четвртак, 14.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:35

Гориво скупо због државне таксе

Хрватска и Мађарска имају већи ПДВ од Србије – 25 и 27 одсто, али је гориво јефтиније јер су акцизе ниже. – За осам година акцизе на бензин веће за 11,34 дизела 27,16 а ТНГ 28,52 динара
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићуторак, 18.06.2019. у 21:51
(Фото Д. Јевремовић)

Гориво у Србији појефтиниће наредних дана око један динар. Ту нижу цену возачи неће ни осетити, али ће зато и те како осетити разлику уколико резервоаре на путу ка грчком мору буду пунили у Северној Македонији где је евродизел, примера ради, јефтинији 40 динара, а бензин 17 динара по литру.

Главни разлог високих цене горива у Србији су велика државна захватања, која иду од 49,6 одсто колика су у малопродајној цени ауто-гаса, до 56,5 колика су у цени бензина. Истовремено, држава на сваку литру евродизела узима 53,88 одсто. За осам година акцизе на бензин веће за 11,34 дизела 27,16 а ТНГ 28,52 динара. За то време удео државе у цени евродизела у Северној Македонији је 41,19 одсто, у Бугарској 45,9, а у БиХ 46,7 процената.

Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, каже да је домаћи евродизел најскупљи у региону и да с државним таксама 1.000 литара овог горива кошта 745 евра. Без државних захватања исто то гориво кошта 637 евра за 1.000 литара.

– Поред високог ПДВ-а и акцизе, возачи по свакој литри горива плаћају и накнаду за обавезне резерве 2,6 динара, плус трошкове мониторинга и контроле квалитета горива, који ради једна страна фирма у Београду, иако постоји државна тржишна инспекција. Све то плаћају возачи. С тим, што то и није крај овим наметима, јер држава планира да ускоро уведе додатне таксе – за унапређење енергетске ефикасности и за биогориво, што ће се одразити на малопродајну цену горива – каже он.

Да су српски намети заиста велики показује и податак да је, примера ради, компанијска цена евродизела у Хрватској већа него у Србији, али када се на то додају државна захватања, српско гориво је скупље.

Разлог за такве нелогичности Мићовић види пре свега у чињеници да се ценом горива код нас не баве министарства енергетике и привреде, већ финансија, које искључиво занима колико ће се пара по овом основу слити у републичку касу, што је погрешно. Јер се губи из вида чињеница да је српска привреда управо због толико високе цене евродизела мање конкурента од неких других привреда, будући да највећи део индустрије троши управо ово гориво.

– Будући да је и са овом ценом потрошња евродизела у Србији три пута већа него укупно бензина и ауто-гаса, јасно је да би с мањим наметима та потражња за овим дериватом била још већа и пунила би буџет и више него сада – каже Мићовић.

Логиком ствари уколико би неко хтео да смањи оптерећење на цену горива у Србији могао би да препусти само тржишној инспекцији да контролише квалитет горива, на шта је удружење више пута упозоравало. Нелогично је, истиче и да дизел и у Хрватској и Мађарској буде јефтинији од српског, иако је код њих ПДВ знатно већи – 25 и 27 одсто. Нема објашњења, истиче, ни због чега држава коначно не смањи акцизе на ауто-гас, с обзиром на то да је реч о еколошком гориву.

– Примера ради у Хрватској су државна захватања у цени ауто-гаса 21,2 одсто, а у Србији 49,6, дакле, дупло виша. Осим тога није Србија једина земља која поред акцизе и ПДВ-а има и додатне намете, али и с тим посебним оптерећењима гориво је јефтиније. У Северној Македонији плаћа се посебна накнада за обавезне резерве и екологију. И у БиХ возачи плаћају посебну накнаду за одржавање и изградњу путева и бензин је и поред тога јефтинији од српског 18,8 динара, а дизел 32 динара, него код нас.


Коментари3
d97b3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vasilije
Mi smo bar u nečemu "lideri" na Balkanu. Najskuplje gorivo među osam zemalja u okruženju, a Vlada priča priču o tome kako imamo najbolju privredu. Državna zahvatanja na cenu naftnih derivata najveća u Srbiji, čak i pored činjenice da su NIS kupili Rusi. Svi smo mislili da će Srbija tom prodajom imati najniže cene goriva, a ispadosmo najskuplji. Držano zahvatanje na cenu nafte u Srbiji veće od sto posto nego u Hrvatskoj. Ovu tabelu poslati Vladi Srbije da vide kako "uspešno" rade.
gile
Nema ovde mesta za cudjenje. Nasa drzava je nazalost u vrlo losem stanju,bez obzira sto nam politicari pricaju da verujemo njima,a ne svojim ocima. Jednostavno-ne ide. I kada je vec tako po mojoj teoriji,onda nije cudo sto lazu gradjane, neprekidno podizu akcize,dizu cene putarine i svega onog sto moze NJIMA da pomogne. O porezima da ne pricam. Sad ce uskoro da podignu i cenu struje jer u svojoj pogubljenosti ,oni ce da nam pricaju kako je cena kod nas medju najnizima u Evropi...i tako...
Boki
TNG u Makedoniji jeftiniji oko 20 dinara za litar. Srbija je maćeha prema svojim građanima.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља