понедељак, 09.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:34
ИСХРАНА

Дијетална јесен

Треба тежити правилним и уравнотеженим оброцима уз додатак физичке активности у било којем облику
четвртак, 26.09.2019. у 20:00
(Фото Пиксабеј)

Дуги топли летњи дани уступили су место јесењим, у којима многима од нас није ни до чега, па ни до дијете. Можда је време да ваше самопоуздање као прва линија ентузијазма поново добије крила. Јесен је исто као и пролеће сјајно време да започнемо нови дијетални план како бисмо предупредили сезону слава и прослава које следе. Треба да запамтимо да је оно чему треба тежити – правилна и уравнотежена исхрана уз додатак физичке активности у било којем облику.

Намирнице на којима треба инсистирати у овом периоду оне су које можемо у свежем стању да купимо у оближњој радњи или супермаркету.

Воће: јабуке, мандарине, лимун, киви, банане, грожђе, а ускоро и дуње и нар – даће вашем организму довољно витамина и минерала да спречите прехладе и грип, али и да вас освеже;

Поврће: паприка, плави патлиџан, рукола, чери парадајз, спанаћ, шаргарепа, бундева, црвени лук, бели лук, першун – чиниће ваш јеловник разноврсним и здравим;

Месо: пилетина, ћуретина, телетина, јунетина, коњско месо – даће вам квалитетне беланчевине неопходне за очување здравља и виталности организма;

Риба: сва свежа риба – пастрмка, лосос – одличан су избор квалитетних протеина за све који желе да смање масноће у крви;

Орашасти плодови: најбоље је доба за орах, али и за бадеме и лешнике. Семе сунцокрета и бундеве, уз сусам слободно користите или као здраву алтернативу чипсу или у питама и хлебу. Све наведено једите у сировом облику, а не као саставни део колача и торти;

Житарице: интегралне боље него прерађене, у облику муслија, каша или хлеба. Испеците свој хлеб без адитива или можда бесквасни. Направите сопствени прелив за мусли од јогурта/млека и разног воћа и/или поврћа (бундева, целер…).

Напици: уз увек присутну воду, пијте чај, домаћи воћни шејк, смути, квас, јогурт, домаћи воћни јогурт, кефир и 100 одсто воћне сокове. Вода треба да доминира. Све што има конзервансе или било које адитиве, заобилазите.

Битно је да храну припремате на здравији начин (динстано и кувано боље него пржено) и у количини која неће оптеретити ваш желудац (боље је имати већи број оброка који су мањи него обрнуто).

Хладно време је идеално да пронађете нови рецепт за супу или чорбу – оне су углавном нискокалоричне, а ароматичне. Изузетак су крем чорбе, које нису за препоруку. Не бежите од зачина и користите их у разумној мери, а покушајте да избаците из употребе фамозни Е-621 (мононатријум глутаминат).

Сваки дан једите у исто време, имајте три оброка и две ужине и потрудите се да то буде у интервалима од 3½ до 4 сата.

Ако вас је глад затекла на послу или у школи, мала количина несланих сирових орашастих плодова и једна воћка (мандарина), које сте спаковали освежиће вас, оснажити и одагнати осећај глади. Ако сте љубитељ чоколаде, понесите једну малу црну чоколаду (35-40 г) са великим садржајем какаоа. Храна коју много волите не носи се у великим количинама, јер се тада увек претера.

Када ходате у комотној спортској обући сагорећете више калорија и убрзати метаболизам, јер ћете направити више корака него у оној формалној. Физичка активност једна је од основа виталности и здравог живота.

Имате довољно информација да креирате сопствени план исхране и физичке активности, исто као што сте некада у школи имали распоред часова.

Такође, нема потребе да се пре јесењег плана исхране тестирате на интолеранцију на намирнице, јер је то теоретска област која нема научну потврду. Здравој особи никако не треба сужавати избор намирница (на пример исхрана без воћа), само зато што то пише на папиру. Све што је јестиво из природе (микробиолошки и здравствено безбедно) свака здрава особа може да поједе без икакве бриге по здравље.

Када купујете намирнице, изаберите оне најбоље, јер је мала разлика у цени оне осредњег квалитета од оне врхунског. Не купујте готова решења попут воћног јогурта, увек га правите сами од свежих намирница у којима нема шећера. Биљна влакна су дар природе који често занемарујемо, а то никако не би смели да радимо.

Никада не прескачите доручак, јер он покреће ваш „мотор” који ће чинити да вам и дан крене како треба. Нека саламе, наресци, топљени сиреви, маргарин, кечап и мајонез оду у историју. Дан почните здравим намирницама, па ћете се цео дан осећати боље. Нека сваки дан доручак (баш као и сви други оброци) буде разноврстан и нутритивно вредан.

Пратите свој напредак и обратите пажњу на то шта вам прија, а шта не, па тако и регулишите исхрану. Не идите на спавање одмах након вечере. Трудите се да све дође у своје време. Рутина је у реду, али са разумевањем. Према томе – побољшавате оно што „шкрипи”.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари1
1ca12
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Berislavci
Hipokrat je rekao:"Hrana je lek, lek je hrana". Ako se koristi raznovrsna hrana u umerenim kolicinama, onda su prirodno zadovoljene covekove potrebe. Da bi se pravilno apsorbovala hrana potrebna je umerena fizicka aktivnost. Ako izostane ovaj balans, organizam slabi, pa je nuzno brzo reagovati i na prirodan nacin ocuvati zdravlje. Bolesti nastaju ako se u duzem periodu nepravilno hranimo i lenjstvujemo. Tada se,uz strogi rezim ishrane i fizicke aktivnosti, moraju u duzem periodu uzimati lekovi.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља