понедељак, 19.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:47

Црна Гора у страху због кинеског кредита

четвртак, 18.04.2019. у 11:41
Мост на Морачици, ауто-пут Бар – Бољари (фото Н.Ђ)

ЛОНДОН - Црна Гора је у страху да ће је пројекат изградње аутопута који би требало да повеже јадранску луку Бар са Београдом и који финансира Кина, „одвести на пут пропасти”, оцењује британски лист „Фајненшел тајмс”.

Задуживање црногорске владе од Кине за финансирање трошкова аутопута, процењено на 1,3 милијарде евра, повећало је дуг земље са 63 одсто бруто домаћег производа у 2012. години на готово 80 одсто, пише ФТ.

Ако Црна Гора не буде могла да врати дуг у предвиђеном року, услови уговора о кредиту су такви да чак Кини дају право на приступ делу црногорске територије, у виду колатерала, оцењује тај лист.

„Ова кинеска инвестиција могла би бити јако опасна за Црну Гору и нико о томе не размишља у нашој земљи”, оценила је Милка Тадић Мијовић, директорка подгоричког Центра за истраживачко новинарство, који је и направио документарац о овом ауто-путу.

Аутопут гради Кинеска корпорација за путеве и мостове (ЦРБЦ), а 85 одсто зајма финасира кинеска Ексим банка. Прва фаза пројекта од 41 километра, са 20 мостова и 16 тунела кроз планински терен, коштала је 20 милиона евра по километру.

„Пројекат аутопута и начин на који се он финансира први је пут довео Црну Гору у ситуацију дефицита који је већи од стандарда ЕУ, ограничавајући будући простор за финансијско маневрисање владе”, рекао је један западни званичник.

Чак и градња следећих 80 километара аутопута, како се наводи, остаје под знаком питања, будући да се влада не може додатно задужити, а Србија је одложила изградњу одговарајућег дела преко границе, оцењује британски лист.

Две студије о изводљивости које су спровеле међународне компаније, а које је анализирао ФТ, показале су да аутопут неће имати довољно промета да би оправдао трошкове.

Када је црногорски парламент 2014. године изгласао одобрење кинеског зајма, студије им нису стављене на располагање.

Уговор, договорен без отвореног конкурса, ослободио је ЦРБЦ и све подизвођаче од плаћања ПДВ-а или царинских даџбина, преноси Танјуг.

Такође, у уговору је наведено да ако Црна Гора не буде могла да врати свој дуг у предвиђеном року, Ексим банка ће имати право на део црногорске територије.

Истовремено, било каква арбитража водила би се према кинеским законима.

„Невероватно је да смо се сложили са свим тим одредбама”, каже Дејан Миловац, заменик директора невладине организације МАНС.


Коментари24
925d8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Стефан
Има Србија луке у Солуну, Пиреју, Констанци па чак и Ријеци. Не видим што нас ово брине.
Vuk
Gospođa iz Kraljevine Britanije, bolje razmišljajte o bregzitu, ne sekirajte se o zemljama "Jugoslavije".Kinezi finansiraju povezivanje razjedinjeih naroda i narodnosti "Jugoslavije", naravno vašom velikom ulogom!Ne sekirajte se za ovu Milogoru!
Aleksa Petrović
Не брину Британци за Црногорце него то што ће неко други можда заузети зтериторију Ц.Г. уместо Британије и Америке и изаћи на Јадран који Амери већ сматрају својом прћијом.
артиљерац
Много је овде недоумица,а и непознавања материје.Неће,а и не могу,Кинези да узму неки тамо део територије ЦГ.У случају неплаћања кредита узеће аутопут и земљиште 100 м лево и десно од аутопута,на коришћење,док се кроз наплату путарине и остале приходе од аутопута не намире кредит и камате.Што може да траје јако дуго,и до 50 година.Иначе,ослобађање од ПДВ и царинских дажбина је урађено због рођачко-кумовских веза,власника црногорских фирми подизвођача.Уосталом,Влада Србије је то исто урадила пре 10-ак дана,за Грделичку Клисуру.Да се не подсмевамо,није ред.
Donko
Srbija nema problema sa Kinezima, oni jednostavno dodju i uzmu si sta im treba.
Boris Zonjic
Bolje da uzmu Kinezi nego neki drugi stranci, i znam da svi kinezi postuju sve sto dogovore ali i da su fleksibilni ukoliko se lepo sa njima dogovorite. Saradjujem sa njima i bio sam u Kini nekoliko puta.
Препоручујем 10

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља