петак, 23.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:19

Планира саобраћај и осваја морске дубине

Зоран Рубињони, саобраћајни инжењер, пет деценија рони и фотографише флору и фауну.
Аутор: Далиборка Мучибабићнедеља, 05.05.2019. у 15:28
Зоран Рубињони (Фото Д. Мучибабић)

Четири деценије, колико се бави саобраћајним планирањем Београда, нису одузеле дах Зорану Рубињонију. Учинило је то Јадранско море чим је на дах морао да изрони са дубине од 30 метара. То га није одвратило да роњењу посвети више година живота него професији – чак пет деценија. Било да осваја Јадран, Медитеран, Црвено море или Индијски океан, део његове ронилачке опреме од 40 килограма је и фото-апарат. Њиме овековечује подводни свет, а све што објективом на дубини од 40 метара може да се „улови” изложио је у Националној галерији у Доситејевој улици. Изложбом није само обележио подводни јубилеј, она је и Рубињонијев одговор на питање зашто рони.

– Тада сам слободан. Без брига. Снимам морску флору и фауну. Уживам у лепоти тих акваријума. И желим да је доживе људи које сам учио како да роне – каже овај гњурац и инструктор роњења.

Са морем се Рубињони, по рођењу Римљанин јер у том граду му је у оно време отац службовао као дипломата, дружи од малих ногу. Одрастао је у Далмацији, први зарони били су му у Трогиру. Али љубав према фотографији из београдских студентских дана, коју је неговао у фото-клубу „Електромашинац”, одвела га је у бављење роњењем. Страст према визуелној уметности довела га је на чело Фото-савеза Југославије и београдског „Салона фотографије”. Излагао је и у иностранству, а први пут његова изложба има и музичку позадину – песму китова коју је снимила и уступила му млада пријатељица Сара Никшић која је ронилац и биолог на докторским студијама у Шкотској.

– Већина фотографија настала је на Црвеном мору, где проводим недељу или две сваке зиме, као и у Индијском океану. Роним и на Медитерану, али Црвено море је најбоља дестинација за роњење. Наравно, може бити и опасно. На великим дубинама, човеку су рефлекси успорени, осетите ефекат налик пијанству. То не бих препоручио – објашњава Рубињони.

(Фото: З. Рубињони) Подводни свет

Оно на шта људи прво помисле да је опасно за рониоца њега никада није плашило – сусрети са морским животињама, на првом месту ајкулама.

– Не прилазе само делфини, него и ајкуле, али ту нема страха. Ако знате шта радите и не дирате подводни свет, не дира ни он вас. Дешавало се и да заједно са другим гњурцима јуримо ајкуле, а не оне нас. Оне беже од група ронилаца. Ишли смо да их снимамо, у Египат па на југ, ка Судану. Једино не смете улазити ноћу у воде где их има и, такође, не смете се повредити, па да нањуше крв. Иначе, држаће растојање од вас – каже Рубињони и признаје да се једино уплашио када су риболовци у Црној Гори бацили у море динамит док је у близини ронио.

Држати безбедно растојање понекад је, изгледа, много теже на београдским улицама, међу возачима – ајкулама. Зато изградњу метроа не доводи у питање, али није по сваку цену заговорник масовног јавног превоза који би ишао под земљом. Као члан неколико комисија за метро, бивши градски секретар за саобраћај, стручњак који је пројектовао прву бициклистичку стазу од Дорћола до Аде Циганлије и водио изградњу Моста на Ади, сматра да све трасе метроа личе једна на другу, али није за то да њихово укрштање буде, како предвиђа последња варијанта, у „Београду на води”.

– Центар града су Трг републике и Теразије и ту треба да буде укрштање. Не мислим ни да метро треба да повеже делове града који тек треба да се развијају, за мене је најважнија веза центра града и Новог Београда. Метро није чаробни штапић и зато Београђани треба  више да користе све видове јавног градског превоза: воз, трамвај, тролејбус, електробус… и да пешаче и бициклирају – наглашава Рубињони.

Његова фирма ЦЕП радила је студију проширења пешачке зоне због које су заратили власт и опозиција. Незадовољство исказују и бројни житељи центра града, а грађани Београда суочавају се са хроничним саобраћајним колапсом.

– Када су велике реконструкције, престоница је саобраћајно загушен град, тада је својеврсна ванредна ситуација, али било где у свету када копате улице грађани трпе. Проблем са ширењем пешачке зоне последица је тога што људи нису знали шта их чека, нису били учесници у процесу планирања тих зона и не знају шта је све предвиђено и какву ће подршку имати када се реконструкција заврши, рецимо електрична возила за снабдевање и транспорт особа које се тешко крећу – истиче Рубињони.


Коментари2
285df
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miki
Ovo je poseban lik u nasim prostorima. Moj prvi ucitelj podvodne fotografije. Nekako , medjutim , nema osecaj za promene u ekonomiji pa umesto da podrzava vlasti u nastojojanju ka civilizaciji i progresu on pokusava da pokaze kako je nesto, vise od vlasti. Iskazuje nepostovanje , ali nije jedini koji tako radi. Da li bi mu bilo bolje da postuje vlast, je na njemu, to kako on kaze na N1 "treba njega da pitate". Narocito, posto sada najnoviji infraworks autodesk software ne trazi istorijsku podlogu ni neko preterano iskustvo u radu sa projektima infrastructure, i mnoge ce, zasluzne koji su se zabradili autocadom i ni civil 3d nisu uspeli da koriste, jednostavno oduvati, kao list na vetru. Zaista je tako. Tocak civilizacije se ne vraca unazad. Ima ko ide dalje a i ko bi da posto-poto nametne da je nesto, vise od sistema, da li uvredama, provokacijama ili svojim egom. Tj, na mladima svet ostaje.
Dragan Jaćimović
Sada je puno jasnije zašto je u Beogradu haos u saobraćaju...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља