недеља, 22.07.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:21

Нема више казни за раскид уговора са оператерима

Министарство трговине донело решење којим се налаже промена општих услова пословања, па корисници више неће морати да плаћају месечне претплате до истека уговорне обавезе
Аутор: Ивана Албуновић и Јелица Антељнедеља, 08.07.2018. у 22:00
(Фото Д. Јевремовић)

Оператери мобилне и фиксне телефоније убудуће неће моћи да наплаћују пенале за превремени раскид уговора са корисницима и мораће да мењају опште услове пословања. То ће важити и за кабловске и интернет провајдере у Србији.

Према недавно донетом решењу Министарства трговине, туризма и телекомуникација досадашња пракса на коју су се често жалили грађани, била је према Закону о заштити потрошача неправична. Корисници, који су раскидали уговоре са оператерима, из било ког разлога, до сада су морали да плате преостале рате иако им услуге нису испоручене. Тако се дешавало да је неко, ко је после два месеца од потписивања двогодишњег уговора, одлучио да промени оператера, био у обавези да плати чак 22 преостале месечне претплате. Осим што су на овај начин корисници практично кажњавани, оператери су покушавали тако да их вежу за себе.

Јасно је да је многим корисницима било лакше да буду незадовољни услугом и чекају истек уговора, него да иду код другог оператера, а претходном плате позамашну суму због превременог раскида уговора.

– Поента је у томе да кориснику треба дати могућност да у тренутку када жели да раскине уговор бира шта је за њега боље, а не да буде условљен. Оператери су током потписивања уговора са корисницима рецимо давали попусте на интернет, па је он уз уговорну обавезу, на пример, коштао 500, а без уговора 700 динара месечно. Правично би било да корисник који жели да раскине уговор, после два месеца од потписивања са оператером, плати само разлику у тој цени, јер му је она снижена управо због уговорног односа од две године. У случају да жели да раскине уговор после 20 месеци потрошачу је повољније да сачека да обавеза истекне него да ретроактивно плати ту разлику у цени интернета, објашњава Тамара Самарџић из Сектора за заштиту потрошача при Министарству трговине.

Она каже да су неки оператери већ променили опште услове, неки најављују да ће то учинити до краја лета, али је суштина у томе да ће од тренутка ступања на снагу нових општих услова сви власници уговора, без обзира када су потписани, бити у истом положају.

У министарству не верују да ће ова промена тећи тако лако. Поједини оператери имају исте опште услове за све услуге, а други различите услове за сваку појединачну услугу. То би значило да министарство мора да доноси нова решења за сваку од тих услуга, а то би додатно отежало ситуацију. По Закону о електронским комуникацијама, они после промене општих услова имају рок од 30 дана да почну да их примењују.

Министарство је утврдило да се применом спорне одредбе Општих услова ствара значајна несразмера у правима и обавезама уговорних страна, као и оптерећење на штету потрошача, нарочито полазећи од начела једнакости давања прописаног чланом 15. Закона о облигационим односима, који каже да у заснивању двостраних уговора стране полазе од начела једнаке вредности узајамних давања.


Коментари37
87744
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Predrag
Imam ugovor o priključenju na KDS i zasnivanju korisničkog odnosa sa" Radijus Vektor" doo, Milentija Popovića 9 Beograd. Ugovor teraje do 28.07 2019. good. Kada sam želeo da raskinem ugovor , rečeno mi je da moram da platim sve ostale rate do 2019.god. Ujedno su mi rekli da oni nemaju nikakvo obaveštenje o novom zakonu tako da ih isti ne obavezuje. Recite mi da li je zakon stupio na snagu i da li su operateri obavešteni o tome? Zahvalan Predrag
TAMMY MILO
članom 15. Zakona o obligacionim odnosima, koji kaže da u zasnivanju dvostranih ugovora strane polaze od načela jednake vrednosti uzajamnih davanja. svako ko je uzeo telefon moci ce da raskine ugovor ako otplati uredjaj po ceni koja je bila u trenutku sklapanja ugovora.taj 1 dinar ce mnogima izaci na nos jer je protiv zakonito davati , umanjivati vrednost radi pridobijanja koristi pod ugovornom obavezom 24 meseca napr. ja placam 3 broja trenutno i nemam pravo nakon 7 godina kao uredni potrosac ni da se zalim, niti da raskinem ugovor jer sam na dva broja uzela novi uredjaj , razlog , stari uredjaj se pokvario i u telenoru nisu mogli da izvrse popravku. odnela sam svoj uredjaj iphone 6 koji su mi u poslovnici pokvarili i vratili u neispravnom stanju zaglavili karticu i svog ga izgrebali , ni za to nemam pravo zalbe Da li ste vi normalni da verujete u obecanja ako nema na sajtu ministarstva da je uredba pravosnazan i za koje operatere i sta gradjanin mora da dostavi kao dokumentaciju ..
Мики
Свакако да до сада није било равноправног односа у оквиру уговора које су нудили корисницима. Да се разумемо, не можете узети уређаје (мобилни телефон, телевизор или нешто друго), а онда тражити да раскинете уговор или да смањите своју уговорну обавезу или би сте ово могли да урадите, али када вратите уређаје и када вам испостави рачун за те уређаје по регуларној цени на тржишту или по тим новим условима уговора на који желите да се пребаците. Али с друге стране, оператер такође мора да сноси одговорност за оно што нуди и не би смео да мења услове уговора и пакета који су свакако пресудни приликом склапања уговора. Тако да је она њихова напомена да су пакети подложни измени, свакако нешто што би требало да доведе до потписивања новог уговора или раскида уговора без санкција, ако је то већ оператер урадио, јер променом уговореног пакета изменио оно што је уговором дефинисано.
bojana
a kablovski operateri?
Zoran
Aman, bre... Pa, DRUGA rečenica teksta glasi: "To će važiti i za kablovske i internet provajdere u Srbiji."
Препоручујем 32
Igor
Poštovani. Od kada to počinje da važi,ili je već na snazi po automatizmu. Hvala.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља