петак, 20.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:05
КРУПНИ ПЛАН

Магична балерина

Ашхен Атаљанц добила је награду за животно дело, али је и даље без националне пензије која јој припада по постигнутим дометима у балетској уметности
Аутор: Ирена Крешићчетвртак, 20.06.2019. у 20:00
Ашхен Атаљанц (Фотографије званични сајт Ашхен Атаљанц)

Како представити животно дело наше примабалерине Ашхен Атаљанц у границама једне легитимне снаге убеђивања да јесте оно право које сви живо осећамо. Отмене дистанце, у трагању чежње за смислом, вером у тело које прича, и свој дух, Ашхен Атаљанц је отелотворила слике тела: Лабуда, Краљице вила Мирте, Жизеле, Ауроре, Китри, Исидоре, Маргерите Готје, Далиле, Девојке у Малеровом „Васкрсењу”, Кармен, Лизе („Узалудна предострожност”), као и у балетима „Зимски снови”, „Слике”, „Сонг”, „Божанствена комедија”… Али и са успехом на европским сценама балета Државне опере у Берлину, Минхену, Италији са компанијом Атербалетом, тј. њеним солистичким наступима Младе у „Свадбама” Стравинског и у „Кантати” на сцени нашег Сава центра.

Ашхен Атаљанц се није задовољавала спољашњом лепотом, сјајем, гламуром своје сценичности – даром по себи, већ је знала да раздвоји владање занатом – техником као оквиром својих идеја у проналажењу себе као уметнице. Искочила је из колосека обичних и лако достижних сведочанстава, препознала је обмане од стварног исказа бити у себи сажетија и усредсређенија ка приближавању Сфингиној тајни уметности. Управо то је уоквирило њену животну психолошку сличицу харизматичног карактера хипнотичког дејства да је назовемо „недокучивом чаробницом”, магичном балерином живог свог лица, беспрекорног дела маштовитости и проницљивости.

У општој историји српског балета Ашхен Атаљанц је једина наша балерина овенчана светским признањем, освојивши прву награду на светском балетском „Такмичењу парова” (Јапан, Осака, 1991). То је чињеница коју наши историчари балета, хроничари, критичари никако не смеју да забраве, поричу, негирају, неутралишу аксиомом симпатије „миљенице публике”, јер управо то симболизује њен живот на сцени, вреднован не само квалитетом већ количином гледалаца, са гроздовима публике која „виси” под лустером плафона Аполонових муза.

Са знањем и осећањем о значењу другог, Ашхен Атаљанц је у раду са децом, младим и талентованим ученицима основала своју балетску школу обележену високим естетизмом, стилском префињеношћу класичне и савремене игре, продуховљеног и темељног познавања заната – тајни балета.

Награда за животно дело Ашхен Атаљанц има оправдање у њеном личном хуманистичком грађанском ангажману за светлости позорнице, у времену под бомбама 1999. године када су у нашој земљи таргетирани људи само зато што су Срби... Ашхен нам се баш тада вратила – ведра, радосна, храбра Китри дарујући нам једну ноћ ка светлу за даљине.

Награда за животно дело Ашхен Атаљанц садржи све то, и нешто више. Трепери, оживљава и пресипа се у корпусима сведочанства колосалне свести о овој нашој националној уметници балерини која је подигла храм који ће и сутра носити са собом, али и даље без националне пензије која јој припада по природи и величини, потхрањена објективизираним колективним осећањем које је немогуће заобићи.


Коментари4
c99de
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

malo da sačeka
U njenom slučaju, mlada je, može da sačeka. Da je sreća da se automatski daju ova priznanja umetnicima koji dobiju nagradu za životno delo u svom domenu, ali nije. Videćemo kako će biti ove godine.
Radomir
Ašhen Ataljanc je vrhunska umetnica po svetskim merilima. Ostaje da vidimo da li naša država zaslužuje da ima takve veličine i ume li da ih ceni.
Sasa Trajkovic
Ja podržavam nacionalnu penziju kao još jedno priznanje našim istaknutim umetnicima... setimo se samo sportista i onih cifara koje se dobijaju- zasluženo kao priznanje za rezultate. Ali je birokratija i nedovoljna transparentnost kao i lični antagonizmi ovu plemenitu akciju pretvorilo u svoju suprotnost... jer tu svega ima osim vrhunske kulture i umetnosti. Umetnici su naši najveći ambasadori kulture u svetu. Prima balerina je u svetu statusni simbol u Srbiji nažalost neznači ništa toliko o odno
НИЈЕ ЈЕДИНА НЕНАГРАЂЕНА
Само су у Првом конкурсу за то “Национално Признање” биле награђене праве уметничке вредности! Све после тога није их било “ни за лек” већ су “признавани “ понајвише - они естрадни. То и јесте био разлог да се дигне “прашина” на све стране иако је било и тотално неаргументоване. Комисије, чак и непрофесионалне прављене су “ад хок” па се и није требало много чудити а и било је и политичког утицаја. Србији је неопходно ПОЗНАВАЊЕ ПРАВИХ КРИТЕРИЈА У УМЕТНОСТИ И КУЛТУРИ: потрудите се мало!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља