среда, 19.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:01

Због већих плата возачи одлазе у иностранство

Србији тренутно недостаје око 6.000 радника „на точковима” што може да изазове озбиљну дестабилизацију јавног друмског аутобуског превоза у великим градовима. – Превозници држе отворене конкурсе
Аутор: Марија Бракочевићчетвртак, 11.10.2018. у 21:00
(Фото А. Васиљевић)

Возачи запослени у друмском саобраћају Србије имају у просеку 55 година, месечно зараде од 50.000 до 60.000 динара, за разлику од колега из Европске уније који буђелар попуне и са 1.200 евра. У Немачкој, која од нове године иначе планира да отвори границе за возаче са такозваним си-пи-си сертификатом, плате професионалних возача у градском превозу достижу цифру и до 2.500 евра. Знатно већа примања у иностранству главни су разлози због којих велики број наших професионалаца одлази из земље, иако на нашем тржишту рада влада јагма за овим занимањем.

Према подацима Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранс”, Србији тренутно недостаје око 6.000 радника „на точковима” што може да изазове озбиљну дестабилизацију јавног друмског аутобуског превоза у великим градовима. Лошој ситуацији на терену додатно кумују и агенције, које без задршке свакодневно врбују раднике у овој делатности.

Засад у земљи послује 14 агенција, које прикупљају документацију возача за рад у иностранству и организују њихов одлазак и полагање за тражене сертификате. Одговор на овај проблем требало би да буде у повећању плата, а према незваничним изворима „Политике” прво такво изненађење могло би да обрадује баш возаче градског превоза у Београду, где је иначе уочен највећи недостатак кадра. У јавности се помиње и то да ће мањак радне снаге решити нижа старосна граница за полагање вожње за Це и Де категорију.

Најтраженији возачи друмских и теретних возила
Једно од најтраженијих занимања на тржишту рада је и возач, што потврђују у Националној служби за запошљавање, на основу пријављених потреба за запошљавање које су послодавци доставили у току 2018. У првих десет месеци филијалама НСЗ-а послодавци су најчешће тражили возаче друмских и теретних возила, возаче аутобуса или шлепера, возаче теретних возила са приколицом, возаче камиона, такси возила, возаче тролејбуса, возаче-курире… На бироу рада прошлог месеца обрело се 8.537 возача различитог профила и техничког особља, док је за првих девет месеци ове године посао преко НСЗ-а добило 4.460 таквих особа.

У Удружењу друмског саобраћаја подсећају да је на недостатак професионалних возача у Србији утицао и Закон о безбедности саобраћаја на путевима, којим је померена старосна граница за приступ професији професионалног возача на 21 годину за полагање Це категорије, односно 24 године за Де категорију. Зато су надлежни одлучили да подрже иницијативу о хитној измени закона којом би се старосна граница смањила на 18 година за полагање возачких испита за Це, а пре свега за Де категорију.

– У садашњем закону пише и да је услов да професионални возач може полагати за Де категорију, али само уколико две године поседује Це категорију. Такав услов нигде у Европи не постоји, осим у Србији. Све земље ЕУ су у унутрашњем саобраћају спустиле старосне границе, неке чак и на 18 година, како би задовољиле своје тржиште – напомиње Горан Алексић, директор Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранс” и подсећа да држава мора под хитно да нађе начин како да обезбеди да друмски транспорт остане функционалан, јер се у Србији 80 одсто терета превози друмским саобраћајем.

– Имамо најскупље гориво у окружењу што доводи до тога да немамо могућности да у пословном амбијенту обезбедимо бољу зараду. Решење проблема може бити у повећању рефакције акцизе на евродизел чиме би се растеретили трошкови за гориво које превозници ионако имају. Тиме би се отворила могућност за повећање исплата зарада – уверен је Алексић. 

Да би на радним местима задржали своје возаче, превозници се тренутно довијају на различите начине, а малтене сви непрестано имају отворене конкурсе за пријем нових снага.

У ЈГСП „Нови Сад” откривају да је запошљавање засад једини начин борбе са одливом возачког кадра.

– Имамо велики проблем, јер нас је у првих осам месеци ове године напустило 46 возача, који су раскинули уговор о раду. И поред тога, засад успевамо да организујемо градски саобраћај без последица – тврди Душко Савић, извршни директор ЈГСП „Нови Сад”.         

И превозник „Арива Литас”, који ради у Београду и по Србији, сналази се помоћу штапа и канапа. У престоници тренутно не може да рачуна на 35 професионалних возача, јер их толико недостаје за рад. По Србији вози њихових 562 радника где засад, како тврде, немају проблем са мањком радне снаге. И поред ових проблема, у „Ариви” тврде да корисници превоза не трпе, јер се превозник довија на различите начине, а најчешће тако што регрутује возаче из унутрашњости за рад у Београду.

– Решење овог проблема није само у повећању зарада радницима, већ би држава требало да помери старосну границу за приступ професији професионалног возача, која директно утиче на на одлив радне снаге. Помогло би и када би послодавце ослободила од плаћања толиких доприноса на зараде радника – објашњавају у „Ариви Литас”.

Српским возачима тренутно је на располагању око 11.000 регистрованих аутобуса и 144.000 теретних возила.


Коментари43
2008d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Srdjan Pavlovic
Zanimljiva je ova trzisna ekonomija. Cena se formira na osnovu traznje. Poslodavci uredno drze Srbiju za jednu od skuplji zemalja u regionu, jer cena se formira na osnovu potraznje. A plata ???
Benny Hill
У Србији је теже и скупље положити возачки испит него завршити државни факултет.
Beogradjanin Schwabenländle
@ Госхње, а шта ћете са платом радника у творници аутомобила који као у Мерцедсу,Поршеу или БМВ-у зарашују и 5-7 хиљада евра месечно, ни наставник овде нема већу плату, овде су професори само на универзитету, а то је друга разина.
S.Spasojevic
Zaposliti zene! Ili novodosle sunarodnike iz Afrike, Azije i sa Bliskog istoka. Jednim udarcem vise muva: razbija se monolitno muska patrijahalno-otrovna misicavost u bransi; brise se razlika izmedju svih mogucih rodova, osecanja, rasa i konfesija; postaje se lider regiona u jos jednom segmentu zivota itd. Ovo pisem kao profesionalni sofer koji porodicu hrani 13 godina radeci ovaj teski, odgovoran i posten posao.
Миливоје Радаковић
A, шта ако даме не желе да буду камионџије? Хоћемо ли да их "преваспитавамо", или да пустимо да нам пропа'не револуција?...
Препоручујем 1
Aleks
Trziste je brze od nasih sporomislecih menadzera...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља