недеља, 20.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:05

Сваки други возач прекорачује брзину

Насилничка је вожња 100 километара на час брже од дозвољеног, два или више проласка на „црвено” за 10 минута, претицање колоне преко пуне линије, али се затвор може избећи плаћањем велике казне
Аутор: Александра Петровићсубота, 17.08.2019. у 21:55
Фото Д. Јевремовић

Око 50 одсто возача аутомобила, 28 одсто возача аутобуса и 29 одсто возача теретних возила у Србији прекорачује дозвољену брзину у насељеном месту, податак je Агенције за безбедност саобраћаја.

Брзина је један од кључних проблема безбедности саобраћаја, којој се мора посветити пуна пажња, закључили су стручњаци АБС. Њихова анонимна анкета, која је обухватила 12.000 испитаника, показала је да чак 77 одсто возача у нашој земљи признаје да је вожња бржа од дозвољене њихово најчешће рискантно понашање у саобраћају. У исто време, утврђено је да у Европи ограничење брзине не поштује од 40 до 60 одсто возача.

Последњих дана у Србији су забележени драстични случајеви брзе вожње. Неки су завршени трагично – смрћу недужних сапутника и других учесника у саобраћају, а други су заустављени пре него што возач постане убица – привођењем код судије за прекршаје.

У Рачи код Крагујевца, где је ограничење 80 километара на сат, саобраћајна полиција је у уторак зауставила 24-годишњег младића који је возио „голфа” брзином од 193 километра. Судија за прекршаје изрекао је новчану казну од 126.000 динара и одузео му возачку дозволу на девет месеци.

Саобраћајна полиција подсетила је да је недозвољена брзина један од најчешћих узрока страдања и апеловала на возаче да поштују прописе јер тако чувају свој живот и живот осталих учесника у саобраћају.

Изузетно велика брзина, која није „обично” прекорачење ограничења, представља насилничку вожњу, која је дефинисана и законом. Реч је о брзинама које су за 90 и 100 километара на сат веће од дозвољених, али и о другим бахатим понашањима која угрожавају саобраћај – када возач два или више пута прође кроз црвено светло у року од 10 минута, када претиче колону возила преко пуне линије и када има више од два промила алкохола у крви.

У пракси се појављују и случајеви мотоциклиста који возе на једном точку, који се пред судом квалификују као насилничка вожња.

„Насилничка вожња је поступање возача које је у грубој супротности са правилима саобраћаја, односно, приликом које возач не показује обзир према безбедности осталих учесника у саобраћају”, наводи се у Закону о безбедности саобраћаја, који прописује казну затвора од 30 до 60 дана и новчану казну у износу од 120.000 до 140.000 динара, али такође и одузимање возачке дозволе најмање девет месеци и 15 казнених поена. Закон такође предвиђа и могућност казне рада у јавном интересу, али се она веома ретко изриче.

У пракси се казна затвора у оваквим случајевима често замењује новчаном казном, као што се догодило и у случају насилног возача који је прекјуче ухапшен у Рачи. Замена затвора за новац, односно откуп слободе у оваквим случајевима, дозвољен је применом института ублажавања казне, према Закону о прекршајима, ако насилничком вожњом нису изазване теже последице.

Анализа прекорачења брзине на државним путевима првог реда у Србији, која је обухватила 6.600 километара путне мреже, показала је да укупно 57 одсто свих возача ипак поштује постављено ограничење брзине, док 43 одсто њих не поштује ограничење.

– Посебно забрињава интензитет прекорачења на проласцима државних путева кроз насељена места или приградске зоне, где проценат достиже алармантне вредности. Идентификовано је 56 деоница са неприхватљивим интензитетом прекорачења – саопштили су стручњаци АБС после анализе добијених података.

Утврђено је да на појединим деоницама треба преиспитати могућност смањења ограничене брзине, јер у неким случајевима постављено ограничење није у складу са функцијом и окружењем пута и са очекивањима возача, који управо зато прекорачују брзину. Већина возача игнорише ограничења за која сматра да нису у складу са условима пута.

Која је права брзина

„Возач је дужан да брзину кретања прилагоди особинама и стању пута, видљивости, прегледности, атмосферским приликама, стању возила и терета, густини саобраћаја и другим саобраћајним условима, тако да возило може благовремено да заустави пред сваком препреком коју под датим околностима може да види или има разлога да предвиди, односно да возилом управља на начин којим не угрожава безбедност саобраћаја”, наводи се у члану 42 Закона о безбедности саобраћаја на путевима.

 


Коментари19
abda0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljubomir
U Dubaiju je maks. brzina 120, sa zonama na auto-putu za (nprm.) Abu Dabi od 100. Na tom putu na manje od 200 Km ima preko 70 radara sa svake strane. A sad - kazne pocinju 400 dirhama (20 Evra), pa na vise, zavisno od brzine i broja prekrsaja. U 2015 je bilo 4.700.000 prekoracenja, sto je negde oko 100 milina E. Rekord drze jedna zena i jedan muskarac sa 35.000 i 40.000 E kazni, tj. svako od njih je OKO 2.000 PUTA (oko 6 dnevno) prekoracio brzinu. Kazna se mora platiti da bi se registrovao auto.
Bojan Bojanić
Nije problem u prekoračenju brzine već u divljanju. To je velika razlika.
Srbija mora uvesti švajcarske zakone i sporvoditi kao što čine Švajcarci!
U bogatoj Švajcarskoj je ograničenje brzine 120 km/h na auto putevima, djelimično 100 km/h. Van naselja je 80 km/h, djelimično 60 km/h, a u svim naseljenim mjestima 50 km/h i nije obavezan znak i počinje sa oznakom mjesta. U blizini bolnica i škola 30 km/h. Vozač MORA stati svakom pješaku na pješačkom prelazu. Mobilna policija na sve strane iz prikrajka dežura sa sakrivenim radarima. Svi se pridržavaju pravila, a teško onome ko to ne čini, jer ga dobro udare po novčaniku. I niko se ne buni!
ZEC
Ako već mora, na auto putu ograničiti brzinu na 350 km/h
Zeljko Bgd.
Treba izvrsiti reviziju uvedenih prekoracenja i videti gde se mogu izvrsiti poboljsanja, pa gde je sigurno podici limite. Prevecija i stalne akcije su iznad kabadahijskog punjenja budgeta za partijske organe i kadrove.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља