среда, 23.01.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:33
„ПОЛИТИКА” СА ПИЛОТИМА „МИГОВА 29”

Дежурство као борбени задатак

По добијању наређења, авиони у року од неколико минута морају да полете у пресретање летелице која повреди ваздушни простор Србије
Аутор: Милан Галовићуторак, 08.01.2019. у 23:30
(Фотографије Анђелко Васиљевић)

На издвојеној стајанци војног аеродрома „Батајница” налазе се два „мига 29”, напуњена горивом, наоружана ракетама на поткрилним носачима, укратко речено – спремна за полетање. Недалеко од њих су, у приземној згради, пилоти ових ловачких авиона, као и пратеће техничко особље.

Реч је о дежурној јединици 204. ваздухопловне бригаде, која је у непрекидној приправности, сваког минута у години. На овом задатку, који у сваком тренутку, у случају нарушавања ваздушног простора Србије, може постати борбени, смењују се пилоти, и наравно, авиони.


„Дежурна пара” на стајанци аеродрома у Батајници

Углавном је реч о припадницима 101. ловачке авијацијске ескадриле, али има и особља из 24. Ваздухопловно-техничког батаљона.

Донедавно су на овим задацима коришћени и „мигови 21”, али откако је РВ и ПВО опремљен додатним „двадесет деветкама” добијеним од Русије, на задацима „дежурне паре”, што је устаљени назив за ово дежурство, налазе се искључиво „мигови 29”.


Пилоти, на знак узбуне, у веома кратком року морају бити у авиону

Приликом посете екипе „Политике” на дужности командира дежурне јединице затичемо потпуковника Дејана Беду, помоћника команданта 204. ваздухопловне бригаде за операције. Реч је о искусном пилоту на „мигу 29”, редовном учеснику међународних вежби као што су БАРС, са колегама из Русије, или „Ер солушн”, са румунским ваздухопловцима.

– Процедуре које примењујемо на задацима заштите ваздушног простора су јасне у стриктно их се држимо. Свесни смо одговорности задатка. Ми смо школовани и обучавани за то – каже потпуковник Беда.

Поглед у моћне моторе чувеног ловачког авиона
 

Док разговарамо, повремено звони телефон у просторијама ових пилота, размењују се актуелни подаци о ситуацији у ваздушном простору, али и о метеоролошким приликама. Потпуковник Беда истиче да су пилоти дежурне јединице само део система противваздухопловне одбране, истовремено са њима дежурају припадници ваздушног осматрања, јављања и навођења, ракетних јединица, оперативног центра, метеоролози...

Да ли је Ф-16 застарео авион?
„Миг 29” већ три деценије у наоружању наше војске, за потребе ЈНА набављен је још 1987. године, а 30 година касније добили смо исти авион. Каква је његова будућност?– Да ли се ико пита да ли је на пример Ф-16 застарео авион – одговара контрапитањем потпуковник Беда.Објашњава да у свету авијације није кључна година појаве неког типа авиона, већ могућност његове модернизације. Исто као што се Ф-16 деценијама модернизује и продаје широм света, слично важи и за „миг 29”.– У том смислу и наши „мигови 29” биће модернизовани и и те како употребљиви – истиче потпуковник Беда. Овај тип авиона и даље користи Русија, многе државе Азије, Африке, Латинске Америке, па чак и неке земље које су у НАТО-у, као што су Пољска, Словачка и Бугарска.

По добијању наређења, авиони морају полетети у року од неколико минута. На пилотима је да визуелно идентификују непознату летелицу и покушају радио или визуелну комуникацију са њеном посадом, разлог проблема у комуникацији може бити и технички проблем. Ако добију таква наређења, пилоти ће махањем крилима сигнализирати посади сумњиве летелице да мора да слети. Обарање ваздухоплова је увек последња опција.

Таквих тешких инцидената није било у новијој прошлости. Али се повремено дешавају критичне ситуације, као што је то био случај пре неколико година, када је „дежурна пара” пресрела неидентификовани спортски авион који је потом слетео на спортски аеродром код Сремске Митровице. Испоставило се да је реч о италијанском држављанину који није познавао правила летења изван ЕУ.

Како каже потпуковник Беда, у току је подмлађивање групе пилота који лете на „миговима 29”. Иза нашег Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране су године санкција, ратова, па и небриге према потребама овог вида војске. Осим тога, наши пилоти су по плану обуке до кокпита „мига 29” стизали преко „мига 21”, а тај ловачки авион је веома захтеван, па је и то утицало да се у нешто каснијим годинама стиже до „мига 29”.

– Да не буде забуне, наши пилоти које лете на „мигу 29” нису, у просеку, старији од многих колега који лете на сличним авионима у другим армијама. Наше млађе колеге ће убудуће после обуке на авионима Г-4 или „орао” прелазити на „миг 29”, што ће снизити просечну старост пилота који лете на овом авиону – објашњава потпуковник Беда.

Водник Срђан Каурин (лево) и потпуковник Дејан Беда (десно) са аутором текста

Али, ваздухопловство не чине само пилоти, иако они привлаче највећу пажњу јавности. Да би они летели, па и на задацима дежурне јединице, неопходан је технички тим, који чине инжењери, механичари, електроничари, оружари...

Један од тих дискретних стручњака је и водник Срђан Каурин, техничар за авион и мотор, кога смо затекли на стајанци, уз „миг 29”, за чију је исправност задужен.

Објашњава да постоје три нивоа одржавања ових моћних машина, од лаког, које може да се обавља на стајанци, преко сложенијих радова у хангару, до ремонта.

Кад је реч о дежурној јединици, техничари одрађују своје смене старајаћи се да све на авионима, спремним за полетање на пресретачки задатак, буде исправно.


Коментари38
f5277
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Славко
"Донедавно су на овим задацима коришћени и „мигови 21”, али откако је РВ и ПВО опремљен додатним „двадесет деветкама” добијеним од Русије,.." Јесу "добијени" - за скупе паре!
Olja
Kada je Ruska Neva, koja spada u vec zastareli sistem, mogla da 1999. obori 3 Americka najsavremenija aviona, tzv; NEVIDLJIVI F-117, mislim da je svaki komentar na racun Migova-29, zloban i suvisan.Hvala.
Vrtim se u krug
Nisi u pravu oboreno je 445 raketa dalekog dometa koje su lansirane iz Grcke i preko 250 aviona koji su popadali u drugim drzavama oko Srbije, tako da nijedan avion niti raketa nisu ni stigli do Srbija koja je u tom ratu pobedila NATO alijansu sacuvala svoju teritoriju i ratnu tehniku za neki buduci rat .
Препоручујем 6
slavko
Pa kako su se Mig29 pokazali u tom ratu svaki komentar na njihov račun je realan. Uz to Mig29 na čitavom svetu u bilo kojem ratu nije oborio ni jedan jedini protivnički avion! A širom sveta bilo je oboreno preko 50 Mig29! Pametnom dovoljno!
Препоручујем 6
Прикажи још одговора
C i n i k
E da je srece pa da imamo eskadrilu F16,inace Poljska,Bugarska i Slovacka vise ne koriste MiG29,Bugarska je danas donela odluku o kupovini eskadrile F16 od Usa,Poljska je vec zamenila Mig a Slovacka do kraja godine dobija 4 a potom jos 8 aviona F16 od Usa.... Srbija je na zalost gubernija cime je nasa sudbina zapecacena.
MiG
Sve te zemlje su članice NATO pakta, i razlozi uvođenja F-16 su političke prirode, a ne vojne ili tehnološke. Drugim riječima, te zemlje su gubernije Vašingtona i Brisela, dok Srbija može da kupuje avione od koga hoće.
Препоручујем 26
Perica
Sve te navedene zemlje jos uvijek koriste mig-29 i koristice ga jos narednih par godina. Poljska sa oko 45 aviona ovog tipa. Zanimljivo je reci da su slovacki i poljski mig-29 modifikovani da budu kompatibilni sa NATO sistemom dok bugarski manje vise je isti kao i pre 30 g, tek sad ce ih dijelom remontovati da budu operativni dok ne dobiju nove, najvjerovatnije f-16 v 8 komada, ali proci ce jos par godina do pune realizacije ovog posla.
Препоручујем 12
Прикажи још одговора
Bedni pukovnik
E sad konacno mozemo da pobedimo NATO.
deda Milan
Pa pobedili smo ih još 1999. Rekao Sloba na RTS.
Препоручујем 7
Slamkamenac
Za relativno male pare bi mogli da unaprede motore na J-22 da postane supersonican oko 1.4 M, pa da koriste te avione i njihove resurse na stajankama...6 unapredjenih aviona sa radarskim navodjenjem sa zemlje, bilo bi dovoljno za jevtin nadzor neba u miru. Sam projekat bi bio dobar za nasu razvojnu industriju, a i postao bi nas prvi supersonican avion...
Slamkamenac
Za moje komentatore: Ja uvazavam vasa misljenja kao merodavna. Medjutim ja imam drugaciju viziju. Pre svega J-22 jeste jurisnik ali je konstruisan da bude jurisnik i laki lovac, i stoga mu je maksimalna projektna brzina M1.6. Ja bih voleo kada bi nasi strucnjaci ovladali znanjem i vestinama koje su potrebne da se napravi supersonican jednostavan avion, male cene, jer mislim da postoji veliko trziste siromasnijih zemalja koje bi kupile ovakav avion, jer ne moze svako da plati 40-60 miliona $ za jedan avion visestruke namene. Te vestine se mogu ovladati samo ako se napravi supersonican avion i testira ( ponasanje u transonicnom rezimu i supersonicnom rezimu- prevashodno kontrolne povrsine). J-22 je idealan za tako nesto jer je konstruisan da moze da bude supersonican, za razliku of G4. A jednom, kada imate takav avion, onda mozete da ga koristite za polising na parama umesto MIG-ova koji su jako skupi za eksploataciju. To bi vam pak dalo referencu da prodate taj avion drugima za isto.
Препоручујем 6
Perica
Za relativno male pare se J-22 modernizuje da bude savremen jurisnik za podrsku. Koliko znam zahvati na motoru su moguci da se dobije nesto extra snage bez mijenjanja konstrukcije, vidjecemo, ali ova modifikacija nije urgentna za samu namjenu unaprijedjenog aparata. Inace potreban je jurisni avion za podrsku i precizne udare sa distance, to je namjena J-22, a lovacke zadatke ce nositi eskadrila od 14 mig29. Moguce je unaprijediti motor j-22 za nekih ca 20% veceg potiska motora( know how posjeduje Orao zavod iz Bijeljine), ugraditi elektricne komande leta cime se dodatno smanji masa itd...ali to vec nije jeftina modernizacija, cime se gubi smisao za male pare dobiti solidnog jurisnika u skladu sa vremenom i trendovima. Ko zna mozda i urade jedan prototip tehnoloski demonstrator.
Препоручујем 7
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља