четвртак, 21.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:16

Од концесије за аеродром грађанима 1.455 динара по акцији

Концесионар се обавезао на годишње плаћање концесионе накнаде, чија се минимална вредност креће од 4,4 до 15,1 милион евра по години
Аутор: Маријана Авакумовићчетвртак, 27.12.2018. у 20:25
Аеро­дром „Ни­ко­ла Те­сла” има 35 ми­ли­о­на ак­ци­ја (Фото Д. Жарковић)

Грађани који нису продали бесплатно стечене акције Аеродрома „Никола Тесла” могу да очекују дивиденду у износу од око 1.455 динара по акцији. Француска компанија „Ванси” преузела је прошлог петка, плативши једнократну концесиону накнаду од 501 милион евра, управљање београдским аеродромом. Новац ће сразмерно учешћу у власништву бити подељен свим акционарима: држави 417 милиона евра, а малим акционарима преосталих 84 милиона.

Аеродром „Никола Тесла” има укупно 35,03 милиона акција, од којих је у сопственом власништву око 1,26 одсто, а на остатак се дели концесиона накнада. Ненад Гујаничић, главни брокер инвестиционог друштва „Моментум секјуритис”, објашњава да је бруто вредност једне акције 1.712 динара, али ће грађанима овај износ бити умањен за порез на дивиденде од 15 одсто.

Аеродром послује са профитом и ову годину ће завршити са оствареном добити од око 3,4 милијарде динара. Наш саговорник напомиње да се може очекивати да ће из овогодишње добити грађанима бити исплаћена редовна дивиденда која би требало да износи барем 50–60 динара.

– Још није објављено када би ова расподела требало да буде реализована, док би скупштина требало да буде одржана најкасније до 30. јуна следеће године. Ипак, с обзиром на то да је реч о ванредно високом износу који треба да се расподели, могуће је да ће бити заказана ванредна скупштина компаније како би се новац од концесије поделио раније – каже Гујаничић.

Концесионар се обавезао на годишње плаћање концесионе накнаде за време трајања концесије. Минимална концесиона накнада по години креће се од 4,4 милиона евра до 15,1 милион евра. Тај новац такође ће бити расподељен буџету Србије и мањинским акционарима. Тако би у случају минималне накнаде од 4,4 милиона евра, грађанима припало око 15 динара по акцији.

На шта се још обавезао „Ванси” није познато, јер уговор о давању аеродрома на концесионо управљање још није објављен, иако је најављено да ће то бити учињено. Домаћи званичници су више пута поновили да је укупна вредност трансакције око 1,46 милијарди евра. Концесионар се још није оглашавао од преузимања аеродрома на управљање у наредних 25 година – али кредитори јесу.

Европска банка за обнову и развој (ЕБРД) саопштила је да је укупан износ инвестиција планиран за аеродром око милијарду евра и обезбедиће их „Ванси ерпорт Србија доо” као концесионар аеродрома.

– Београдски аеродром биће трансформисан у модеран транспортни центар за Србију и регион, захваљујући великом инвестиционом програму, којем доприноси, и ЕБРД кредитом у износу до 72 милиона евра и синдицираним кредитом од 110 милиона евра – наводи ЕБРД.

Како објашњавају, ЕБРД кредит део је ширег финансијског пакета у који су укључени и: ИФЦ Светске банке, француска организација за развој „Пропарко”, немачка организација ДЕГ, као и комерцијалне банке ИМИ, Уникредит, Ерсте група, Комуналкредит, ЦИЦ и Сосијете женерал.

Сју Барет, директорка за транспорт ЕБРД-а, изјавила је да је то „прва велика концесија у сектору инфраструктуре у Србији”.

– Драго нам је да пружамо финансијску подршку заједно са другим међународним партнерима. Конкурентан, транспарентан и здрав процес, који је у срцу овог пројекта, такође ће бити основа за његов успех – казала је она.


Коментари11
454a7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ivan Stefanovic
A gde se mogu kupiti akcije?
Vuk
Koka koja najbolje nosi "zlatna" jaja i krava koja daje najviše mleka se kod naših dobrostojećih poljoprivrednika NE prodaju!Nemogu dalje da shvatim logiku i tragediju vlade naše zemlje, da sve što vredi prodati strancu!Zašto, koji umovisu smislili koncesiju aerodroma Francuzima!Šta mi to ne znamo kao narod uvezi tog aerodroma i Fijata!Šta se krije i ko skriva?
Владисав
А како другачије да господа набиберче својих 4,4 % раста БДП-a ?
Препоручујем 9
dragan
Pero Pericu. Da si malo stariji ili da si proveo koji mesec na Zapadu znao bi da se preduzeca sa monopolom na trzistu ne prodaju strancima. To samo rade ekonomski sarlatani i ovi nasi takozvani ekonomisti kojima buducnost naroda ( prihod od aerodroma) ne znaci nista.
Pera Peric
Dragi Dragane, ocigledno da nisi izasao iz zemlje godinama. Da si putovao avionom u UK ili SAD, video bi kako izgledaju. Nama fale piste, kontrolni toranj, kapaciteti, menadzment. Ovde je rec o koncesiji, nas aerodrom nije poklonjen.
Препоручујем 4
Srki
"... грађанима бити исплаћена редовна дивиденда која би требало да износи барем 50–60 динара" - превара звана бесплатне акције у једној реченици. Не можете их купити од других, своје можете продати, а кад мали акционари оду на мање од 5%, могу их вам одузети, тј откупити без ваше сагласности. До тада, узмите 60 динара...
Mladi Ekonomista
Kome ce pripasti dobitak od aerodroma za ovu godinu, drzavi ili koncesionaru..

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља