среда, 24.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:34

Расписани тендери за набавку више од 200 нових аутобуса

Из кредита се купује око 170, а од средстава највећег престоничког превозника 70 нископодних соло аутобуса. – Рок за достављање понуда је 12. април
Аутор: Дејан Алексићпетак, 08.03.2019. у 16:52
(Фото Р. Крстинић)

Први корак ка знатном подмлађивању возног парка ГСП „Београд”, пре свега аутобуса, који су тренутно у просеку стари више од 10 година, коначно је учињен. Највећи градски превозник уз помоћ града расписао је два међународна тендера за набавку најављених 210 до 230 аутобуса укупне вредности 45 милиона евра. Ко је заинтересован требало би да буде познато 12. априла за када је заказано отварање понуда. Како је раније најављено, већи део ових возила биће купљен уз помоћ кредита од 35 милиона евра који ће град узети код неке комерцијалне банке, а осталих 10 милиона издвојиће ГСП коме је недавно увећан основни капитал.

У оквиру јавне набавке вредне 10 милиона евра 70 соло нископодних аутобуса биће купљено уз помоћ финансијског лизинга. У тендеру се тражи да сви аутобуси буду исте марке и истог типа и да су потпуно нови, односно произведенi у 2018/19. години. Тражи се и да сва возила имају троја врата и додатно ЛЕД осветљење код њих, као и помоћну рампу на другим вратима за особе које се отежано крећу. Захтева се и најмање 26 седишта, простор за особе са инвалидитетом, видео-надзор, „клима”, систем за аутоматско бројање путника, бежични интернет на који истовремено може да се повеже најмање 30 путника. У јавној набавци се наводи да је рок за испоруку максимално 60 дана од дана ступања на снагу уговора о испоруци.

Гарантни период на цело возило треба да буде минимум три године или 300.000 пређених километара, за шасију и каросерију 10 година, а за боју минимум шест година.

Слични детаљи траже се и за око 170 нископодних соло аутобуса који ће се купити из кредита од 35 милиона евра. Једна од разлика је што се у случају друге јавне набавке тражи да возила имају минимално 30 седишта, али и то што се под термином нови аутобус у овом случају сматра онај који је произведен календарске 2019/20. У овом случају минимални гарантни период на цело возило је пет годинa или 400.000 пређених километара, а за шасију и каросерију 12 година. Најдужи рок испоруке који је наручилац спреман да прихвати је 180 дана од дана закључења уговора.

Како је јуче истакао заменик градоначелника Горан Весић, нови аутобуси се купују да би се обновио возни парк, обезбедила ефикаснија реализација планираног реда вожње, смањили трошкови одржавања возила, повећала безбедност путника и да би био постигнут виши степен еколошких стандарда.

Да су ГСП-у хитно потреба нова возила, показала је и студија из јануара ове године коју је радио Саобраћајни факултет на захтев града. Она је показала да 150 аутобуса чека расход, а 277 возила треба да буде замењено у наредних неколико година што је укупно 427 возила. Овај документ сугерише да је у наредне три године неопходно да се набави 300 до 400 нових возила, од чега у 2019. минимум од 150 до 200 нових возила. Како је јуче додао Весић, зато је град приступио хитној набавци више од 200 нових аутобуса који морају да буду до 1. септембра на улицама. 
– У току 2020. и 2021. године обезбедићемо додатних 65 милиона евра за куповину нових дизел аутобуса, аутобуса на гас и трамваја – казао је Весић.

Просечна старост свих возила ГСП-а је тренутно 15,7 година и она ће, чини се, знатно бити смањена тек када крене детаљна обнова трамваја. Просечна старост ових возила је 33 година, а највећег броја њих је 38. Проблем са трамвајима је што процентуално међу њима тренутно најмање има најмлађих односно КАФ-ових. Трамваја млађих од 10 година тренутно је свега 12 одсто.

„Шпанци”, „чеси”, „немци”, „белоруси”…

У возном парку ГСП-а тренутно има возила из свих крајева Европе – „чеха”, „шпанаца”, „швајцараца”, „белоруса”, „пољака”, „срба”… Чешки, шпански и швајцарски су трамваји, белоруски су тролејбуси, а пољски, немачки и српски аутобуси. Када је кормило града пре неколико година преузео СНС, у престоници су истицали да предност приликом куповине возила за ГСП треба дати домаћим фирмама као што је „Икарбус”, а не на пример пољском „Соларису”. У претходних неколико година заиста су и купована „Икарбусова” возила, а једна од сцена коју многи памте је представљање „Икарбуса” са „Мерцедесовим” знаком. Ипак, убрзо су почеле да се појављују жалбе возача и других радника ГСП-а из неколико синдиката да се ова возила нису показала најбоље. Са набавком нових аутобуса у међувремену се успорило, а прошле године појавила се вест да су за „Икарбус” заинтересовани Кинези, али не да у њему праве стандардне, већ електроаутобусе. Шта год да се деси, чини се да је тренутно тешко замисливо да „Икарбус” ове године буде тај који ће ГСП-у и граду испоручити контингент од чак 210 до 230 аутобуса. Пре ће бити да ће град и ГСП после више година морати да се одлуче за куповину страних аутобуса чему су се противили од 2014.


Коментари3
3418e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Радомир М. Мисаљевић
Мора се поздравити, похвалити и подржати набавка нових 230 комада мањих аутобуса за потребе Градског саобраћајног предузећа Београд, а за превоз путника по граду Београду. Сваки нови аутобус (и тролејбус, трамвај, минибус, електробус) побољшаће саобраћај по улицама Београда. Нема зглобних аутобуса у овој набавци. Вероватно ће ови мањи аутобуси бити намењени за приградска насеља и за насеља по београдским брдима (кажу да их има осам до десет). Аутобусе ће произвођач обојити у сада закониту црвену боју, као и остала превозна средства у граду. Питање је, ко ће произвести и продати аутобусе. Србија нема своје производне и продајне капацитете. Неко је то с намером урадио, да Србија остане без индустрије. Ови пољски аутобуси су се показали веома лоше. Једина варијанта су МАН аутобуси (може и Волво) и то на дизел. Ни говора да буде погон на гас, јер је то темпирана бомба.
Боба
Сви новонабављени аутобуси морали би да буду на гас. Све друго само повећава ионако очајно загађење ваздуха и трошкове за лечење људи. Да ли ико размишља о томе или је једино битно набављати под најповољнијим условима за оне који расписују тендере?
Haha
Hoće li biti samohodni, pošto više nema ko da vozi ni ovo malo što se vuku?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља