понедељак, 18.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:02

На пумпама биогориво само из увоза

Иако се нова врста деривата уводи да би се смањила зависност од увоза, Србија нема домаћу производњу биогорива
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићсреда, 06.11.2019. у 22:55
(Фото А. Васиљевић)

Од 1. јануара 2021. године почиње примена Уредбе о уделу биогорива на тржишту, тако да би на пумпама у Србији требало да почне продаја бензина са додатим биоетанолом, или евродизела са додатим биодизелом. Реч је о гориву које возачи већ увелико точе у земљама Европске уније. Мада ће и бензин и дизел носити досадашње називе, тада би требало да буду уведене и додатне ознака на пумпама, које ће указивати на проценат биогорива које је намешано у одговарајући дериват нафте.

Кад је реч о гориву, возаче највише интересује колико ће оно коштати и да ли ће произвођачи и увозници деривата нафте трошкове ове нове обавезе пренети на купце.

– Влада ће водити рачуна да не дође до повећања цена горива, што предвиђа и уредба у којој пише да ће се „приликом одређивања обавезујућег удела водити рачуна о економским могућностима”. Првобитни обавезујући удели биогорива биће веома симболични, с обзиром на то да овај систем до сада није постојао код нас – каже у разговору за „Политику” проф. Милош Бањац, помоћник министра енергетике.

С друге стране, Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, каже да ће нафтне компаније свакако морати да узму у обзир раст трошкова због увођења обавезе намешавања биогорива, тако да се на раст цена ова новина неће одразити само ако држава уведе меру којом ће компензовати обавезу увођења ове далеко скупље компоненте.

Податак о уделу од 10 одсто зелене енергије, који Србија има обавезу да уведе кад је реч о саобраћају, односи се на све обновљиве изворе, не само на биогорива, каже Бањац. Обавезни удео биогорива који ће произвођачи и увозници деривата нафте морати да изнесу на тржиште прописаће се најкасније до октобра следеће године за период од наредне три године, узимајући у обзир економске могућности и планирану динамику повећања удела биогорива.

Иако је један од циљева увођења биогорива на пумпе да се смањи зависност од увоза горива, нелогично је да се уредба доноси, а да притом у нашој земљи не постоји домаћа производња биогорива, што значи да ће оно ипак морати да се увози. Поставља се питање мора ли Србија по сваку цену да прати и испуњава европске енергетске прописе, а да за то не постоји ни минимум услова.

Мићовић каже да за сада у Србији имамо једну лиценцирану компанију за производњу биогорива, док лиценцу за намешавање биогорива имају две, што свакако није довољно да се подмире домаће потребе, па ће се због тога, али и ради економичности пословања, делом увозити гориво са већ намешаном биокомпонентом. У појединим земљама ЕУ производња задовољава потребе, али већина земаља део биогорива увози. Не очекује да би овде могло доћи до уносног шверца биокомпоненти – какав је случај био 2013. године, када се масовно злоупотребљавао биодизел на који се тада није наплаћивала акциза – због тога што је биодизел и до два пута скупљи од дизела добијеног из нафте, као и због чињенице да се на биодизел одмах при увозу плаћа акциза, па нема простора за малверзације.

Бањац каже да је препуштено компанијама да на основу својих пословних планова одлуче на који начин ће доћи до биокомпоненти. Српски потенцијал за производњу биогорива која испуњавају критеријуме одрживости у овом тренутку није познат. Биогориво ће моћи да се појави на тржишту само намешано, а на питање да ли ће се и на ову врсту еколошког горива плаћати акциза каже да се „стимулација потрошње не подстиче акцизом”.

Опција производње биодизела је да се он прави и у мањим системима, где би се као сировина користило отпадно јестиво уље из ресторана и индустрије хране, али је процена да би то могло да задовољи само мали део потреба.

Мићовић је посебно указао да је покретање домаће производње биогорива, колико год то био мали проценат укупне потрошње, прилика да се за толико смањи енергетска зависност земље од увоза, односно повећа безбедност снабдевања. Нажалост, Србија нема довољно капацитета за производњу биогорива које може да се користи у ове сврхе. Посебно треба имати у виду да не постоје постројења за производњу биогорива из биомасе друге генерације, као и да је готово већ истекло време за достизање захтевног циља од 10 одсто биогорива у саобраћају, тако да ћемо неколико наредних година бити приморани да увозимо биогориво, које је, наглашава Мићовић, далеко скупље од било којег деривата нафте, па ће одлив девиза бити заправо већи.


Коментари6
155f0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

BMW
Na novim BMW autima, kad otvorite poklopac za gorivo, na unutrasnjoj strani pise "nemojte sipati bio-dizel". Nisam se nikad zapitao zasto, ali nisam ga ni sipao.
milan
U Srbiji kod Šida je svojevreneno otvorena super moderna rafinerija za proizvodnju biodizela.. Autobusi gradskog prevoza u Novom Sadu su koristili to bio gorivo i stitili Novosađane od trovanja i zagađenja . Nesto kasnije je proizvodnja ukinuta jel je gorivo bilo duplo skuplje od stetnog uvoznog dizela. Ekonomija je presudila ali i EU. propisana je potrosnja od 10% bio dizela u ukupnoj masi dizela prodatoj u zemlji. Ko zeli u EU MORA DA JE ISPOSTUJE..
Selo
Ozbiljnije kolicine biogoriva mogu se dobiti jedino iz uljane repice. Kod nas povrsine pod ovom kulturom variraju od 40 ha (2014) do 40000 ha zavisno od jesenje vlage u vreme nicanja. Nismo mi region uljane repice... Uspe jednom u 3 god.
Михајло Хованец
Не видим ни један разлог да се нееконмски уводи био гориво само да би се додворило ЕУ. То треба оставити када се и ако се озбиљно разговара о приступу. Дотле треба радити и развијати домаћу производњу тако да био компонента постане приближно исте цене или јефтинија од производње или куповине нафте. То све треба посматрати само економски. Стрњика и друге облике био масе имамо више него довољно па развијмо технологију.
milan
Upotreba bio goriva nije dodvoravanje EU nego nasusna potreba da se smanji zagađenje vazduha,voda i zemlje koje je u Srbiji najvece u Evropi. Ekologija ne moze da se posmatra ekonomski ,ona nema cenu i jako je skupa kad je zdravlje stanovnistva u pitanju.
Препоручујем 2
milan
Nisi shvatio.. To je jedan od uslova EU za pristupane razgovore. Bio gorivo smanjuje zagađenje a Srbija je jedan od najvecih zagađivaca u Evropi.
Препоручујем 2

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља