понедељак, 18.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:02

Тест самосталности тек од марта 2020.

Влада Србије је упутила у скупштинску процедуру Предлог измена и допуна Закона о порезу на доходак грађана.
Аутор: М. Авакумовићуторак, 05.11.2019. у 22:55
Послодавци треба да ангажују раднике, а не предузетнике (Фото Н. Марјановић)

Влада Србије саопштила је да је упутила у Скупштину Србије Предлог закона о изменама и допунама Закона о порезу на доходак грађана, након прихватања сугестија ИТ заједнице са трибина одржаних у Београду, Нишу, Новом Саду и Крагујевцу. Усвојен је предлог да се примена теста самосталности помери на 1. март 2020. године, уместо од почетка наредне године, као што је било првобитно планирано.

Али ће мере подстицаја, односно смањења пореза и доприноса за новоупосленог радника, важити од 1. јануара 2020. године, као што је раније најављено.

„То даје више времена свима којима је потребно да ускладе своје пословање са изменама прописа”, наведено је у саопштењу.

Тест за оцену самосталности треба да дефинише статус предузетника према послодавцу, пошто послодавци због умањења пореских обавеза често ангажују предузетнике, најчешће оне који се паушално опорезују, али су они у ствари замена за запосленог радника.

Међу критеријумима теста самосталности су да ли предузетник претежни део прихода остварује код једног клијента и његових повезаних лица, да ли од послодавца зависи када ће предузетник користити годишњи одмор, да ли за рад користи просторије и опрему послодавца или да ли послодавац организује стручно усавршавање за предузетника.

„Министарство финансија је уважило оправдане примедбе и кориговало пет од девет предложених критеријума теста самосталности, како би се постигла прецизнија примена и елиминисао простор за широко тумачење које би неоправдано могло да имплицира несамосталност предузетника”, наведено је у саопштењу.

Конкретно, у другом критеријуму се сада пажња обраћа само на уобичајено коришћење просторија налогодавца, док је обезбеђивање материјала од стране налогодавца искључено, а коришћење опреме је пребачено у пети критеријум, где је посебно наглашено да коришћење специјализоване опреме потребне за одређени посао неће бити индикатор несамосталности.

Из трећег критеријума је уклоњен део везан за руковођење и пребачен у пети критеријум, где је такође наглашено да се руковођење које настаје уобичајеним наручивањем и праћењем тока обављања посла од самосталног предузетника, неће сматрати индикатором несамосталности.

Из петог критеријума је искључен уобичајен тимски рад, како би се избегла широка тумачења која би неоправдано могла да укажу на несамосталност.

У критеријуму број осам је из забране обављања делатности за друге налогодавце искључена забрана која се односи на ограничен број директних конкурената налогодавцу.

У деветом критеријуму је додатно специфицирано да у број од 130 дана рада за једног налогодавца годишње улази било који период у току одређеног радног дана.

„Наведеним изменама се подстиче додатна правна сигурност, како компанија које сарађују са предузетницима, тако и самих предузетника који раде директно за клијенте у иностранству”, наведено је у саопштењу.

Ако се на основу теста самосталности испостави да предузетник испуњава већину критеријума, реч је о замени за запосленог и за такав случај ће бити предвиђено да се порез плаћа по правилима за остале приходе, а уколико се испостави да је лице ангажовано као прави предузетник, плаћаће паушални порез.

Влада је и у тест за оцену самосталности унела предлоге ИТ заједнице како би се сузио простор за слободно тумачење инспектора о статусу предузетника.

Компаније које буду повећавале број запослених и запошљавале раднике који нису били у радном односу током 2019. године, према предложеним прописима, биће ослобођене плаћања 70 одсто пореза на зараде и доприносе за пензијско и инвалидско осигурање за те раднике током 2020. године, односно 65 одсто 2021. и 60 одсто 2022. године.


Коментари5
bc751
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ilija Nikolic
"Navedenim izmenama se podstiče dodatna pravna sigurnost" LAZ Navedenim izmenama se podstice NESIGURNOST. Uslovi su koncipirani tako da ih poreski inspektor sam tumaci kako zeli - sto u prevodu znaci, KORUPCIJA. Naravno da niko nece zeleti da radi u takvim uslovima, dovoljno je tesko u ovoj rupi i planirati za sledeci mesec kamoli sada sa dodatnim mehanizmima za maltretiranje. Setite se samo Juznih novina i svih firmi koje ne idu uz dlaku drzavi. Evo mehanizma za kontrolisanje i motora privrede
Зоран
Истераће из земље и оно мало радника и предузетника који се боре да некако преживе и остану у земљи... Место да поједностављују услове пословања они смишљају све нове и нове бирократске компликације у свим областима живота.
Uglješa
Advokate oporezuje države, kao i sve ostale. Neki su na paušalu, neki vode knjige, a neki su u sistemu pdv-a. U čemu je problem ?
Mira
Sta sa advokatima? Ko njih oporezuje i koliko? Sta je sa estradom ? Prvo se to zapitajte. Hvala.
notirani
To nikad nece da urade, zato sto im ne odgovara. Neka prvo oporezuju notare i izvrsitelje, i to prema prometu!
Препоручујем 24

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља