петак, 15.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:23
ПОГЛЕДИ

На твитеру „ми” и они „други”

​Посматрање света очима групе постаје улазница у свет „Твитера” за све који желе да буду праћени или бар да припадају „лајни”. Видиш и казујеш оно што племе очекује упркос чињеницама и мимо тога то колико то бесмислено изгледало
Аутор: Владимир Вулетићуторак, 05.11.2019. у 18:00

Чинило се да би „Твитер” могао унапредити друштвену комуникацију и натерати људе да мисле брзо и да се изражавају кратко и јасно. Ограничен број карактера тражи фокусираност на суштину и одбацивање сувишног и небитног садржаја. На моменат је пробуђена нада да је празнословљу одзвонило и да ће се безидејност шупљих говора понизно повући пред искричавошћу духа коју захтева нови медиј.

Брзо се, међутим, испоставило да је „Твитер”, упркос несумњивим потенцијалима, постао омиљено виртуелно састајалиште људи који заправо и немају способност да мисле мисао дужу од понуђеног броја словних места. Уместо афористичара и хаику песника, „Твитер” су понајпре запосели фрустрирани мизантропи, професионални сплеткароши и људи који псовку и подсмех користе као начин да вербализују своја осећања.

Из тог разлога посета „Твитер” простору понекад изгледа као шетња депонијом на којој се таложи већи део измета људског ума. Упркос толикој загађености, ономе ко није гадљив, превртање по церебралним излучевинама које доспевају на „Твитер” може да помогне у разумевању различитих аспеката друштвеног понашања и да укаже на промене до којих долази у друштву.

Прво што упада у очи када се читају твитер поруке на српском језику јесте повратак племенском начину осећања и размишљања. Стриктно диференцирање на „ми” и они „други” кључна је одредница великог броја твитераша. Посматрање света очима групе тако постаје улазница у свет „Твитера” за све који желе да буду праћени или бар да припадају „лајни”. Видиш и казујеш оно што племе очекује упркос чињеницама и мимо тога колико то бесмислено изгледало.

Описујући примитивне заједнице Диркем је тврдио да у њима преовладава механички тип солидарности, односно солидарност по сличности. Солидарни смо зато што смо исти, а свако разликовање и издвајање се најстроже кажњава. На тај начин група постиже и чува унутрашњу солидарност.  Солидарност подразумева снажан позитиван емотивни набој према члановима своје групе и подједнако снажан негативан набој према припадницима конкурентске групе. Љубав и подршка које владају унутар групе мотивишу људе да јој се потпуно предају.

У атомизованом и отуђеном свету солидарност је све ређа, а љубави и поверења је све мање, па се замена тражи у виртуелним свету. Цена која се плаћа за то јесте жртвовање сопственог идентитета и разборитости. Степен школске спреме као ни IQ нису гаранција да ће појединац остати имун на зов групе. Напротив, једина је разлика што људи виших интелектуалних способности морају више да жртвују како би се прилагодили и спустили на ниво групног мишљења. Тај губитак се онда компензује развијањем осећаја моралне узвишености, па моралисање постаје претежни начин њихове комуникације са околином.

Без солидарности нема групе. Људи се групишу најчешће да би лакше запосели неке оскудне ресурсе, а солидарност највише јача у борби. Подстицање борбе постиже се на различите начине. Неретко „бацањем коски” односно вешто конструисаних исказа око којих лако настаје поларизација.

Кохезија групе се најлакше и најчешће одржава ширењем страха, лажних узнемирујућих вести, осећаја угрожености и прекидањем комуникације са другима. На „лајни” је увек присутна нека тема која буди страх. Најчешће је то  страх од оних других. Страшне ствари који чине „други” угрожавају „нашу” безбедност и приморавају нас да се бранимо и боримо или да, када више нема никаквих изгледа, бежимо главном без обзира.

Свет и свест твитераша постају ограничени уским и стриктним правилима што их намеће групно мишљење. То мишљење не допушта промишљеност, свеобухватан поглед и релативизацију. Управо су то карактеристике индивидуализације и критичког мишљења које су одликовале сада већ стари свет модерности. Не би ли смањио емотивни притисак који група врши на њега, појединац упада у замку и мишљење групе прихвати као своје.

