понедељак, 01.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 18.07.2011. у 22:00 Б. Билбија

Кодекс за добру јавну управу

Саша Јанковић

Први пут, после четири године рада заштитника грађана, омбудсмана, Народна скупштина разматраће данас годишњи извештај ове независне институције у пленуму, а не на одборима као до сада. „То је добра вест за грађане. Уколико скупштина данас подржи препоруке и закључке заштитника грађана, то ће бити додатни притисак на органе власти да исправе своје пропусте, који се увек тичу кршења неког права грађана”, поручује у разговору за „Политику” заштитник грађана Саша Јанковић, уочи данашње расправе у највишем законодавном дому.

– Пре свега, у извештају сам навео да је, у 2.500 поступака контроле у којима смо конкретно испитивали рад јавних органа, општа оцена да предстоји још пуно тога да се уради, како би грађани имали добру управу коју плаћају – додаје Јанковић.

Како наводи, проблеми постоје јер није до краја остварен ниједан од четири циља који је влада поставила – деполитизација, рационализација, модернизација и професионализација.

– Ниједан од тих циљева није достигнут у потпуности и недовољни су одговорност и механизми контроле који лоше раднике у управи терају да буду бољи. Због тога се грађани највише жале на спорост, нелогичност и грешке, за које на крају они сами сносе последице, уместо оних који те пропусте и грешке праве. Такође, указујем и на очигледно погрешну примену закона, одсуство правичности у поступку, јер се дешава да неко донесе решење, а да вас није ни саслушао уопште – објашњава заштитник грађана.

Ипак, има и позитивних помака, каже наш саговорник, јер се ствари крећу набоље, али спорије него што грађани с правом очекују.

– Они који квалитетно раде свој посао у сенци су оне мањине која ради лоше, али се последице њиховог нерада много више виде него рад оних квалитетних. Оно што један лош направи, десет добрих не може да поправи – упозорава омбудсман.

Јанковић скреће пажњу на неке појединачне поступке, као и на начелне ствари. Пре свега, на низ закона који су измењени по амандманима које је достављао скупштини и иницијативама које је слао у владу.

– Рецимо, искористио сам могућност да пред Уставним судом оспорим уставност измена Закона о информисању. Овај суд је у свему прихватио предлог и ставио ван снаге противуставне одредбе Закона. Подсетићу и на Закон о електронским комуникацијама, где смо повереник за информације од јавног значаја и ја, на иницијативу практично целог цивилног сектора оспорили уставност одредби које задиру у приватност грађана. Неке од ствари које је ЕУ изнела на површину, налазиле су се у мојим извештајима већ годинама. То су, пре свега, бланко оставке. Затим, реституција, где је после интервенције заштитника грађана и повереника евидентирано у државну својину више имовине него што је претходно за неколико година евидентирано по прописима Владе Србије. За само неколико месеци евидентирано је 35.000 хектара пољопривредног земљишта, 80.000 хектара шумског земљишта, 3.700 хектара грађевинског земљишта и преко 3.000 службених зграда. Претходно, држава то уопште није имала у својој евиденцији. Подсетио бих и на прву контролну посету БИА, што је било у јануару 2010. године – набраја Јанковић неке од постигнутих резултата.

Како би грађани добили бољу, ефикаснију и транспарентнију управу, Народној скупштини је предложио Кодекс добре управе који треба да важи за све органе јавне власти, а који заштитник грађана већ примењује када контролише њихов рад по притужбама грађана, додаје Јанковић, чија је институција за четири године остварила скоро 30.000 контаката са грађанима.

– Ефикасност извршења препорука је преко 70 одсто, што је статистички гледано добро, али не могу бити задовољан ако постоји и једна једина препорука која није извршена. Јер то онда значи да су једном човеку или групи људи повређена права или слободе и да извршна власт одбија да ту неправилност отклони – наводи омбудсман, који је издао до сада 381 препоруку, а током чијих поступака је до сада отклоњено укупно 607 неправилности у раду државних органа.

– Сваке године се број притужби практично удвостручује. Потребно је да јавна управа из корена промени свој однос према послу, па да заштитник грађана испитује само изузетке у иначе добром раду, а не да буде обрнуто. Јавна управа је још увек партијски плен и алат за социјалну политику и због тога грађани трпе. Грађани су све свеснији својих права и имају више поверења у заштитника грађана и зато се све више и обраћају. Јер, све већи број притужби није сам по себи лош знак. То је добро уколико се уочени пропусти исправљају. Због тога стално као добар пример помињем МУП, на кога имам највише притужби, али који истовремено најбрже и најефикасније исправља пропусте и унапређује свој рад – каже заштитник грађана Саша Јанковић.

Коментари7
dd6e7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Сава Текелија
Живо ме занима шта значи та рогобатна реч када са преведе на српски
Jovanka Voždovčanka
Kakva je to javna uprava u Srbiji pred kojom svi njeni građani nisu jednaki u istoj stvari, mada je Srbija potpisnica Povelje o ljudskim pravima, čijim Aneksom (br. 12, čini mi se) je propisano da su svi građani jedne države jednaki pred njenom upravom, u istoj stvari. Neka ombudsman načne tu temu, ako sme.
Mister X
@"скупштина данас подржи препоруке и закључке заштитника грађана, то ће бити додатни притисак на органе власти да исправе своје пропусте, који се увек тичу кршења неког права грађана” - Neka se zastitnik proseta u bilo koje doba noci ispred ispostava MUP-a za izdavanje licnih dokumenata. Vize, zbog kojih smo poklonili pola drzave, su bile mala maca sprem ovoga ponizenja koje nam se priredjuje.
slobodni strelac
Nije to "ombudsman". To je pravni zastupnik građana.
сељак средњебосански-рурални
Увијек сам вјеровао да нас сељаке штите само двије ствари: БИЈЕЛИ ЛУК и,у граду, СЕМАФОР.Али, жао ми грађана који се не могу обратити Јанковићу, јер су,нпр, предузетници. Прича се, код нас у Потемкиновом селу, да им је онај кобајаги Високи Дом, на Тргу Постројене Гарде, прије неки дан, наредио, законом, да за свако мишљење, КОЈЕ ТРАЖЕ ОД ДРЖАВЕ, о томе како да примјене неки закон (а сви су хвала Богу написани да мораш питати!!!) претходно уплате таксу од 10.000,00 динара!!!Па, ако отпусте по једног радника, и могли би да сазнају то што питају.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља