петак, 10.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 07.02.2017. у 17:50

Забрана запошљавања погубна по балет

Безмало читаву деценију уназад позоришта не запошљавају, већ хонорарно ангажују младе балетске уметнике како би уопште могла да изводе репертоар, сматра УБУС
Илустрација (Фото Д. Жарковић)

Удружење балетских уметника Србије упутило је писмо у коме скреће пажњу на проблеме с којима се суочавају балетски ансамбли у земљи и апел надлежним министарствима да се изнађу адекватна решења.

УБУС наглашава да су актуелна забрана запошљавања у јавном сектору и правне регулативе одласка у пензију погубне за балетске ансамбле у нашој земљи.

У писму се наводи да је у позориштима која запошљавају играче (Народно позориште у Београду, Српско народно позориште и Позориште на Теразијама), чији ансамбли у збиру не прелазе бројку од 200

Министарство:Учинићемо све
У оквиру својих надлежности Министарство културе и информисања учиниће све неопходне напоре како би се у договору са осталим ресорним министарствима решила сва отворена питања са којима се суочавају балетски ансамбли.У Министарству културе кажу да су упознати са вишедеценијским проблемом у вези са бенефицираним радним стажом балетских уметника, као и ограничавајућим факторима у области запошљавања, питањима која нису у њиховој директној надлежности. „И поред те чињенице спремни смо да иницирамо све врсте разговора и консултација како би се уз пуно садејство свих заинтересованих страна – самих уметника, струковног удружења, синдиката и свих ресорних министарстава, креирало оптимално решење којим би статус балетских уметника био стабилизован и решен дугорочно”, речено је Танјугу у Министарству.

људи, ситуација јако неповољна и прети да дође до колапса. „Удружење балетских уметника Србије апелује на надлежне институције да се коначно изнађу адекватна решења, која су, с обзиром на мали број људи којих се тичу, могућа без икаквих последица за државни систем, а за ову професију неопходна и од изузетне важности, како бисмо очували балетску уметност у Србији. Молимо Владу Републике Србије, Министарство финансија и Министарство рада да помогну Министарству културе и установама културе да се проблеми балетске професије реше”, стоји у писму.

Представници УБУС-а појашњавају да су неадекватна законска решења за одлазак играча у пензију акумулирала проблеме које је забрана запошљавања у јавном сектору додатно продубила. „Безмало читаву деценију уназад позоришта не запошљавају, већ хонорарно ангажују младе балетске уметнике како би уопште могла да изводе репертоар и дела попут 'Лабудовог језера', 'Успаване лепотице', 'Жизеле' и сл. Паралелно с тим систематизације радних места у установама културе услед рационализације јавног сектора урађене су крајње неповољно и нанеле су додатну, велику штету секторима балета, а самим тим и играчима”, наведено је у писму УБУС-а.

Удружење такође скреће пажњу да уговори хонорарно ангажованих балетских уметника нису у складу са законом, да су им ускраћена права која произилазе из Закона о раду, не признаје им се бенефицирани радни стаж, који је обезбеђен за ову професију и имају дисконтинуитет у здравственом и пензионом осигурању услед тога што им се у току летњих месеци, мимо позоришне сезоне, уговори прекидају. „Овакав деценијски третман крајње нехумано онемогућава између осталог одлазак на трудничко боловање, ускраћује им лечења неопходна услед честих повреда, које су саставни део ове професије, а примања им нису једнака као стално запосленим колегама”, истиче се у писму.

Таквим даљим поступањем у УБУС-у сматрају да ће се створити још већи проблеми, јер ће се генерације уметника, након деценију и по проведену у позоришту, наћи на улици и у потрази за новом професијом у средњим годинама или ће, ако и дочекају да заснују стални радни однос у позоришту, они бити препрека да нове генерације дођу, јер неће моћи да испуне услове за одлазак у пензију, као последица тренутног стања. То доводи, како је наведено, и до тога да генерације младих и перспективних уметника након школовања напуштају земљу свесни да овде неће дочекати своје прилике.

УБУС упозорава да оваква ситуација није одржива и да ће довести до спонтаног гашења и нестанка балетске уметности у Србији – преноси Танјуг.

Коментари12
279a7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jelica
Ove godine je audicija održana samo za strance a ne i za naše umetnike, odlikom direktora primljeni su igrači ispod svakog kriterijuma, samo iz njemu poznatih razloga (a razlozi su da se u pozorištu može i kupiti radno mesto). Toliko... Što se tiče gospodina Adamovića jedno je Vaša virtuoznost a drugo Vaši kompleksi i psihička nestabilnost.
Ko zna, zna...
Mesto u baletu, ali samo za nase kosta do 5000 evra, sve je dobro isplanirano, preko davanja casova ( odvija se u salama N.P. cije se iznajmljivanje ne placa). Stranci ne placaju ugovor, jer su u pitanju muskarci koji su deficitaran kadar i njihove devojke. Ali zato; sve tezge kao sto su pedagozi, koreografi sa strane i gostujuci igraci , placaju procenat honorara. Porodica koja vodi balet sebi, a i bliskim saradnicima, unutar plata, namesta honorare za napr. koreografiju,drzanje proba itd. tako da prilicno dobro finansiski prolaze. A gospodin Adamovic-virtuoz, je do juce sve podrzavao. Logicno je da nije nikom u interesu da ''talasa''. Pa zasto bi odlazili u penziju koja po jednom osnovu moze da se ostvari, kad je plata veca, pa jos honorari plus.Zasto bi neki radili kad ne moraju, i zasto bi mladi koji vrede placali da bi usli pod takvim uslovima kada mogu da zaradjuju pod normalnim okolnostima. A svi navodno pate sto ovi koji vrede odose.
Sasa Trajkovic
Eto sad ce ceh naseg partiskog zaposljavanja u javnom sektoru i cele ekonomske krize i kolapsa svih drustvenih vrednosti platiti umetnici i to ni manje ni vise baletski umetnici ali da stvr ne bude samo komedija ili drama apsurda u reziji nasih politicara treba podsetitida je najvecu destrukciju u ovim vremenima nazovi tranzicije iz nicega u nista upravo kultura i umetnost koja je prognana i marginalizovana u zemlji zatvorenih muzeja, bioskopa. Ali umetnost je trosak a kultura samo breme novoj politickoj eliti koja nikada nije ni otiskla na izlozbu ili be daj boze balet.
Goja
A ko su predstavnici UBUS-a?
Leo
Baletska umetnost se mora negovati sveobuhvatno - od nize i srednje baletske skole, pa sve do trajnog, sistemskog resavanja ovih problema koji su simbol strasne kolateralne stete koju trpe nasi profesionalni baletski umetnici. Drzava mora da odgovori na niz ozbiljnih pitanja. Samo jedno od njih je zasto skolujemo decu u 3 drzavne baletske skole, na tri odseka - za balet, narodnu igru i savremenu igru, ako ti mladi umetnici ne mogu ni honorarno da budu angazovani, a kamo li da se zaposle u 3 nasa profesionalna baletska ansambla? Zasto je drzavi lakse da daje plate umetnicima koji zbog godina zivota jednostavno vise ne mogu da igraju na sceni, umesto da ih nagrade odlaskom u penziju, a na njihovo mesto omoguce da se zaposli mlad umetnik? Zasto nikada nema dovoljno para za nove baletske predstave? Zasto nasi baletski umetnici skoro uopste nemaju mogucnost da gostuju van Srbije? Zasto nam je baletski repertoar tako staromodan i zastareo? Zasto godinama balet nervira drzavu?
Svetozar Adamovic
Vidim moja fotografija uz tekst! Jedan od glavnih problema je da mnogi stalno zaposleni nisu u mogucnosti da nastupaju i ako su u najboljim godinama jer nisu ni trebali da budu u profesiji!!! Mnogi su decenijama primani preko veze a nisu bili ni talentovani ni sposobni za klasican balet i sad kad su usli u cetvrtu deceniju zivota i kad bi trebali da nose repertoar oni su nemocni a onda se da bi mogle predstave da se izvode primaju honorarci da bi igrali umesto njih! Drugi problem je da je sadasnji v.d. potpuno urusio sve kriterijume i potpuno privatizovao drzavnu kompaniju koju je podredio svojoj licnoj promociji!!! Katastrofalna kadrovskai repertoarska politika je unizila kvalitet izvodjenja predstava a to je dovelo da je poseta predstavama katastrofalno niska!!!
Svetozar Adamovic
Upravo tako Marina,naravno pod uslovom da na mesto rukovodioca dodje osoba koja ce da radi za kompaniju a ne za sebe. Prako 30g sam u Baletu NP, ni jedan direktor,sef ili kako se vec naziva nije radio za opste dobro. Svaki je imao svoje ljubimce,svaki je manipulisao ljudim dajuci im nezasluzeno sola,nagrade ili zvanja i time "kupovao" ljude da cute! Sad je stiglo,sto narod kaze: Cara do duvara!!! Godinama sam govorio sta se desava i zbog toga nisam omiljen.
Marina Simonovic
Bravo Gospodine Adamovicu! Koliko sam shvatila,drugi problem je pocetak i kraj svih problema! Vama srdacan pozdrav uz konstataciju da vise,na zalost,nemamo priliku da uzivamo u umetnicima vase generacije.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља