понедељак, 16.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:44

Драгоцене ТВ критике Миодрага Кујунџића

Аутор: Милица Димитријевићпонедељак, 04.03.2019. у 14:57

Кујунџић је неуморно бележио догађаје и појаве на нашој позоришној, филмској и телевизијској сцени, сарађујући и са нашим листомУ издању Радио-телевизије Србије и Градске библиотеке у Новом Саду објављена је књига „На јавном каналу” која на једном месту приказује драгоцен избор из телевизијских критика које је током три и по деценије написао Миодраг Кујунџић (1926–1998), историчар уметности, новинар, позоришни, филмски, радијски и телевизијски критичар, својеврстан хроничар наше телевизије.

Од 2. јуна 1959, када је публикован његов први критички осврт на телевизијски програм у Југославији, па до 1995, када је 13. марта написао In memoriam посвећен нашем великом глумцу и комичару Мији Алексићу, Кујунџић је у новосадском „Дневнику” неуморно бележио догађаје и појаве на нашој позоришној, филмској и телевизијског сцени, сарађујући истовремено, након пензионисања и са нашим листом. Од око 500 страница материјала из легата рукописа и личне заоставштине једног од утемељивача телевизијске критике у нашој земљи, који се чува у Градској библиотеци у Новом Саду, ауторски тим – Светислав Јованов, Јасна Кујунџић Јованов и Блаженка Марковић – одабрао је репрезентативне текстове који читаоцу пружају прилику да се упознају како са размишљањима самог Кујунџића тако и са сликом нашег некадашњег телевизијског стваралаштва.

„Премда се у средишту његовог интересовања налазио феномен драмског, то јест телевизијске драме и серије, Кујунџић је значајну пажњу истрајно посвећивао и осталим битним сегментима телевизијског програма: забавним програмима, емисијама из културе, репортажама, квизовима, па чак и фестивалима забавне музике”, оцењује Светислав Јованов, додајући да су му у тој ширини аналитичког опсега помогли не само његово ликовно образовање, већ и паралелно интересовање за позоришно стваралаштво али и за стране телевизијске програме, најпре медијску сцену Италије, предводника у области забавних и музичких садржаја. Како истиче Јованов, реч је о позицији равнотеже између едукације и атракције, где се дубина постиже одступањем од уобичајеног – одустајањем од уобичајених критичких приказа и давањем предности коментарима и огледима. Ђорђе Вукмировић, један од рецензената, приметио је следеће: „Ова књига својеврстан је документ. У њој се, као низ повезаних сцена каквог њеног серијала, нижу текстови који упечатљиво говоре о историји наше телевизије или, ако је то неком драже, наших телевизија, у прве три деценије, дакле у отприлике половини њиховог досадашњег трајања”.

Подсетимо, у домену есејистике Кујунџић је био заступљен у бројним књижевним листовима и часописима као што су „Летопис Матице српске”, „Књижевне новине”, „Сцена”, „Књижевност”, „Премијера”, „Огледи”, објављујући и путописну прозу, новинске огледе и полемичке текстове уобличене у неколико књига. Добитник је бројних награда, као врстан познавалац италијанског и француског језика бавио се и преводилаштвом, а режирао је и радио-драму „Не дајте девизе за безобразлуке”.