Одлука „Твитера” да забрани политичко оглашавање на глобалном нивоу поделила је америчке политичке таборе који се припремају за председничке изборе 2020, али и указала на разлике те друштвене мреже у односу на „Фејсбук” који се противи забрани објављивања политичких огласа од којих само у наредној години очекује приход већи од милијарду долара, преноси Радио слободна Европа (РСЕ) писање светских медија.
Најава директора „Твитера” Џека Дорсија да ће та друштвена мрежа забранити политичко оглашавање од следећег месеца, у САД је наишла на похвале демократа и критике предизборног штаба председника Доналда Трампа, наводи агенција Ројтерс.
Друштвени медији, укључујући ривала „Твитера” – „Фејсбук”, налазе се под све већим притиском да престану да објављују огласе који шире лажне информације које би могле утицати на изборе, истиче Ројтерс.
Директор „Фејсбука” Марк Закерберг је у среду, на дан када је „Твитер” објавио одлуку о забрани, бранио политику своје компаније да допусти огласе политичара с лажним или обмањујућим тврдњама, наводећи да ова друштвена мрежа не жели да гуши политички говор.
„Фејсбук” је за Ројтерс потврдио да су неки запослени критиковали политику компаније у интерном допису. Обећао је да ће уложити напоре за сузбијање дезинформација после тврдњи да је руска пропаганда на тој платформи утицала на исход председничких избора 2016. када је победио Трамп.
Та друштвена мрежа је ипак одлучила да не проверава чињенице из огласа политичара што је изазвало критике демократских кандидата за изборе 2020.
Док је штаб кандидата за председничку номинацију демократа Џоа Бајдена поздравио одлуку „Твитера”, Бред Парскал који води Трампову кампању за реизбор, рекао је да је одлука „покушај да се ућуткају конзервативци” и „веома глупа одлука” по деоничаре компаније.
Одлука извршног директора „Твитера” да забрани политичко оглашавање илуструје оштру симболичну разлику између Дорсија и Закерберга. Закреберг брани контроверзну политику своје компаније која у основи омогућава политичарима да у огласима лажу, истиче „Вашингтон пост”.
Руководиоци „Твитера” су своју одлуку покушали да објасне као ствар принципа, признајући да је политичка потрошња на огласе износила мање од три милиона долара током конгресних избора 2018.
На пример, указује лист, Трамп – чији твитови свакодневно допиру до више од 66 милиона корисника – није објавио ниједан оглас на „Твитеру” у последњих седам дана, док је за исти период на „Фејсбуку” потрошио готово четвртину милиона долара.
Током саслушања о заради Закерберг је проценио да би политичко оглашавање следеће године чинило око 0,5 одсто прихода „Фејсбука”. На основу прихода компаније у 2018. години то би износило 279 милиона долара, док се за наредну годину очекује да ће приходи износити више од милијарде долара.
Политичко оглашавање је већ дуго трн у оку Силицијумске долине, нарочито после избора у САД 2016. Притисак је, истиче „Вашингтон пост”, резултирао великим променама, па су „Твитер” и друге друштвене мреже морале да јасније обележавају политичке огласе и да проверавају клијенте који их купују.
Одлука Џека Дорсија је значајнија због тренутка и принципа којег он истиче, него због практичног ефекта које ће она имати на модерну демократију, наводи Би-Би-Си.
Количина и утицај политичких огласа на „Твитеру” представља само делић присутних на „Фејсбуку”. Дорси и његов финансијски директор су знали да ће нова одлука имати мало утицаја на суштину компаније. Стога су израчунали да би тиме, по малој цени, за посао направили велики помак код регулатора и јавног мњења. А могли би и враголасто провоцирати „Фејсбук”, који се, на том терену, налази у тежој позицији.
Не може бити пука случајност да се Дорсијева објава десила само две недеље после говора Закерберга о истој теми. Линија раздвајања између компанија корисна је за „Твитер” јер ставља бреме на „Фејсбук” који поново треба да брани свој став.
Би-Би-Си истиче да се процењује да ће америчке кампање за председничке изборе потрошити око шест милијарди долара на оглашавање, али већина ће отићи на телевизијске огласе, а око 20 одсто на дигиталне огласе.
Такође, „Твитер” има много мање корисника од „Фејсбука” – у фебруару је тврдио да има 126 милиона дневно активних корисника, док се „Фејсбук” у септембру хвалио с 1,63 милијарде.