Другу замку представљају виртуелне групе за заштиту и промоцију признатих друштвених вредности. Међутим, чим постану део групне бриге, најпре страдају управо те вредности. Чак и када се на „лајни” наводно боре за заштиту слободе мишљења прво што групе истомишљеника учине јесте да ограниче слободу мишљења својим члановима.

Остаје, најзад, питање ко смо ми а ко су они? „Ми” смо праведни, угрожени и жртве. Неправда се увек чини нама, а ми чак и када мрзимо то чинимо с разлогом. Када други мрзе нас то чине без разлога јер су напросто изопачени и зли. Ти други су морално посрнули, окрутни и груби. Они заправо и нису људска бића или бар не цивилизована бића. Дискредитовање по различитим основама и порицање људских особина другима, праћено давањем погрдних имена честа је карактеристика групног изражавања. Тиме се даје легитимитет чак и најбеднијим поступцима које ми чинимо према другима. Таргетирање и дехуманизовање препознајемо само на својој кожи, а када исте ствари чине припадници наше групе то правдамо као нужну самоодбрану.

Остаје само питање да ли понашање на „лајни” представља вентил и заштиту од реалних сукоба или је то већ постао простор за мобилизацију и полигон за тренинг за праве сукобе који предстоје.

Професор на Филозофском факултету у Београду

 

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари9
78d2d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miloš
Tviter je jedno najtoksičnije mesto na internetu. Tek treba videti kako je u Americi gde se vode baš ove otrovne bitke između boraca za socijalnu pravdu i konzervativaca, mahom Trampovih pristalica. Pritom se sve svodi na širenje ideologije, ali i pljuvanje onih drugih. Kao da je najgora ljudska strana, zvana tribalizam, izašla na videlo. I sve to u patetičnom sakupljanju lajkova i tobože ostavljanja utiska svojih objava.
Milan S.
Ako citate pratite politicare I politicke teme na tviteru, sta drugo ocekujete? Grupisanje na Mi i Oni na temu politike je sasvim logicno. Bilo da je to u kafani, na pijaci ili na tviteru. Srazmerno starosnoj dobi korisnika, na svakom od ova tri mesta, broj pristalica grupe Mi I Oni, se razlikuje. Na pijaci prevladavaju Oni, u kafani (barem u mojoj) Mi, a na tviteru je potpuna dominacija grupe Mi. Pristalice grupe Oni se na tviteru i internet svetu nazivaju botovi, jer ne izrazavaju svoje misli.
Догодине у Призрену
@Sava Subotic. Циљ текста је да постоји и трћа страна. Сигуран сам да је најбројнија. Твитер доживљавамо као канализацију. Не користимо је из чисто хигијенских разлога
Bojsa
Onaj ko mora da svoje misljenje iznosi preko tvitera, bilo da je u jednom ili drugom plemenu je vec alijenisan, u pravom znacenju te reci. Jedino sto onda kada je ovaj pojam nast(aj)o, nije bilo drustvenih mreza, pa nije postajala zamena, ili si deo drustva, grupe ili nisi, pa bivas alijenisan, svojom voljom ili onom grupe koja te "izopstava". Danas, tviterom, ljudi sebe uljuljkuju da su deo grupe ili plemena, a ne vide uzivo druga lica i imaju ikakav fizicki ili psihicki kontakt (mozda) ikada
Sava Subotić
Gospodine Vuletiću i vi ste odavno izabrali stranu !
ranko petrovic
U pravu ste Sandra,taj Sava je u stvari izabrao grupu i postao rob kolektivnog mišljenja.G.Vuletić uvek odmeren,precizan i nema potrebu da se svrstava bilo gde.Postoji nešto što bih dodao analizi a može se pripisati i njima i nama(kako kaže g.Vuletić) a izrekla je poznata rediteljka:kognitivno okrnjeni pojedinci su na tviteru najglasniji.
Препоручујем 8
Rada Novi Sad
G-sn Savo Subotiću, Sudeći po Vašem komentaru,jasno je da niste ni pročitali!Profesor je analizirao i pristupačno je svima da razumeju. O tome i govori,ali izgleda da je sa čitanjem/učenjem problem. Zar mora i ovaj prostor da postane "šetnja deponijom..."? Upravo Vam/nam /je profesor objasnio,da svi razumemo i VI i MI.
Препоручујем 10
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља