уторак, 19.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:51

Како да Америка одбрани и „џорданке” и демократију

Ако Кина сада тако лако преваспитава стране фирме, па и моћну НБА лигу, шта ће тек бити за две или три деценије, када азијски змај буде још богатији
Аутор: Јелена Кавајачетвртак, 10.10.2019. у 13:30
Продавница НБА у Пекингу (Фото EPA-EFE/Wu Hong)

У ишчекивању наставка посусталих трговинских преговора, ових дана се отворио нови фронт између Кине и САД. Није само америчка НБА лига навукла бес Пекинга због тога што је један од њених челника исказао подршку протестима у Хонгконгу. „Народни дневник”, гласило КП Кине, оптужио је „Епл” да је саучесник у демонстрацијама и да фактички потпомаже насиље због тога што је дозволио да се на ајфонима користи апликација која учесницима протеста олакшава да избегну полицију.

„Форбс” пише да је америчка компанија прво два пута одбила да уврсти спорну апликацију у своју онлајн продавницу, али да је на крају попустила, вероватно због негодовања корисника друштвених мрежа. „Епл” је ишао по танкој жици: да не угрози тржиште с којег годишње добија 50 милијарди долара и да се не замери борцима за демократске вредности.

У истом процепу је америчка професионална кошаркашка лига. Због твита директора „Хјустон рокетса” спонзори раскидају милионске уговоре. Кинеска државна телевизија је отказала пренос утакмица у предсезони, а неизвестан је уговор НБА и кинеског „Тенцента” вредан 1,5 милијарду долара за пренос преко интернета.

Ситуација ће се одразити и на произвођаче спортске опреме који са звездама НБА имају астрономске рекламне уговоре и страхују од бојкота „џорданки”. Акције „Најка” су прекјуче пале за три процента.

На кинеском интернету се дигла галама и због рекламе јувелирске компаније „Тифани” због тога што личи на наклон демонстранткињи која је недавно изгубила око на протестима у Хонгконгу. Реклама је, наравно, експресно повучена.

Нове тензије показују колико су разни сектори америчке економије зависни од Кине. У коментарима у америчким медијима преовлађује оцена да све моћнија Кина користи потрошачку силу од скоро милијарду и по људи да угуши критике ван својих граница, као што је досад чинила на домаћем терену.

Оштрица критика је истовремено усмерена на америчке корпорације од којих се очекује да бране слободу говора и остале либералне вредности, а не да удовољавају недемократским режимима. „Вашингтон пост” истиче да, уместо очекиване либерализације кинеске политике и друштва услед отварања тржишта за западне фирме, најновији догађаји показују да је „корозиван утицај Кине на западне норме”. Ако Кина сада преваспитава стране фирме тако лако, шта ће тек бити за две или три деценије, када богатији кинески потрошач буде много више утицао на глобалну економију, пита се коментатор.

Дугачак је списак оних који су се извињавали због тога што су на својим сајтовима истакли Тајван, Макао или Хонгконг као засебне државе. „Мерцедес” се покајао што је у реклами навео цитат далај-ламе, јер је он за Пекинг агитатор за независност Тибета.

Аналитичари кажу да је ударање пацки популарној спортској лиги начин да Пекинг пошаље поруку што ширем кругу људи у тренутку док у западној штампи и на друштвеним мрежама расте подршка протестима у Хонгконгу.

Док коментатори критикују компаније да су зарад профита спремне да издају америчке вредности, Холивуд се већ годинама муче да удовољи кинеским цензорским захтевима. Кина је највеће тржиште после америчког по заради и прошле године су холивудски студији тамо приходовали две милијарде долара. „Њујорк тајмс” подсећа да је „Црвена зора” у постпродукцији измењена тако да су главни зликовци Севернокорејци а не Кинези, како је оригинално било.

Амерички кошаркаши су у уторак стигли у Пекинг где играју ЛА Лејкерси и Бруклин Нетси и неки су већ понудили маслинову гранчицу домаћинима, рекавши да им је жао и да воле да играју у Кини. Сви чекају шта ће рећи Леброн Џејмс, који се досад није либио тога да се изјасни о друштвено-политичким темама (критиковао Трампа, говорио против расизма и полицијске бруталности). Он је потписао доживотни уговор да рекламира „Најк” наводно вредан милијарду долара и од тада је са том компанијом 12 пута путовао у Кину. Према „Волстрит џорналу”, приход ове компаније у Кини је од почетка године укупно 6,2 милијарде долара.


Коментари6
86a06
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bojsa
Amerika je postala najlicemernija drzava i drustvo. O slobodi govora, koja je u 5.om amandmanu, svi govore, a ne shvataju da su potpuno zaslepljeni. Taj amandman je kao ona poslovica u starom Rimu o "daj narodu hleba i igara"... Ne vidi to nesrecno drustvo da u sutini imaju nevidjenu diktaturu dve partije i profesionalaca lobista, koji mogu da postignu apsolutno sta god neko pozeli, pod uslovom da dobro plati. A narod veruje da su najveca nacija, kao ne tako davno jedna evropska!
феликс1956
Ништа чудно за амерички спорт и политику. Американци су бојкотовали Олимпијске игре у Москви 1980. године. Званично, "због совјетске агресије на Афганистан", годину дана раније. У те године спада и почетак Бин Ладенове "каријере". А, прича се да у Перл Харбору јапанским туристима сервирају једно виђење напада од 7. децембра 1941., а америчким туристима-потпуно другачију причу. Толико о "америчким вредностима"...
Вукадиновић Милош
Какав је то став, да је Кина крива што америчке компаније газе "америчке вредности" зарад пара? И каква је тек злоупотреба спорта када један спортски менаџер користи спортске ресурсе за позив на "независност Хонгконга"?! Од кога независтан? Па ослободио се британске колонијалне зависности и вратио се својој матици од које је отет коруптивним и насилним методама! Како је "закон о посебно тешким криминалцима" (да могу да служе казну у Кини и који је повучен) прерастао у захтев за независност?!
Три карте за Боливуд
А које су то америчке "вредности"? Ево на пример, пре пар дана је један амерички учитељ на питање ђака о Грети из Шведске, дао врло негативан и оштар одговор. Није вређао, али је говорио како је мала Швеђанка манипулисано дете. Што је тачно. И шта би са несрећним профом? Наравно, експресно је попио отказ. Ту нема слободе говора. Слобода је ако ћутиш, а ако баш мораш да причаш, онда само да хвалиш наказности неолибералног естабилишмента. Протести у Хонгконгу немају благе везе са људским правима.
Politika sporta
Od kako je politika uvucena u sport, i od kako je postala glavna disciplina svakog sporta, svi ucesnici u bilo kojem sportskom takmicenju postali su reklamna ili potrosna roba, tako da je od iskonskog sporta ostalo samo ime za tu vrstu bavljenja, ne vise sportom, vec atraktivnom najisplativijom zabavom, ali za one koji materijalizuju svaki uspeh sportista, stvarajuci na taj nacin, kako kazu, zombirane propagatore "svetle buducnosti" zabavljaca podjarmljenih narodnih masa. I ovome dolazi kraj.
Dusan
Politika je oduvek u sportu , od Stare Grcke, preko Dzesi Ovensa, Kasijusa Kleja pa do danasnjih dana...
Препоручујем 25

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља