понедељак, 01.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 13.04.2011. у 22:00

И војници имају свог заштитника

Србија нема „војног” омбудсмана, али заштитник грађана има јурисдикцију и за притужбе из редова Војске Србије

Сваки војник је, иако је део специфичне институције, заправо „грађанин у униформи” и као такав има пуна грађанска права, па и да се обрати заштитнику грађана. Овим су се руководиле Немачка, Аустрија, Норвешка, Канада и Ирска, једине државе које имају специјализоване омбудсмане у сектору одбране. Србија нема „војног” омбудсмана, али заштитник грађана има јурисдикцију и за притужбе из редова Војске Србије.

Данас се у Палати „Србија” отвара Трећа међународна конференција омбудсмана за оружане снаге. Тим поводом у Београд је допутовала и Полин Маринан Квин, специјални омбудсман у сектору одбране Ирске. „Војни” омбудсман у овој држави постоји од 2005. године, што је последица независне истраге која је закључила да је забрињавајуће да ирски војници немају много поверења у тела унутрашње војне контроле. Како функционише ирски систем војних притужби?

– Рецимо да војник „икс” није задовољан третманом у војсци, сматра да је требало да добије унапређење, да буде послат на неки курс или обуку, да је закинут на новчаној надокнади. Прва степеница је војна – приговара се кроз систем унутрашње војне истраге. Ако војник није задовољан одлуком команданта бригаде, случај се „сели” код начелника генералштаба. Ако он такође закључи да права војника нису прекршена, а војник и даље сматра да је оштећен – има право да се обрати омбудсману. Војник то може и ако његова притужба није решена дуже од 28 дана. Имам овлашћење да истражим случај и да тражим сва релевантна документа – објашњава Полин Маринан Квин.

А ако би се неко оглушио о њене молбе током рада на случају, то би се третирало као озбиљна опструкција њеног рада. Војници могу да се обрате госпођи Маринан Квин путем и-мејла, телефона, факса... Пријава не сме да буде анонимна, јер она онда не би могла да се позабави случајем. Тиме се избегавају и лажне оптужбе.

Извештај омбудсмана доставља се војнику који је поднео притужбу, министру одбране и начелнику генералштаба. Све што омбудсман пише министру, мора да се достави и војнику који се жали.

Како објашњава госпођа Маринан Квин, у неких 25 одсто случајева министар се не сложи у потпуности са њеним решењем, односно компензацијом војнику. Када је реч о промени неких системских процедура, решења и правила, министар се углавном сагласи са великом већином њених препорука.

– Када се министар не сложи са мојим решењем проблема, војник се разочара, али драго му је ако је због његовог случаја решен неки системски проблем, ако је усвојена другачија процедура, односно успостављен преседан, јер се некоректан третман неће десити неком другом – каже наша саговорница.

– Војници желе да истерају правду, али су свесни да је реч о озбиљном кораку. Рецимо, ако поступак укључује и високе официре који су му били у одбору поводом унапређења па би се и напредовање могло довести у питање. Ја их подстичем да ми се врате ако дође до тога, али се то није дешавало – истиче госпођа Маринан Квин.

Нико не покушава да утиче на њене одлуке, али Полин Маринан Квин ипак осећа притисак да изађе у сусрет очекивањима војника. Ипак, не даје им лажну наду, јер се министар, чија одлука у вези са спорним случајем је коначна, можда неће сложити са њеним решењем.

Тереза Бојковић

Коментари2
b9ba6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

goran prostran
Vojni mozak je nešto posebno. Vojskom rukovode komandanti koji smatraju da su svemogući. Oficiri su se pretvorili u nabavljače. Komandanti su najveći menadžeri. Imaju sredstva, pare koje moraju da potroše i umesto da se bavi obukom, vojska se bavi nabavkama. Ko ne "potroši pare", smatra se da nije sposoban i da nije učinio sve. Čuje se jedan vic: "Pitanje: kako se postaje visoki vojni oficir i general?" za to mora da se ide na školovanje. samo najbolji odlaze na školovanje. Na ulazu u školu nacionalne odbrane stoji portir i pita:" Zašto se voz kreće brže noću nego po šinama." samo oni koji znaju odgovor, a on je jedan jedini - samo njih pušta portir da nastave školovanje. A odgovor na pitanje glasi: "zato što je noću hladnije nego napolju." Samo onaj ko tačno odgovori na pitane može biti visoki vojni starešina....
видела жаба да се коњ поткива...
Ово је земља потпуних парадокса, па ови хоће војног омбудсмана, а војник нема ни пристојну униформу. Ја лично не бих волео да будем на тој функцији, а тај ко се прихвати тог посла слободно нек резервише следеће године место у Лази. Наравно опет замазујемо Европи очи, "споља гладац...."

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља