четвртак, 14.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:55
ИНТЕРВЈУ: Вања Ејдус, глумица

Време у коме живимо не треба преспавати

Пуно се говори о угрожености жена, али мене много више погађају теме попут ксенофобије, расизма, национализма, притајеног фашизма
Аутор: Борка Голубовић-Требјешаниннедеља, 09.06.2019. у 20:30
(Фото:документација Народног позоришта у Београду)

Глумица Вања Ејдус тумачи лик Биљане Јовановић књижевнице, борца за заштиту људских права, мировне активисткиње у представи „Јесте ли за безбедност?” која ће у адаптацији и режији Анђелке Николић, бити премијерно изведена у понедељак увече, 10. јуна од 20.30 сати на сцени „Раша Плаовић” Народног позоришта у Београду. У ауторској екипи су драматуршкиња Бранислава Илић, сценографкиња Весна Поповић, костимографкиња Олга Мрђеновић  и Марија Миленковић задужена за сценски покрет…

У глумачкој подели су и Сена Ђоровић, Милена Ђорђевић, Анастасиа Мандић. Као и Петар Ђурђевић, Драган Петровић, Стојша Ољачић, Вукашин Јовановић, Лазар Николић, Драган Секулић и Немања Стаматовић.

–Материјал који је био основа за нашу представу, обимна антиратна преписка „Вјетар иде на југ и обрће се на сјевер”, коју су сачиниле четири узбудљиве жене, књижевнице, Биљана Јовановић, Маруша Кресе, Радмила Лазић и Рада Ивековић је изузетно интригантно полазиште. Њихова снажна мотивација да забележе  важан тренутак у времену, описан из личног интимног угла је фрапантан документ распада Југославије. Кроз њега се прелама сва трагедија рата, ратног хушкаштва, гнусног национализма, крваве историје, као и  географија душе која губи своју земљу, своје пријатеље па и свој дотадашњи живот. Поред те преписке, коришћена је и Биљанина приповетка „Јесте ли за безбедност” по којој је представа и добила наслов јер је тема приповетке корен потоњих, тренутних, а вероватно и будућих ужаса које живимо. Усамљено ја које лако може и да нестане у репресивним системима под окриљем безбедности је тема која је свеприсутна и преприсутна у времену и друштву у коме живимо. А пита се Биљана, чија безбедност је у питању? Система, поретка или властодржаца? И не само то, толико тога истог као и деведесетих је оно што повезује ову представу са данашњим тренутком.

Кажете да до рада на овој представи о својој новој јунакињи нисте знали готово ништа. Како је и зашто то могуће с обзиром да сте део културног, позоришног Београда годинама уназад?

Поред тога што је Биљана била значајна у књижевним круговима, и својим романом „Пада Авала” унела неке значајне помаке у дотадашњу књижевност, те се по њој зове и важна књижевна награда,  за коју наравно јесам чула, о њој ништа више нисам знала. Стидљиво сам се распитивала да ли су други чули за њу мислећи да сам незналица и испоставило се да осим одређеног круга људи који су је и лично познавали углавном многи не знају ништа о њој. Када сам заронила у њену биографију и сазнала да је била оснивач  Хелсиншког парламента, Београдског круга, активисткиња Цивилног покрета отпора, једна од организаторки свих антиратних акција 1991. и 1992. године, велики борац за заштиту уметничких слобода, и још много тога запитала сам се како је могуће да  таква особа није присутнија у сећањима и шта је то у  свести друштва што те тако лако баци у заборав. Интересантна је тенденција нове управе Народног позоришта у Београду да оживи сећање на такве особе, не биографије ради, јер биографски се ни не бавимо њом, већ ради нечег много важнијег што та личност носи са собом, а то је снажна освешћеност појединца да време у којем живи не би требало да  се преспава.

Какве истраживачке проблеме Вам је задавала Биљана Јовановић?

Највећи истраживачки проблем задавала ми је позоришна форма којом смо се бавили, јер је у питању књижевни перформанс који покушавамо да преточимо у сценски, а да остане и постане снажан, истинит, узбудљив. Говоримо о времену које се десило, а заправо покушавамо да проговоримо о времену које нам се дешава. Са нас четири глумице, које смо мање више сличне генерације, у представи игра и седам врло младих глумаца који су рођени после деведесетих, и који о томе врло мало знају. Занимљив је тај спој генерација које редитељка Анђелка Николић нимало случајно није направила  и који нас и повезује са данашњим тренутком. Не мислим да позориште треба да нуди било какве истине или одговоре, већ би требало да поставља питања. Ако и то успе, представа је успела.

Биљана Јовановић је одударала од средине, борила се са њом и друштвом. Где проналазите сличности са својом новом јунакињом. Који део себе сте уткали у карактер Биљане Јовановић?

Нисам се трудила да правим  веродостојни „лик” Биљане Јовановић, јер нити сам је познавала, нити је то могуће у позоришту. Позориште је илузија коју ми нашом маштом креирамо, те сам свакако покушала да је провучем кроз себе знајући неке одреднице њене личности и њеног деловања, а наравно у складу са оним што ми је сама драматизација текста понудила. Пре свега сам борац за истину, дубоки сам пацифиста, противим се било каквом облику насиља, не схватам и не прихватам рат, национализам, репресију, диктатуру. У односу на остале три жене у препискама, Биљана је најмање писала о себи интимно и то је оно што ми је недостајало, тај њен интимни моменат, а из неких туђих  текстова о њој ископала сам понешто о њеној крхкости, шарму, сензибилитету и темпераменту. Покушала сам да јој удахнем поред побуњеничког духа,  помало крхкости, а помало и блесавости.

Задатак уметника јесте да буде друштвено одговоран, да разуме стварност, али да буде и критичан. Каква је позиција жене у нашој  заједници?

Пуно се о томе говори, о угрожености жена, ја лично се добро осећам као жена и не мучи ме та тема. Много ме више погађају теме попут ксенофобије, расизма, национализма, притајеног фашизма. А да је Бог мушког рода и да је Ева настала од Адама, то смо ваљда превазишли.

Глума тражи посвећеност, преиспитивање, сумњу, узнемиреност... Уметницима је увек жао због пропуштених прилика. Која је ваша уметничка истина?

Истина је само једна. Увек! И на сцени и ван ње. Све остале истине су неистине. Не подносим малограђанштину, притворност, улизиштво, лицемерје, опортунизам и гордост. Гаде ми се сви који прећуткују истину из личних интереса. Моја истина је борба за истину.


Коментари7
18f6c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

jasmina nešković
Ko god da se setio da dramatizuje ovu knjigu prepiske i postavio je na scenu, zaslužije, i na neviđeno, svaku pažnju i pohvalu. Iako glumica koja tumači Biljanin lik nije mogla, iz opravdanih biografskih razloga da upozna tu izuzetno darovitu umetnicu, srećom postoje još mnogi ljudi koji s ljubavlju i pijetetom čivaju uspomenu na nju. Biljanu Jovanović sam poznavala, i ako bih mogla u jednu reč da sažmem njenu ličnu i umetničku sudbinu, bio bi to "oksimoron". Krhka a snažna, nežna a bespoštedna, trošila je nemilice darove svoje lepote, dobrote i hrabrosti. Ali, ako je za utehu, "ars longa, vita brevis".
goran
Pohvale za upravu Narodnog pozorišta i novu direktorku Drame. Njihova je ideja da se ponovo aktuelizuju ideje Biljane Jovanović
Препоручујем 0
Obućar
Narodno pozorište institut za majku i dete..
Sinisa Stojcic
Nijedan glumac niti je bio , niti moze biti dobar politicar
Sasa Trajkovic
Divno, divna mlada dama koja ima i svoj lični i profesionalni integritet, svoj stav ne dodvoravajući se pomodarskim fensi krugovima. Glumica sa stavom ali i optimizmom što je danas prava retkost.
Brica
Frizura "mala tifusarka"
brico ti si zloban
Vanjina frizura je prelepa! Takodje koristim priliku da primetim da je pravo zadovoljstvo gledati beskrajno talentovanu Vanju Ejdus na sceni Narodnog Pozorista.
Препоручујем 7

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља