Грађани који нису продали бесплатно стечене акције Аеродрома „Никола Тесла” могу да очекују дивиденду у износу од око 1.455 динара по акцији. Француска компанија „Ванси” преузела је прошлог петка, плативши једнократну концесиону накнаду од 501 милион евра, управљање београдским аеродромом. Новац ће сразмерно учешћу у власништву бити подељен свим акционарима: држави 417 милиона евра, а малим акционарима преосталих 84 милиона.
Аеродром „Никола Тесла” има укупно 35,03 милиона акција, од којих је у сопственом власништву око 1,26 одсто, а на остатак се дели концесиона накнада. Ненад Гујаничић, главни брокер инвестиционог друштва „Моментум секјуритис”, објашњава да је бруто вредност једне акције 1.712 динара, али ће грађанима овај износ бити умањен за порез на дивиденде од 15 одсто.
Аеродром послује са профитом и ову годину ће завршити са оствареном добити од око 3,4 милијарде динара. Наш саговорник напомиње да се може очекивати да ће из овогодишње добити грађанима бити исплаћена редовна дивиденда која би требало да износи барем 50–60 динара.
– Још није објављено када би ова расподела требало да буде реализована, док би скупштина требало да буде одржана најкасније до 30. јуна следеће године. Ипак, с обзиром на то да је реч о ванредно високом износу који треба да се расподели, могуће је да ће бити заказана ванредна скупштина компаније како би се новац од концесије поделио раније – каже Гујаничић.
Концесионар се обавезао на годишње плаћање концесионе накнаде за време трајања концесије. Минимална концесиона накнада по години креће се од 4,4 милиона евра до 15,1 милион евра. Тај новац такође ће бити расподељен буџету Србије и мањинским акционарима. Тако би у случају минималне накнаде од 4,4 милиона евра, грађанима припало око 15 динара по акцији.
На шта се још обавезао „Ванси” није познато, јер уговор о давању аеродрома на концесионо управљање још није објављен, иако је најављено да ће то бити учињено. Домаћи званичници су више пута поновили да је укупна вредност трансакције око 1,46 милијарди евра. Концесионар се још није оглашавао од преузимања аеродрома на управљање у наредних 25 година – али кредитори јесу.
Европска банка за обнову и развој (ЕБРД) саопштила је да је укупан износ инвестиција планиран за аеродром око милијарду евра и обезбедиће их „Ванси ерпорт Србија доо” као концесионар аеродрома.
– Београдски аеродром биће трансформисан у модеран транспортни центар за Србију и регион, захваљујући великом инвестиционом програму, којем доприноси, и ЕБРД кредитом у износу до 72 милиона евра и синдицираним кредитом од 110 милиона евра – наводи ЕБРД.
Како објашњавају, ЕБРД кредит део је ширег финансијског пакета у који су укључени и: ИФЦ Светске банке, француска организација за развој „Пропарко”, немачка организација ДЕГ, као и комерцијалне банке ИМИ, Уникредит, Ерсте група, Комуналкредит, ЦИЦ и Сосијете женерал.
Сју Барет, директорка за транспорт ЕБРД-а, изјавила је да је то „прва велика концесија у сектору инфраструктуре у Србији”.
– Драго нам је да пружамо финансијску подршку заједно са другим међународним партнерима. Конкурентан, транспарентан и здрав процес, који је у срцу овог пројекта, такође ће бити основа за његов успех – казала је она.