недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:52

Гондолом од скејт парка до Калемегдана

Имаће две станице, биће дуга километар и моћи ће у сату да превезе три хиљаде путника, предвиђено је нацртом плана детаљне регулације
Аутор: Далиборка Мучибабићпетак, 09.03.2018. у 22:00
За инвестицију која би могла да се реализује за годину и по потребно је око 10 милиона евра (Фото Извор Институт за архитектуру и урбанизам Србије)

Београду треба гондола. Без дилеме то тврди др Игор Марић, урбаниста. Према предлогу плана детаљне регулације, којим руководи у име Института за архитектуру и урбанизам Србије, она ће повезати Калемегдан и парк Ушће.

Идеја о гондоли која ће превозити пешаке, бициклисте, мајке са дечјим колицима, особе са инвалидитетом са једне на другу обале Саве није ад хок васкрснула, каже Марић. Годинама је у игри и далеко је јефтиније, једноставније и еколошки пријемчивије решење од изградње пешачког моста.

– Тај део Саве до Бранковог моста је међународни пловни пут што значи да све што се гради у тој зони мора да буде на висини од 16,5 метара од највише коте реке. На новобеоградској страни су рени бунари и изузетно је компликовано направити прилазе мосту, а питање је да ли би се он на ту обалу наслонио тамо где је најпогодније пешацима. Његов распон не би могао да буде четири или пет метара као што се обично мисли, него бисмо на крају градили прави саобраћајни мост што је скупа инвестиција – објашњава Марић.

И проширење Бранковог моста лево и десно за њега је проблематично не само због тога што то захтева обнављање носача и конструкције, већ зато што је то изузетно прометна саобраћајница у којој је ваздух загађен.

У Лондону су пешачким мостом спојили обале Темзе, али су после две године морали да га поправљају јер није био стабилан, а Темза је поточић наспрам Саве, подсећа овај планер.

– Гондола није скупа за одржавање, елегантно је решење за спајање два дела града и туристичка је атракција. Имају је светске метрополе попут Париза, Барселоне, Лисабона, Лондона... Станице наше гондоле неће угрозити визуре на историјско језгро града и биће на висини од око 40 метара што је висинска разлика између Саве и Теразијске терасе – истиче Марић.

Метар испод Савског шеталишта на Калемегдану биће једна улазно-излазна станица, а друга је замишљена тик уз скејт парк, односно преко пута Пословног центра „Ушће”. Станица у Старом граду биће укопана у земљу и њој ће се прилазити степеницама и стазама са благим нагибом. На дубини од седам метара испод ње је пећина и урбанисти су оставили могућност да се она уреди и лифтом повеже са станицом.

Она преко пута Пословног центра „Ушће” биће изнад земље, тик уз скејт парк и имаће сувенирницу и бистро.

Скејтери немају разлога за бригу, додаје Марић, јер њихов полигон неће бити порушен. Коридор гондоле малим делом захвата скејт парк и ако буде требало он може да се прошири за део који му се узме.

Гондола ће се протезати на дужини од километра, од чега је 300 метара изнад реке. У том транспортном систему биће шест декорисаних стубова, два поред станица на висини од 15 метара. Три су планирана  на новобеоградској страни, један на месту трамвајске окретнице код пристаништа и сва четири су од по 50 метара. Брзином од пет, шест метара у секунди у шпицу ће превозити 3.000 путника на сат у оба смера.

– План предвиђа између 30 и 35 кабина у које ће моћи да стане између 10 и 30 путника. Неће радити двадесетак дана годишње због ремонта, кошаве или залеђених сајли. Гондола би могла да служи и као јавни превоз. За ову инвестицију, која би могла да се реализује за годину и по, потребно је око 10 милиона евра – наводи Марић.

Инвеститор гондоле је ЈП „Скијалишта Србије”, а предлог плана је на јавном увиду до 19. марта. Дан касније истиче рок кад грађани могу да доставе примедбе на тај документ Секретаријату за урбанизам.

Да ли ће нацрт претрпети измене одлучиће чланови градске комисије за планове који документ шаљу у Скупштину града где се усвајају овакви закони.


Коментари13
4f930
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dejana
Na fotografiji pise da je izvor fotografije renomirani institut. KOJI JE POVUKAO LINIJU U vreme kada ceo svet radi 3D animacije jos na nivou srednjih skola u Revitu 18 i to od 2004 godine naovamo! Gde mi zivimo kada renomirani instituti SMEJU da ovako daju crvenu liniju sa "opisom" u koji treba da se VERUJE . Pitanje je na osnovu koje projektne dokumentacije su krenuli u preliminarni predmer ( ove crvene linije i radnika sa "iskustvom" ), koji ce da "osamare" kolicine i vrednost radova. Da nepricam da se zna u svetu odavno, da postoji Civil 3D koji omogucava nesto sto ZAMENJUJE "crvene linije" na fotografskoj mapi. I jedan i drugi programski paket kostaju neuporedivo manje od "polovnih" automobile kojima nase sluzbe izlaze na teren da bi "sagledale situaciju". Tj, ako se nesto na vreme ovde ne poradi kao sto se radi u svetu, nacin odredjivanja vrednosti radova ce biti kao `46 godine. Sa lepim tekstovima i slikama i "crtezima" u autocadu , koji je davno (u svetu) izbacen iz upotrebe.
Cene rastu
Cena gondole vec raste. Kako citamo o tome u novinama, cena se pomera - prvo je bilo 5 miliona evra, pa 7, onda 10, sada je vec 15 miliona evra. Zavrsice kao most na Adi (onaj sa pilonom), cija je cena porasla dva i po puta tokom pripreme, projektovanja i izvodjenja. I nekome je jako lepo zbog toga.
Goran Bg
U Londonu sponzor godole je "Emirates Airline", nisu je platili iz svojih džepova Britanci, kao ni građani Londona. Broj stranih turista: 19 miliona. U Parizu sam trenutno, tražio sam tu gondolu i jedino što sam našao na tu temu jeste restoran "La Gondola". Broj stranih turista: 16 miliona. Barcelona ima godišnje 9 miliona stranih turista, Lisabon preko 10. A Beograd? 800 hiljada (2015). Daj pet gondola! Malo je jedna.
Gagi, dr. za turizam
Očigledno je da dr. Ivan Marić nikada nije bio u Londonu kada je rekao, citiram; »da je Temza potočić naspram Save« i zato moram malo da ga podučim. Naime, Temza je ispod mostova Tower i London široka 230m, ispod mosta Millenium 240m, ispod mostova Hungerford i Golden Jubilee 260m, a najšira je ispod mosta Queen Elizabeth II i to 580m. Sava je na ušću u Dunav, a kod splava Shake'n'Shake široka 270m i kada bi se na tom mestu gradio saobraćajni most dužine 700m i širine 30m koji bi spojio Bulevar Nikole Tesle i Bulevar vojvode Bojovića isti bi koštao ne više od 30 miliona €. Pored toga, ako su zvaničnici izjavili da će gondola koštati 1,8 milijardi dinara, dakle oko 15 miliona €, odakle sada dr. Mariću informacija da će gondola koštati 10 miliona €. A da li će Nacrt plana detaljne regulacije za gondolu Kalemegdan–Ušće ići na usvajanje i u kom obliku znaće se već na Javnoj sednici Komisije za planove Skupštine grada Beograda koja je zakazana za 12. april u 13h.
Zoran
Gondola!!! A zasto ne i prevoz balonom?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља