уторак, 22.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:41

Електронска управа на краљевачки начин

Грађани би до потребних докуменатa, уз савремене информационе технологије, требало да стигну брже и јефтиније, али се томе локална бирократија успешно опире
Аутор: Мирољуб Дугалићсубота, 23.03.2019. у 18:30
Центар Краљева (Фото М. Дугалић)

Краљево – Било је то давно, али се још препричава како је ћата у Краљеву „страдао” због немара и самовоље. Случај је кренуо од шалтера општинске управе, када је један брђанин са Рудна, стотину километара удаљеног од Краљева, пристигао и затражио неки документ. Када је дошао на ред, службеник га је саслушао и неумољиво одговорио: „Дођи сутра, ајмо даље.” Незадовољни грађанин се упутио у канцеларију тадашњег председника општине, пожалио се, а овај жалбу решио „упутом” у хотел „Турист”, где је, како се незадовољник не би враћао у брда и опет долазио, преноћио о општинском трошку. Недостатак у буџету је надокнађен казном – умањењем плате мрзовољног ћате.

Вероватно је препричавањем случај и „дограђен”, како би прича остала да се памти као необична победа обичног брђанина над бирократском самовољом.

А, како је данас, како се примењује и колико је одмакла примена пројекта електронске управе у Краљеву покушали смо да дознамо од Јелене Бекчић Луковић, начелнице градске управе. Но, посредством секретарице нам је одговорила да не може да нас прими, толико је заузета да не може на телефонски позив да се јави. Није нам поручила чак ни „дођите сутра”.

Папири још опстају
Увођење електронске управе треба да значи и збогом бројним папирним документима. Међутим, седамдесет одборника Градске скупштине у Краљеву, ускоро ће сести у реконструисану скупштинску салу, за шта ће бити утрошено 24 милиона динара. Али, материјал за седнице ће се још штампати до друге фазе обнове сале и за то ће се, по заседању, трошити око три стотине хиљаде динара.
Насупрот томе, за похвалу је 13 градских већника који однедавно раде без папира – уз помоћ лаптоп рачунара.

Пишемо јој и електронском поштом шаљемо питања: Која документа тренутно грађани могу да добију без доласка на шалтер? Да ли се због примене нове технологије укидају месне канцеларије? Колико ће сеоских писара бити технолошки вишак?  После ургенције код секретарице, за три дана стиже одговор, углавном преписан са званичног градског портала. То о централизованим сервисима, обједињеној процедури смо могли и сами прочитати, као и да грађани, без чекања у реду на шалтеру, могу добити изводе из матичне књиге рођених, умрлих и венчаних, као и уверења из књиге држављанства. Начелница Јелена Бекчић Луковић још пише да се месне канцеларије већ укидају, да их је било 25, а сада их има 16 и да ће се тај тренд наставити кад шеф одлази у пензију, а електронска управа напредује.

Одлазимо и на шалтер и питамо како то све иде, а у то се уклапа и питање о проблему једне наше читатељке из Пријепоља, која нам је недавно писала да, после попуњавања и слања захтева у електронској форми, тражена документа из Краљева није добила. Чак ни одговор поштом, а телефоном су јој, тврди, казали: „То (еУправа) је функционисало само у почетку, па је стало.”

Није читатељка сасвим у праву, дознајемо ми на шалтеру. Него, није упутила доказ о плаћеној такси. Јер, саопштава нам, истина љубазна службеница: морала је да дозна колика је такса, да је уплати у пошти или банци, да уплатницу скенира и са попуњеним захтевом упути матичној служби и да чека обичног поштара, а не електронског, који ће јој донети документа. Нема уплате поузећем, него унапред и зато одговор није ни добила. Значи, а то дознајемо и у месној канцеларији у Ушћу на Ибру, и брђани из, рецимо студеничког краја, где су већ укинуте неке месне канцеларије, ако хоће услугу еУправом, морају да дођу у варошицу Ушће, или сто километара до Краљева да уплате таксу, да уплатницу скенирају ако код куће немају скенер... А, онда могу за компјутер ако га имају, мада ни класичне телефоне по селима немају сви, а камоли интернет или „вај-фај”. Биће да је још увек најбоље упутити се на шалтер, што нам потврдише и службенице са којима смо разговарали.

Онда би, можда, требало застати и са укидањем месних канцеларија док се све не ухода, али о томе би морали да расправљају и одлучују градски већници и одборници. Но, већ две године градска скупштина извештај о раду градске управе у Краљеву није и добила и разматрала, па је, ваљда зарад јавности и благовремености, последњи, додуше у електронској форми на званичном порталу, објављен онај из 2016. године.


Коментари7
3c98c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

pera
ne bih se slozio. narucivao sam bar pet puta izvod preko euprave online, svaki put se placa pouzecem, i ne mora nista unapred. a o tome sto ni e uprava, a ni sajt grada kraljeva, nemaju sertifikat, makar na stranici gde se unose podaci pri zahtevu za dokument, ne vredi ni govoriti. 21 vek... majko moja.
Goci
Znam da je moj kolega morao preko mesec dana da čeka da stigne izvod iz matične knjige rodjenih za ličnu kartu.. iz Ušća do Kraljeva..
Препоручујем 2
Marko
Ali se,, žmuri,, oko desetine nekretnina koje koriste razni prijatelji rođaci a zemljište i šume da ne pominjem. Zamislite ovoliko prostranstvo a nema šumarskog inspektora jer načelnik okruga nekom čini uslugu. Otimaju se resursi a opštinski rukovodioca izgleda upravljaju sivim tržištem.
Bojan.M.
Preteruje se. Tako je i u drugim opstinama. Logicno je da se dostavi dokaz o uplati. Kada se kupuje preko interneta, u vecini slucajeva se vrsi uplata preko kartice, da bi se poslala roba. E uprava je dobra sto obrasci mogu da se pribave pre odlaska na salter, a za vecinu je potrebno dostaviti vise priloga, uz sam zahtev, pa je to u neku ruku pozitivno, jer na samom obrascu koji skines sa sajta, vidis sta ti sve treba. Uostalom, pecat je zvanicno ukinut, ali ga gotovo svi traze. Narocito postari. Veca im je sigurnost pecat, koji moze da se kopira, nego potpis...
miki mali
Nije preterivanje. Treba e-uprava da bude jednostavna a ne nakaradna. Treba na jedan klik da se pristupi stranici za unosenje zahteva, po unošenju treba da se generiše odgovor u kojem ce stojati podaci za uplatu sa pozivom na broj, a sistem treba na osnovu generisanog poziva na broj da sam evidentira pristiglu uplatu, koju korisnik moze da izvrsi i elektronski. Sistem zatim treba automatski da posalje SMS ili e-mail korisniku da je uplata evidentirana i kada ce dokument i gde biti poslat. Ceo sistem koji sve ovo obavlja može gotov da se kupi za manje para nego sto se baca na ova nakaradna resenja. Svaka e-prodavnica sve ovo podržava... ali tada ne bi tamo neciji rodjak uzimao pare. Samo pogledate kako je sve reseno i jasno je da je to radio neko potpuno nepismen.
Препоручујем 1
Zivadin
koji primitizam gradskih birokrata i ponizavanja obicnih gradjana svuda po Srbiji, i nazalost nikad karaja i sve gore i gore sama vlast ponizava ucenjuje ismejava svoj narod katastrofa
Sale 94
I sam sajt opstine je sa pocetka vela, ali zato semafori rade perfektno! Gradonacelnik voli semafore pa se bas zalaze oko servisa i odrzavanja...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља