уторак, 15.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:36

Послодавци вапе за возачима, а они одоше у бели свет

Србији недостаје око 10.000 возача, а од 80.000 активних, њих око 10.000 досад је преузело картицу и сертификат за управљање моторним возилима по Европи, с чиме ће још лакше моћи да оду у иностранство
Аутор: Марија Бракочевићпетак, 13.09.2019. у 14:10
(Фото Д. Јевремовић)

У Србији не постоји привредни сектор без дефицита кадрова. Разлог за такву ситуацију није само у мањку радне снаге на тржишту рада која све више хрли у иностранство већ и у недостатку стручног кадра. Најбољи пример за то су возачи. Послодавци су у јулу од Националне службе за запошљавање потраживали 31 возача друмског возила и исто толико возача теретњака. Делује као да нису били превише заинтересовани за ову врсту радника, али то ипак не значи да возачи и даље нису у категорији најдефицитарнијих занимања. О тому већ извесно време сведоче и огласи за посао, с просечно у месецу више од сто објављених огласа, показали су подаци „Инфостуда”. То се посебно односи на професионалне возаче теретних возила или аутобуса. Одлив ове изузетно тражене радне снаге се, сматрају стручњаци, може ублажити реформом образовања и усклађивањем школства с потребама привреде, али и бољим условима за пословање и отварањем нових радних места. Баш је Унија послодаваца Србије недавно спровела анкету, а једно од питања односило се на разлоге због којих људи одлазе из земље. Како је недавно потврдио Милош Ненезић, председник уније, као главни разлог одласка, што се и могло очекивати, испитаници нису навели већу зараду, већ неадекватно запошљавање према постигнутом образовању.

Из саобраћајних школа по генерацији изађе око 1.000 ђака, а процењује се да је Србији годишње потребно обучавање око 2.000 професионалних возача да би се одговорило на потребе превозника. Неки од њих су зато организовали бесплатне обуке за возаче, а заједно с представницима удружења друмског саобраћаја, они ипак скрећу пажњу на то да Србији недостаје чак до 10.000 возача. Не крају, да су главни разлози одласка професионалаца знатно већа примања у иностранству. Наиме, док возачи запослени у аутобуском саобраћају месечно зараде око 60.000 динара, а у међународном европском транспорту око 1.000 евра, колеге из ЕУ зараде плату седећи за воланом, рецимо у Немачкој, и од 2.500 евра.

Није само зарада предност коју користе европске компаније да би привукле возаче, него и услови рада. Када возе за домаће фирме, возачи се суочавају с дугим задржавањима на границама, посебно с Мађарском и Хрватском.

– Велика је потражња за свим врстама професионалних возача. Србија их има око 100.000 с Д и Е дозволом, од којих је од 70.000 до 80.000 активно. Досад је њих око 10.000 преузело картицу и сертификат за управљање моторним возилима у Европи, познат као „си-пи-си”. С тим документом моћи ће лакше да оду у иностранство, јер Европа отвара границе за такве возаче. На овдашњем тржишту рада то ће створити додатне проблеме јер је ова струка ионако дефицитарна – сматра Горан Алексић, директор Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранс”. Јулски подаци НСЗ-а показују да се на бироу обрело 9.073 незапослена са занимањима из области друмског саобраћаја, међу којима су и различити типови возача. Српским возачима тренутно је на располагању око 10.000 регистрованих аутобуса и око 140.000 теретних возила.

Траже се и магационери, виљушкаристи, курири…

Сличан тренд пораста тражње на тржишту рада бележе и магационери. За 12 месеци, тј. током целе прошле године, објављено је 1.182 огласа за ову врсту посла, а на сваки од њих је конкурисало око 46 кандидата, подаци су „Инфостуда”. У току овог јула, и посредством НСЗ-а послодавци су тражили 130 магационера. На листи тражених су и виљушкаристи, па се на такве огласе „Инфостуда” лане јављало око 14 кандидата, а то је била само потврда више да је на тој позицији најлакше наћи посао. У области транспорта, тражени су и курири. Овог јула послодавци су уз посредовање НСЗ-а поднели 12 пријава за запошљавање управо таквих радника.


Коментари38
89fcf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

deki
Za sada ce nas cuvati kineska milicija ili policija, nisam sguran za tacan naziv. Mozda ce nas ubuduce voziti kinezi, a leciti , gle cuda, opet kinezi. Mi smo za njih zapad, tako nekako , jer da je tamo toliko dobro ne bi dolazili obde.
Brando
Ljudi, primer od pre nekog dana, Preko jedne od agencija sto vodi do aerodroma u Budimpesti, zakazah voznju u kombiju. Umalo nismo poginuli u par navrata, zato sto se vozacu spavalo. Ja sam sve vreme puta (kada sam video da je djavo odneo salu, pricao sa vozacem). Rekao mi je da imaju ludacko radno vreme, i da to mora da radi, usled porodicnih problema.
Crni šaljivdžija
Odoše medic. sestre i tehničari, bravari, varioci i zidari, srednjoškolci i bezškloci, lekari i inženjeri, dokrori nauka i lopovi, secikese i šibiari, beže i profesori, odoše berači voća i ratari itd. Pa ko će onda da ostane? Jasno- vlastodršci i ministri, cela ili krnja vlada, poslanici i tajkuni, predsednik i predsednica i mnogi članovi vladajuće partije. Dokle će ostati? Dok ima šta da se mažnjava.A onda -pa otićiće i oni ali se ne zna ko će kao zadnji da u Srbiji UGASI SVETLO! Možda Tači?
Zlatan
@@@Odoše medic. sestre i tehničari, bravari, varioci i zidari, srednjoškolci i bezškloci, lekari i inženjeri, dokrori nauka i lopovi, secikese i šibiari, beže i profesori, odoše berači voća i ratari itd. Pa ko će onda da ostane?@@@ Pa pogresili ste "bezskolci , lopovi, seckese, sibari " ostaju. Njima je u Srbiji eldorado. Takodje tajkunima, jer nigde u zapadnom svetu nije moguce preko noci postati milioner a kamoli milijarder. Kupiti 3 secerane za 3 Dolara mogao je samo Kostic ...
Препоручујем 0
Mavashi
Svanulo fizikalcima, još da svane i učenim ljudima i krenuće voz napred.
deki
Zaboravili ste, da je raznim vodjama samoproklamovanih grupa odavno svanulo. Kome trebaju uceni ljudi, pitam se, jer ovde sigurno nisu potrebni. Sto se tice `poslodavca`, tj robovlasnika, njima nisu potebni uceni ljudi. Idemo svi da se uclanimo u vodecu partiju.
Препоручујем 1
joca
deficit radnika a plate i dalje minimalci ako i to... ko koga ovde zeza bre

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља