недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:13
76. ВЕНЕЦИЈА – ИНТЕРВЈУ: ХИРОКАЗУ КОРЕ ЕДА, јапански сценариста и редитељ

Скромни странац у Граду светлости

Породица је и прво место за упознавање с емоцијама. За неке људе то је емоција поверења, а за неке емоција жеље за убиством. Никада се не зна шта ће бити на крају
Аутор: Дубравка Лакићнедеља, 01.09.2019. у 20:30
(Фото: Д. Лакић)

Лидо, Венеција – Најновијим филмом прошлогодишњег добитника канске „Златне палме”, славног јапанског сценаристе и редитеља Хироказа Коре Еде, свечано је отворен овогодишњи Венецијански фестивал.

У „Истини”, како гласи наслов филма у чијем су фокусу поново породични односи (откупљен и за приказивање у Србији), Коре Еда је спојио Катрин Денев и Жилијет Бинош, придодао им и Итана Хоука и заједно с њима прошао своје прво искуство снимања филма на иностраном терену – у Европи, Француској, и то на француском језику.

На унапред договорени интервју за „Политику”, у салону хотела „Ексцелзиор”, у којем се на зиду, међу поређаним портретима, налази и фотографија култног јапанског редитеља Такешија Китана, Коре Еда стиже на време. Задржава се пажљиво посматрајући портрет по портрет и на питање шта мисли о Китану одговара: „Дивим му се.” На мој коментар да ће и његов портрет ускоро висити на овом истом зиду тихо каже: „Ко зна.” Јапанска скромност и пристојност. Нема хвалисања. А Коре Еда и те како има чиме да се хвали, филмовима попут: „Мабороси”, „После живота”, „Нико не зна”, „Мајка”, „Још увек ходамо”, „Ваздушна лутка”, „Ја желим”, „Какав отац, такав син” и „Крадљивци” („Златна палма”).

Да ли је била велика авантура радити с највећом француском и европском дивом Катрин Денев и како сте спојили њу и Жилијет Бинош, а нису то учинили европски редитељи?

Цео овај пројекат је заправо започео још 2011. године, када ме је Жилијет Бинош питала да радимо неки филм заједно. Решили смо да ухватимо ту лопту и заиграмо, прво с идејом да снимамо филм у Јапану. Међутим, у једном тренутку сам размишљао да ако ће то бити случај, што не бисмо снимали у Француској, у Паризу. Тако сам још 2015. Жилијети представио промењени сценарио и рекао јој да би главна протагонисткиња требало да буде икона француског филма, неко ко би отелотворио на платну историју француског филма. Због тога сам знао да би Катрин Денев била савршена особа, а да уз њу у улози њене ћерке буде Жилијет Бинош, а у улози њеног мужа Итан Хоук. На крају је тако и било.

Као дива, да ли је Катрин Денев размаженија од највећих јапанских звезда?

Размаженост – када изговоримо ту реч, то не даје добру слику. Пре бих рекао да Катрин има екстремно слободан дух. Она је забавна особа за друштво, посебно у ситуацијама када нека сцена крене добро и када она спонтано покаже срећно лице. Сви су били фокусирани на њу, сви су само њу стално гледали, тако да је она веома харизматична особа.

Катрин је недавно изјавила да лик Фабијен није сличан њој самој...

Пре снимања имао сам с њом дуге интервјуе и користио сам неке њене одговоре у сценаристичкој креацији лика Фабијен. Поставио сам јој она иста питања која сте могли чути у уводној сцени када новинар пита Фабијен да ли тренутно види неку глумицу која има сличан глумачки ДНК као она сама. Фабијен је одговорила: „Не видим у Француској”, а то је исто мени одговорила Катрин и зато сам тај њен одговор укључио у филм. Катрин јесте желела да се дистанцира од повремене Фабијенине окрутности јер је сматрала да је публика неће такву волети, али сви њени одговори и сва размишљања јесу у овом филму.

Како је било снимати у Паризу с екипом чији језик не говорите, да ли сте се понекад осећали изоловано?

Нимало. Био сам благословен изврсним преводиоцем који нам је помагао све време. Нисам осећао никакву изолацију. Наравно, било би понекад компликовано са становишта техничких аспеката, јер је екипа морала дуже да чека да кажем оно „океј” после провере тона, светла, слике, тек пошто би све што смо једни другима требало да кажемо било двосмерно преведено. Али, у суштини, све је ишло прилично глатко.

И договори с глумцима?

Да, ако ту не рачунате на то да Катрин Денев не учи дословце унапред своју улогу. Она прво жели да осети ритам сцене и емоцију, па тек онда за њу долазе детаљи попут онога шта ће тачно рећи током дијалога у сцени. Прво је требало да се на то навикнем, а када сам се навикао, схватио сам да је то интересантно.

Породични односи су тема свих ваших филмова, постоји ли за то неки посебни разлог?

Рекао бих да је то зато што је породица прво заједништво, први ентитет у које свако биће улази. Породица је и прво место за упознавање с емоцијама. За неке људе то је емоција поверења, а за неке емоција жеље за убиством. Никада се не зна шта ће бити на крају. Мени је веома тешко да напустим тако интересантну тему.

Како видите положај породице у данашње време, да ли је породица још увек сигурно склониште од окрутности спољашњег света?

Тешко питање. У овом тренутку је веома актуелна тема породичног насиља, поготово у Јапану. Проблем злостављања деце коначно је испливао на површину и пред очи јавности. Можда због свега тога изгледа да породица више није склониште, онако како ја мислим да би требало да буде и каква је некада била. Данас у Јапану имамо и случај све већег постојања самохраних мајки, а друштво их недовољно подржава. Мислим да би друштво требало да успостави неку врсту сигурносне мреже и да помаже у решавању сваког појединачног случаја. Не знам како је у другим земљама, али у Јапану не постоји снажна институционална помоћ за угрожене породице.

„Слава уметнику” – Кости Гаврасу

Коста Гаврас током снимања филма „Одрасли у соби” (Фото: прес-служба 76. Венецијанског фестивала)

Лидо, Венеција – Мајстор политичког трилера, славни грчки редитељ Коста Гаврас овогодишњи је добитник награде „Jaeger-LeCoultre Glory” – „Слава уметнику”, која се додељује филмским ауторима који су на посебан начин обележили светску кинематографију.

На синоћној свечаној церемонији у сали Гранде, пред светску премијеру његовог најновијег филма „Одрасли у соби” – причи о људима ухваћеним у нехуману мрежу моћи, демонстрирану иза затворених врата на европском нивоу, с катастрофалним последицама по грчки народ, фестивалски челник Алберто Барбера је рекао и следеће:

– Много је разлога због којих се Коста Гаврас убраја међу велике редитеље данашњице, а један је посебан – он је у стању да политику претвори у фасцинантну филмску тему, тему попут сваке друге и да тиме дотакне широку филмску јавност. Одлучан и резервисан, он је одувек сматрао да су сви филмови политички. То не само да му омогућава да избегне етикету политичког редитеља која му је, често површно, била пришивана већ и да мирно искаже своју искрену демократску веру у врсту мејнстрим филма због којег ће гледалац и размишљати, и питати, и имати дубоке емоције... Ако смо заспали, филмови Косте Гавраса нас буде, ако смо изгубили наду, његови филмови је враћају поново нама.


Коментари1
98169
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

n ercegovac
Mnogi Japanci gledaju na delo ovog već slavnog reditelja s izvesnim podozrenjem. Čini im se da Hirokazu Kore-eda, u inostranstvu širi lošu sliku o Japanu. Valjda će ovaj film snimljen u Francuskoj, s (uglavnom) francuskim glumcima i na francuskom jeziku, pomoći tim japanskim nevernim Tomama da shvate da Kore-eda ne pravi propagandno-političke filmove, i da je njegova porodična tematika univerzalna.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља