среда, 24.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56
БАЛКАНСКИ ЕВЕРГРИН

Лети, лети, гондола

Туристи би нагрнули да виде српско футуристичко чудо – метро који лети. Пројекат се може назвати и другачије. Ваздушни тролејбуси, рецимо, с поруком у кабинама: јефтиније је платити карту него скакати кроз прозор
Аутор: Александар Апостоловскинедеља, 05.05.2019. у 21:00

Идеја о гондоли била би генијална када би повезивала предграђа с центром Београда. Тако би престоница добила ваздушни метро. Зашто би Београђани у далекој будућности путовали под земљом и патили од клаустрофобије, када би из ваздуха могли да гледају егзотичне пејзаже саобраћајних гужви, заглављене аутомобиле и возаче који псују сами себе, а онда и све остале, по азбучном реду. Путници не би могли да се шверцују, па би пројекат веома брзо био исплатив. Туристи би нагрнули да виде српско футуристичко чудо – метро који лети. Пројекат се може назвати и другачије. Ваздушни тролејбуси, рецимо, с поруком у кабинама: јефтиније је платити карту него скакати кроз прозор. Путник с Бановог брда моћи ће да каже како ће одлетети до Трга републике. Разуме се, ако до тада буде завршена његова реконструкција.

Сличне идеје мотале су се по главама градских челника и пре 100 година. Размишљали су да жичаром повежу центар града и Земун, преко Саве, док је друга идеја била спајање Калемегдана и Земуна, изнад Великог ратног острва. Пре тридесетак година размишљало се о путовању жичаром од Кошутњака, Аде Циганлије, па до Новог Београда. Цртани су пројекти, израчунавала се исплативост инвестиције, али се прича завршила с неколико чланака у новинама.

(Драган Стојановић)

Ова, калемегданска гондола поделила је, по обичају, јавност на оне који би се спуштали од Калемегдана до Скејт парка на Ушћу у кабини с Александром Вучићем, па макар висили и на једној жици, иако је председник, говорећи да ће постати најлепша атракција Београда, предложио да се монтирају три. Наиме, док је бранио идеју гондоле дувала је кошава, па је вероватно размишљао да је боље да падне на изборима, него из кабине. Весић је одмах прибележио ту сугестију. Критичари идеје о жичари схватили су да барем градске власти могу да попадају из фотеља, ако не и Вучић, иако још није ни изграђена.

И САНУ се огласио. Наиме, Одељење језика и књижевности Српске академије наука и уметности донело је једногласну одлуку да подржи иницијативу Одељења историјских наука да се питање изгледа Београдске тврђаве и Београда врати у надлежност стручњака.

Одељење историјских наука одлучно се успротивило изградњи жичаре с гондолом и упозорило да би она грубо нарушила целину јединственог споменика и визију положаја тврђаве на ушћу двеју великих река, какав нема ниједан средњовековни град. Мудри академици мудро ћуте о кључним националним темама још од фамозног Меморандума, али како гондола неће бити развучена до Грачанице одлучили су да се ћерају с властима.

Ако се сложимо да Вучић није имао намеру да напакости Ивици Дачићу, који би на свом оригиналном енглеском морао да, знојећи се, објашњава страним дипломатама не само о брду Кале, већ и гондоли над Савом и њеним техничким карактеристикама, вероватно је заиста мислио како ће жичарску модернистичку естетику уклопити у древни пејзаж Београда.

Шетајући пре десетак година кроз Салцбург, после обиласка Моцартове родне куће, ушао сам у успињачу која води до Хохенсалцбурга, импозантног дворца чија је градња започета у 11. веку. Потом сам обишао градско гробље које подсећа на рајски врт, па сам помислио како мештани Моцартовог града имају срећу што ће почивати на таквом месту. Успињаче се нисам ни сетио, док нису почеле полемике о калемегданској гондоли.

Али, пошто не намеравам да отегнем папке у граду који подсећа на кутију Моцартових кугли упакованих у машницу, и како поглед с клупа Савског шеталишта на Калишу, у чијој је близини предвиђена полазна станица гондоле, није могуће поредити ни с каквим другим призором и ни с каквим градом, нарочито у предвечерје, сметаће ми кабине на три жице. Можда нашој деци неће, ако власти истерају своје, као што се успињача у Салцбургу временом уклопила у савршенство барокне архитектуре.

Огромно дрво испод чије крошње су се одмарали пензионери, после традиционалног играња колца недељом, већ је посечено. Ко ће их се сетити, дрвета, стараца и хармоникаша, када се туристи буду спуштали до Ушћа, лебдећи петнаестак метара изнад Саве? Кад се приземље, одлазиће у тржни центар с дизајном џиновске картонске кутије, посетиће Музеј савремене уметности или ће преноћити на сплавовима, угоститељској речној ратној флотили турбо-фолка.

Изградња гондоле биће легализована крађа наших успомена. Али, како је реч о носталгији за старим шмеком Београда, генерације после нас ће се овоме слатко насмејати. Тај процес се назива модернизација, а ако је некоме за утеху, може рећи да је то била стара идеја Турака – да се евакуишу на другу обалу реке.


Коментари21
38c58
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dakic Zeljko
Mnogo vise od te gondole,vizuru Beograda kvare visespratnice i ceo projekt "Beograd na vodi".Strucnjaci su i tada,kod prezentacije projekta, negativno reagovali,ali bez uspeha.A tako je i u San Francisku i drugim urbanim sredinama.Iza nebodera,zbog profita i provizije su mocni milijarderi i politicari,a iza vizure grada i ekoloskih resenja samo oni koji vole lepo,ali su bez uticaja,cak i mnogi arhitekti !Gondola bi manje naruzila Beograd,nego ti,nepotrebni i agresivni,blokovi visespratnica!
Hmmm
Da li ovom zicarom vlast zeli da penzionere sa novog beograda prevozi na kalemegdan u setnju i na sah i natrag? Zicara treba da poveze dve "aktivne" tacke. Kalemegdan je ne aktivan da ne Kazem dosadan. Usce takodje. Da ispod kalemegdan ima dovoljno "zivota", ili da ima uslova da se stvore, pa Ajd. Kalemegdan je na obodu grada. Usce takodje. Sto bi bi ljudi iz mirnog kalemegdan koristili gondolu da bi dosli u miran predeo usca? Ili, potrosaci shoping centra sa ogromnim kesama prevozi li se gondolom do kalisa a zatim isli pesaka do sporog tramvaja i nesto brze trole. Daj boze da gresim ali mislim da je ovo "o-ruk" ideja. Neka firma ima mogucnosti da ovo uradi ali lokacija po mom skromnom misljenju nije odgovarajuca
Jovanca
Meni su jos 80-ih godina "nedostajale" pokretne stepenice KAMENICKOM ulicom, koje bi povezale, sada bivsu bus stanicu, ekonomski faks sa zelenim vencom tj centrom grada. Kako se bg na vodi gradi a u ovom deli grada ima dosta starih gradjana Mislim da bi se ova manja investicija "isplatila". Njihovo koricenje bi bilo besplatno kao i one u prolazima ispod terazija, pod uslovom da rade, A zivot i standard gradjana poboljšao. Mozda bi i karadjordjeva ulica ozivela, dobila trgovacki znacaj kao nekada. KAO druge pokretne stepenice mislim da bi bilo takodje dobro da postoje negde izmedju starog pristaništa prema centru grada. Dovoljno bi bilo i do kosancicevog venca. Mislim da bi ovaj deo grada jos vise dobio na znacaju "nocnog zivota". U gracu, u austriji, postoje slicne stepenice ali i par liftova za hendikepirane, koji povezuje donji deo grada sa tvrdjavom. Inace zicara ne bi mogla da radi 12 meseci U toku leta za turiste bi bila interesantnija sa lokacija staro pristanište - muzej
Vozi misko
Tako nesto slicno zagreb ima jos oho-ho-ho-ho otkad
Препоручујем 6
Драган П.
Нека праве гондолу из Бг на води ка Ушћу. Друга линија може да иде из Бг на води ка будућем Карић-граду у Макишком пољу. Трећу могу да развуку са крова Рајићеве на музичку фонтану на Славији, са успутном станицом на Бетонском, а некада Цветном тргу. Тако могу да споје све своје бисере којима су у задње време нагрдили Београд, и којима планирају у будућности да га нагрде.
Nenad S
I meni je, od početka ove halabuke s gondolom, stalno na umu da sam se u Grenoblu peo uspinjačom do starog srednjovekovnog zamka i da tu niko ne vidi problem.
nema poredjenja
nenads@ "niko ne vidi problem", ali ko zna gradove vidi razliku, a i gradska tvrdjava nije isto sto i izdvojen zamak, i jos pored toliko zamkova koje ima francuska , taj je jedini sa zicarom.
Препоручујем 2
Дом престарелых
Bastille je na brdu iznad grada, teško je do njega doći peške, pa i kolima nije baš jednostavno. Kalemegdan je prirodno povezan sa centrom grada, i produžetak je pešačke zone.
Препоручујем 6

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /
Колумна недеље
Колумна недеље
Колумна недеље
Колумна недеље
Колумна недеље

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља