среда, 21.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:07
БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ

Нови сјај Команде ваздухопловства у Земуну

Предстоји обнова зграде Команде, али и Главне улице и Авијатичарског трга који ће добити изглед какав је имао између два светска рата, као и фасада на околним зградама
петак, 09.08.2019. у 09:15

Двадесет година после бомбардовања зграде Команде ваздухопловства у Земуну, држава је коначно предузела први корак у обнови тог бисера српске архитектуре и споменика наше војне храбрости и моћи. Град je расписао тендер за пројекат статике зграде оштећене ракетним пројектилима у НАТО агресији 1999. године. Када се буде утврдило статичко стање, расписаћемо тендер за пројекат реконструкције. Тада ћемо, заједно са Владом Србије, почети обнову Команде ваздухопловства.

Признајем да сам имао лични разлог да град донесе одлуку о изради пројектне статике и обнове те дивне зграде јер сам као војник, 1989. године, радио у тој згради у редакцији листа „Крила армије”. Као Београђанина, срамота ме је јер двадесет година никоме није пало на памет да почне обновa Команде. Што би рекао мој пријатељ Сима: „Да смо ових двадесет година обнављали по сто квадрата већ бисмо посао завршили.” Зато сам поносан јер смо тај посао коначно почели, а српско ратно ваздухопловство није могло да добије лепши поклон на свој празник, 2. августа на Светог Илију Громовника.

Зграда Команде ваздухопловства саграђена је 1935. године, према пројекту архитекте Драгише Брашована, на месту зграде некадашње Војне команде у Земуну. Здање поседује изразите архитектонске и културно-историјске вредности и значајно је дело југословенске модерне у периоду између два светска рата. Изнад приземља и четири спрата уздиже се пропорционално усклађена кула. Бочну фасаду карактерише фигура Икара, који је својом митолошком симболиком везан за значење и намену објекта. Грађена је за команду елитног рода југословенске војске, авијацију, која своје почетке дугује Српској војсци. Српска војска била је једна од првих петнаест армија у свету која је имала ваздухопловство, а међу првих пет је које су користиле авионе у борбене сврхе још у току балканских ратова. Краљ Александар, командант Српске војске и касније југословенски монарх, веома је ценио ваздухопловство и несебично улагао у опремање својих ваздушних снага.

Зато је Краљевина Југославија имала чиме да се супротстави у ваздуху када су је шестог априла 1941. године у 6.30 ујутро без објаве рата напали нацисти. У неравноправној борби са највећом војном силом тадашњег времена наши ваздухопловци су једини пружили частан отпор, али се о томе готово ништа не зна. Док су 224 нацистичка бомбардера и 120 ловаца уништавали Београд са 440 тона запаљивих бомби, Краљевско ваздухопловство извршило је успешно контраударе на непријатељске јединице у Аустрији, Мађарској и Албанији. Колико су напади били успешни најбоље говори изјава немачког фелдмаршала Александра Лера на суђењу после рата, 1947. године, у којој је рекао да су напади краљевске авијације знатно успорили активности немачке војске. Суђење Леру, у згради данашње Кинотеке, одржано је на српском језику који је одлично говорио јер је одрастао у Панчеву.

Хероји тог напада били су пилоти Иван Салевић и Иван Панџа из Осмог бомбардерског пука, који је 1941. године био стациониран на војном аеродрому Ровине, код Бањалуке. Само што је почео рат, из Команде у Земуну дато је наређење за контранапад, у складу са планом Р-41. Два бомбардера „бристол бленхајм” и два ловца „харикен” од којих је једним управљао капетан Јанко Добникар, док се име другог пилота не зна, полетели су да бомбардују Грац. На територију Трећег рајха ушли су летећи у висини крошњи дрвећа да их нацисти не би опазили на радарима. Тако су долетели до железничке станице у Грацу која је била пуна немачке војске, транспортних возова и тенкова коју су бомбардовали. Према извештају Државног архива Штајерске, у бомбардовању је изгорело велико војно складиште, око 60 војних возила и тенкова, као и велика количина војне опреме. Потом су напали оближњи немачки војни логор и митраљирајући га у ниском лету убили и ранили око стотину војника. Тај маневар ниског лета спасао им је животе јер су два немачка „месершмита Бф-109” узлетела у покушају да их оборе, али их нису пронашли. На повратку у базу, наши пилоти су код Марибора напали још једну немачку војну колону.

Био је то први савезнички напад на Трећи рајх у Другом светском рату. Следећих неколико дана, Осми бомбардерски пук ће у неколико наврата нападати циљеве у Трећем рајху и аеродроме у Мађарској, са којих је бомбардован Београд. У тим нападима су претрпели велике губитке у људству и техници. Њихови саборци из Првог бомбардерског пука у исто време бомбардовали су и успоравали немачке оклопне колоне које су надирале у Србију из Бугарске. У исто време витезови београдског неба, пилоти Шестог ловачког пука, бранећи наш град 6. и 7. априла 1941. оборили су између 42 и 48 немачких авиона, а још 19 авиона нацисти су водили као нестале. У неравноправној борби у ваздуху у Априлском рату 1941. погинуло је 135 југословенских летача и око 600 нелетача. Ваздухопловство је пружило снажан и организован отпор и нанело велике губитке нацистима.

Зато данас када реконструишемо Команду ратног ваздухопловства не обнављамо само бисер архитектуре, већ и споменик свим храбрим пилотима који су дали животе бранећи наш град и земљу. Управо зато, поред зграде Команде наредне године реконструишемо и Главну улицу у Земуну, обнављамо Авијатичарски трг који ће добити изглед какав је имао између два светска рата, као и фасаде на околним зградама. Нови сјај Команде ваздухопловства у реконструисаном Земуну неће само подсећати на славну историју, већ и на то шта у ваздуху чека свакога ко се усуди да нападне нашу земљу.

 

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листа

Коментари13
57b40
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola Vunduk
Zalosno je sto ,veliki broj generacija, krivicom drzave, ima propusta u obrazovanju i ovako nesto nismo nikada culi a trebali smo. Predmetni nastavnici istorije su imali obavezu, da ovo znaju i da nas uce o tome. Mada moram da priznam, nigde ne vidim izvore Vasih saznanja o svemu sto ste izneli, iz takvih izvora mozda bismo mogli imati jos neka detaljnija saznanja o nasoj bolnoj istoriji. S postovanjem.
JOVAN
Mogu sa ponosom da kažem da je građevinske radove na objektu izvelo građevinsko preduzeće u vlasništvu mog dede Janaćka Sinadinovića, inače poreklom iz Crne Trave. Takođe je i Dom garde na Topčideru, mislim na onaj objekat sa stubovima, delo njegove firme.
Igor Rems
Sjajno, ali bi trebalo uklesati i imena svih palih avijaticara od prvog preko drugog do ovog poslednjeg rata!Slava Herojima!
mikebeba@sbcglobal.net
Jedan tuzan dogadjaj me poptseca na Komandu Vazduhoplovstva.Marta25og dovedena je grupa od 36 vojnika iz baze u Beloj Crkvi saslusavani su od oficira OZNE Radovica I Oljace u Okrugloj sobi na prvom spratu.Bilo je I batinanja I 30 vojnijka su poslati na Sremski Front,od kojih je vecina pobijana .Medju njima Ceda Aleksic I Konstantyin Djukic.Slava im.
Dragan
"Док су 224 нацистичка бомбардера и 120 ловаца уништавали Београд..." Bilo je 234 nacistička bombardera, u pratnji 120 lovaca. Njima su se suprotstavili naši piloti, ukupno 43 lovačka aviona. Ukoliko već pišete o toj temi, neophodno je da navedete i herojsku odbranu Beograda aprila 1941. Poginulo je jedanaest pilota, deset iz VI i jedan iz II lovačog puka.
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Добро, па зашто Вас имамо...?
Препоручујем 4

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља