субота, 14.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:00

Томос о аутокефалности разјединио Украјину

У новоформираној православној цркви догодио се раздор и подела, док она канонска води спорове због регистрације и упозорава да јој је одузето 85 храмова, а да су 222 цркве нелегално пререгистроване
Аутор: Јелена Чалијасреда, 26.06.2019. у 20:00
Политичка димензија аутокефалности: Петро Порошенко и васељенски патријарх (Фото: EПА-ЕФЕ/Tolga Bozoglu)

Политичари који се дрзну да се умешају у живот цркве схватају је као политичку организацију. Због њиховог ниске духовности, они не виде Христа у цркви. Не разумеју да је глава цркве: Христ. Виде трон у цркви, али не виде Христа који седи на њему. Гордост их нагони да седну на трон цркве и ту почиње трагедија... Политичари лове црквену имовину, са којом, узгред, немају никакве везе; отимају цркве, клевећу вернике, вређају их и угњетавају покушавајући да се успну на трон Цркве, али су осуђени на неуспех. Бог ће им судити... Ове речи изговорио је у недавном интервјуу митрополит Онуфрије, поглавар Украјинске православне цркве, једине у овој земљи коју за сада, признају остале помесне православне цркве, говорећи о „псеудоцрквама” насталим уз политичку подршку и ситуацији у Украјини.

Од „Ујединитељског сабора” у Кијеву, када је формирана „Православна црква Украјине” (ПЦУ), независна од Московске патријаршије, састављена од некадашње расколничке јерархије коју је под окриље цркве вратио патријарх Вартоломеј, иако их није рашчинила Васељенска већ Московска патријаршија, прошло је седам месеци. Православље у Украјини од тада до данас је све само не уједињено. Значајно се погоршао положај канонске Украјинске православне цркве, дошло је до бројних сукоба „старих” и „нових” верника православаца, али су се разјединили и помиловани расколници.

„Грци су нас надмудрили... Преварени смо”, рекао је за Украјински радио „почасни патријарх” ПЦУ Филарет Денисенко, а затим је неколико дана касније, 23. јуна, поново формирао своју „Кијевску патријаршију” на сабору у Кијеву који је окупио око 200 његових присталица. Денисенко већ неко време објашњава јавности да не прихвата Томос о аутокефалности који је васељенски патријарх Вартоломеј уручио у јануару поглавару новоформиране ПЦУ Епифанију Думенку, јер он не подразумева стварну независност украјинске цркве, већ она остаје везана за Цариград. Уз захвалност патријарху Вартоломеју на покушају да реши украјинско црквено питање, Денисенков сабор је објавио да је „Кијевска патријаршија” независна од Цариграда и да одбацује јануарски Томос о аутокефалности. Огласила се и Думенкова ПЦУ која је упозорила „патријарха” Филарета и учеснике сабора на разарајуће последице састанка који су одржали и позвала их да престану да поткопавају јединство између цркве и украјинског народа. Денисенко је, иначе, један од оних које је патријарх Вартоломеј из статуса расколника вратио у окриље цркве, а на „Ујединитељском сабору”, он је прихватио да укине „Кијевску патријаршију” и присаједини је новој „Православној цркви Украјине”.

Украјинска православна црква (УПЦ), која је под окриљем Московске патријаршије и на чијем је челу митрополит Онуфрије, од добијања Томоса о аутокефалности за ПЦУ редовно објављује извештаје о угрожавању права својих верника и свештенства и насртајима на црквену имовину. Последњи је обелодањен прошле недеље и обухвата случајеве дискриминације верника Украјинске православне цркве у школама, привођења и саслушања монаха, наношење тешких телесних повреда свештенику, нелегалну пререгистрацију парохија УПЦ у парохије новоформиране цркве од стране општинских власти... Од јануара ове године до данас, 85 цркава Украјинске православне цркве заузели су „радикални шизматици”, рекао је Александар Баков, председник Правног одељења УПЦ за портал „Ортодокслајф”. Уз то, према извештају овог одељења, 222 цркве нелегално су пререгистроване на „Православну цркву Украјине”, већином уз, како се наводи, фалсификована документа. Проблем са регистрацијом постоји и када је у питању и сам назив цркве. Наиме, Кијевска митрополија УПЦ поднела је тужбу против украјинског Министарства културе и државног регистра након што је регистровало новоформирану цркву под истим именом које канонска црква легално држи од деведесетих година прошлог века. Конкретно, у јединственом државном регистру, верски центар „Православне цркве Украјине” званично је регистрован 30. јануара 2019. под називом „Кијевска митрополија Украјинске православне цркве” – с идентичним именом још 1991. године уписана је канонска цркву коју предводи митрополит Онуфрије. Прошлог уторка Окружни административни суд у Кијеву покренуо је поступак у вези са овом тужбом УПЦ.

У међувремену, највиша црквена тела православних помесних цркава већ месецима разматрају питање „украјинске кризе” и док су поједине, попут Српске православне цркве, изнеле став да не признају одлуке кијевског „Ујединитељског сабора”, има и оних, попут Грчке православне цркве, које још вагају како ће се одредити према овом питању. Први пут, свој став изнео је и поглавар једне од древних патријаршија – Александријске. Патријарх Теодор рекао је за грчке новине „Етнос” да добро познаје руску цркву са којом Александријска патријаршија има блиске везе, као и да постоји велики проблем са аутокефалношћу коју је патријарх Вартоломеј „имао права да додели”. По његовом мишљењу, подела између цркава настала је због оних који су се определили за аутокефалију. „Сваки проблем има решење, постоји решење и за проблем аутокефалије”, уверен је александријски патријарх не прецизирајући колико је православље близу (или далеко) таквом решењу.


Коментари11
d7b52
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Tomos
Dobro bi bilo da vlast Crne Gore ili kako vole da oslovljavaju drzavu Monte Negra ovo procitaju i vide sta se desava i sta ce se desavati u Crnoj Gori i njihovoj CPC.Milo sigurno nece sjesti na Hristov tron,nece niko osim Njega samog!
Malo Vise
Дакле не бих желео да ме схватите погрешно а ли Руска црква се последњих година односила веома непоштено.Када се Васељенска осетила угроженом од стране РПЦ онда је показала своју моћ али у оквирима канона, Томос Украјине је чист као суза и нема ни једну правну мрљу једини је проблем што све то није требало овако да се деси а канонски су грци одрадили све то да нико ништа не може да им каже,то што се сад наше Рује позивају на историју су дечије игре зна се ко даје Аутокефалност и ту нема приче.
Рус Михаил
Сами Украјинци духовито говоре о такозваном томосу: "DAS IST THOMAS!".
Препоручујем 3
Podela Kijevske Rusije i nastanak različitih nacija
Kneginja Olga koja je vladala Kijevskom Rusijom je primila hrišćanstvo 955. Njen unuk knez Vladimir Veliki je 33 godine kasnije proglasio hrišćanstvo za državnu religiju Kijevske Rusije. I tad se odigralo prvo veliko kršetenje Rusa na obalama velikog Dnjepra 988. godine. U to vreme je osnovana Kijevska Mitropolija u sastavu Vaseljenske Patrijaršije. Početkom XIII veka usledela je mongolska invazija koja se završila padom i podelom Kijevske Rusije na više na više manjih celina.
Da se podesetimo nekih važnih istorijskih činjenica
Mongoli i Tatari su vladali Rusima celih 250 godina. To je dovelo do preseljenja kijevske mitropolije 1299. godine prvo u Vladimir zatim je preseljena 1325. godine u Moskvu. Pod mongolskom vlašću ruska pravoslavna crkva je uživala povlašten položaj i bila je izuzeta od plaćanja poreza od 1270. godine. Jedini uslov je bio da se pominje ime vladara Džingiskana tokom liturgije. Za razliku od Rusa Grci to nisu dozvolili turskom sultanu nakon pada vizantijskog carstva.
Препоручујем 2
slamkamenac
Cemu ove price? Kijevska Rusija je samo jedna od pocetnih ruskih drzavica. Rusi su osnovali mnoge knezevine, Kijev se nametnuo nad najvecim brojem njih. To ne znaci da je to poseban narod. Slicno je bilo i sa Srbima i sa Nemcima i mnogim drugim. Posle su se sve te drzavice ujedinile u mocnije drzave pa tako imate Nemacku i druge ili pak pod uticajem spoljnih sila ujedinjenje nije dozvoljeno kao kod Srba ili se pokusava razjedinjenje kao kod Rusa. Sve je to geopolitika a ne interes Ukrajinaca.
Препоручујем 3
Прикажи још одговора
Леон Давидович
Не могу се припадници цркве насиљем натерати да прихвате другу "цркву". Чак када им одузму цркву ( цркву као објекат) они ће градити нову цркву, а неће приступити "цркви".
danilo obradovic
Crkva je najstarija politicka orgganizacija na svetu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља