Пољопривредници имају још две недеље за пререгистрацију и замену старих таблица на тракторима, приколицама и радним машинама. На ово их приморава Закон о безбедности саобраћаја, који је ступио на снагу 3. априла прошле године и предвидео рок од годину дана за ову пререгистрацију.
Ако пољопривредна механизација од 4. априла не буде имала нове таблице сматраће се нерегистрованом, а пољопривредници су дужни да прикупе сву потребну документацију и папир о техничкој исправности трактора, као и да спреме неколико десетина хиљада динара, колико све кошта.
Муке ствара и то што је велики број трактора у нашој земљи у употреби дуже од 30 година. Многи пољопривредници још нису пререгистровали своје тракторе, а стручњаци сматрају да су ови нови прописи донесени „с неба па у ребра”, те да је рок за замену таблица превише кратак и да би га требало продужити.
Пописом пољопривреде из 2012. године утврђено је да газдинства у Србији поседују око 400.000 трактора, који су тада у просеку били стари око три деценије. Власници пољопривредне механизације, нарочито у централној Србији, сада страхују да њихови трактори неће моћи да прођу технички преглед. Поставља се питање и како ће трактористи који живе у брдским и планинским пределима, удаљеним 50 и више километара од најближих градова, ићи на технички преглед. Зато и не чуди што су многи земљорадници незадовољни и сматрају да је све ово само нови намет.
Према новом правилнику, да би власници трактора успешно обавили технички преглед, морају да испуне одређене захтеве – у првом реду то се односи на исправност кочионог система и сва четири пнеуматика. Неопходно је и да на возилима имају одговарајућу светлосно-сигналну опрему: оборена позициона и стоп-светла, катадиоптере, исправне показиваче правца, као и светло којим се означава задња регистарска таблица. Трактор такође мора бити означен таблом или троуглом за спора возила и мора имати жуто ротационо светло и опрему за противпожарну заштиту.
(Фото Д. Јевремовић)
Проф. др Миломир Веселиновић, стручњак за безбедност саобраћаја, каже за „Политику” да је овакву одлуку требало донети на бази озбиљне анализе о техничкој неисправности трактора који су учествовали у несрећама.
„Не могу се доносити тоталне мере за све власнике трактора зато што је један мали број, на пример, занемарио сигнализацију и исправност возила. Генерално ми нису прихватљиве мере у вези са саобраћајем које су ’избачене из рукава’ и копиране са стране, а није обављена прецизна анализа”, каже Веселиновић.
Наш саговорник сматра да трактори свакако морају да буду исправни и да је то у интересу њихових власника.
„Неки домаћини редовно одржавају тракторе, не због закона, већ због себе. Такође, трактористи рано иду на њиву и касније се враћају, увек у сумрак, и проблематично је ако немају ротирајуће светло на јавном путу. Али, ово се може решавати контролом и казнама, а не новим наметима”, закључује Миломир Веселиновић.
Нови правилник прописује да сви трактори који долазе на технички преглед морају бити фотографисани и визуелно прегледани на одговарајућем полигону. Обавезно треба да имају уграђен безбедносни рам и кабину (ова одредба примењује се већ од 1. јануара ове године). Ова новина се, за сада, не односи на тракторе произведене у периоду од 1. јануара 1983. до 3. маја 2013, па је рок за њихову уградњу померен до 2022. године. За велики број пољопривредника проблем представља и регистрација тракторских приколица, које такође морају да прођу технички преглед, што досад није рађено јер су се за њих издавале само регистрационе налепнице.
„Каква нам је пољопривреда, такви су нам и трактори”, каже за наш лист аутомеханичар из јужне Србије.
Он свакодневно поправља тракторе локалних пољопривредника и напомиње да су све то углавном машине старе и по 30–40 година.
„Недавно сам радио ’генералку’ на трактору који је 1971. годиште. За њих више и не производе резервне делове, па морамо да се довијамо уз помоћ ’штапа и канапа’”, наводи овај аутомеханичар.