручила сам парфем преко „Инстаграма” и договор с продавцем је текао потпуно уобичајено. Када је сутрадан стигао пакет, схватила сам да је реч о погрешном парфему. Одмах сам контактирала с њим и жалила се, а он ми је рекао да вратим пошиљку преко курирске службе на адресу која је истакнута на пакету. То сам и учинила, међутим, пошиљка се вратила јер телефон пошиљаоца није у функцији. Задржали су пакет још један дан, а онда су ми га вратили и морала сам да платим још једном поштарину у износу од 270 динара. Страшно је да немате коме да се жалите, па сам одлучила да случај пријавим Одељењу за високотехнолошки криминал и полицији за превару – прича наша читатељка која је имала лоше искуство.
Још једна новина у закону јесте то што ће убудуће у унутрашњем саобраћају бити могуће да курирске службе у току пријема пошиљке, у присуству корисника, провере садржај уколико постоји сумња да је реч о недозвољеним производима. У међународном поштанском саобраћају, технологија пријема пошиљака је непромењена у односу на претходне прописе.
Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије НОПС каже да ће организацијама ове промене значајно олакшати контролу и омогућити конкретнију помоћ грађанима.
– Ово је требало одавно да се примењује јер је било много ситуација у којима су пошиљаоци давали лажне податке или пакете с погрешним садржајем, а ми нисмо могли да им уђемо у траг. Уз ове промене закона, ми ћемо сада имати прилику да правимо листу несавесних продаваца, чије ћемо податке објављивати на интернету, преко друштвених мрежа, како би што више потрошача сазнало за њихове преваре. То је акција коју НОПС већ припрема и Закон о поштанским услугама и његове новине ће нам помоћи у томе – каже Паповић. Он саветује грађане да се јаве овој организацији у случају да се суоче с оваквим проблемом, јер ће на тај начин лакше саставити листе несавесних трговаца.
Нови рокови за рекламације
У предузећу „Пошта Србије” кажу да закон обезбеђује већи степен заштите корисника поштанских услуга, даљу либерализацију тржишта, повећање броја поштанских оператора и услуга.
– Нови закон омогућава једноставније пласирање и продају производа преко електронске трговине. Прописују и већу одговорност оператора за евентуално насталу штету на пошиљкама и прецизније прописује њихова права и обавезе– кажу у овом предузећу.
Уз већ поменуте новине у „Пошти Србије” истичу и да закон доноси нове рокове за рекламације оштећених пошиљака и то 60 дана у унутрашњем и шест месеци у међународном саобраћају. Оператори су дужни да кориснике обавесте о исходу рекламације у року од осам дана.